"Riscurile pe care le implică importul masiv de autovehicule second hand sunt pierderi la buget din neîncasarea TVA-ului, pierderea locurilor de muncă, amânarea investiţiilor noi şi descurajarea altor posibile investiţii străine", a spus reprezentantul Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
O pierdere de 5% din actuala forţă de muncă din industria auto ar duce la concedierea a 7.500 de persoane, potrivit lui Valmar.
Printre alte riscuri menţionate de vicepreşedintele APIA sunt evaziunea fiscală, creşterea poluării, deteriorarea infrastructurii şi scăderea siguranţei în trafic, precum şi neîncasarea impozitului pe profit şi a altor taxe.
În perioada ianuarie-iunie, înaintea introducerii noii taxe auto, au fost importate 75.349 de maşini rulate, iar după adoptarea noii taxe, în perioada iulie-septembrie, numărul maşinilor rulate care au intrat în România a fost de 92.996.
Un alt efect al introducerii noii taxe a fost creşterea vechimii maşinilor rulate care au fost importate. Astfel, ponderea maşinilor care au o vechime între 4-10 ani a fost de 64% în primul semestru, în timp ce în trimestrul al treilea ponderea a fost de 41%.
În acelaşi timp, ponderea maşinilor cu vârsta mai mare de 10 ani a fost de 7% în primele şase luni, dar a crescut în perioada iunie-septembrie la 42%.
Cele mai multe importuri de maşini second hand au fost din Germania, iar pe al doilea loc s-a plasat Franţa.