Mai mult de jumătate dintre elevi nu ştiu ce cheltuieli are familia şi cum se împarte bugetul casei

Aproape 90% dintre elevi participanţi la un studiu BCR au învăţat doar din familie cum să îşi organizeze bugetul şi vor introducerea unui curs de educaţie financiară în programă, iar mai mult de jumătate dintre participanţi nu ştiu ce cheltuieli are familia lor şi cum se împarte bugetul casei.

Urmărește
128 afișări
Imaginea articolului Mai mult de jumătate dintre elevi nu ştiu ce cheltuieli are familia şi cum se împarte bugetul casei

Mai mult de jumătate dintre elevi nu ştiu ce cheltuieli are familia şi cum se împarte bugetul casei

Studiul mai arată că peste 85% din elevii de gimnaziu şi liceu pun bani deoparte, iar 90% dintre ei au învăţat doar în familie noţiuni de educaţie financiară. Aproape jumătate dintre respondenţi spun că cel mai important sfat de educaţie financiară pe care l-au primit este că banii se fac greu şi se duc repede

Banca Comercială Română a realizat un studiu privind nivelul educaţiei financiare a elevilor din România, în cadrul programului Şcoala de Bani. Din cei peste 8.000 de participanţi la studiu (elevi cu vârste între 11 şi 19 ani, din întreaga ţară), aproape 90% au învăţat în familie cum să îşi organizeze banii. Cu toate acestea, 70% dintre ei şi-ar dori să participe la cursuri de educaţie financiară şi consideră utilă introducerea acestora în programa şcolară.

“Prin acest studiu ne-am dorit să aflăm care este nivelul educaţiei financiare în rândul elevilor din România, dar, în acelaşi timp, să vedem cât de mare este interesul acestora pentru cursurile de educaţie financiară. Rezultatele ne-au bucurat, pentru că elevii înţeleg importanţa educaţiei financiare, cred că trebuie să ştie cum să aibă grijă de banii lor şi ne motivează să continuăm ceea ce facem cu pasiune de peste trei ani de zile prin Şcoala de Bani - să oferim ateliere gratuite de educaţie financiară pentru toţi românii”, spune Nicoleta Deliu, coordonatoarea proiectului Şcoala de Bani.

Familia este atât principala sursă de bani pentru tinerii implicaţi în cercetarea BCR, cât şi principala sursă de educaţie financiară. Printre cele mai întâlnite sfaturi pe care elevii le-au primit se numără ”banii se fac greu şi se duc repede” (45,92%), ”dacă eşti atent cu banii, nu vei avea datorii” (18,44%), ”nu trebuie să cheltuieşti din impuls” (13,65%) şi ”dacă economiseşti, nu vei fi stresat” (13,51%).

Răspunsurile elevilor indică faptul că majoritatea acestora urmează sfaturile primite, 47,10% dintre ei declarând că încearcă să pună bani deoparte o dată pe săptămână, urmaţi de 25, 65% de elevi care încearcă să pună bani deoparte o dată pe lună.

Deşi cea mai mare parte a participanţilor la studiu au mărturisit că pun bani deoparte o dată pe lună, problema apare la nivelul organizării şi gestionării bugetului - majoritatea elevilor îşi ţin toţi banii în portofel şi nu au un plan de organizare a lor, iar cele mai mari investiţii sunt pe îmbrăcăminte şi încălţăminte.

Studiul a arătat că 84% dintre copii au învăţat din familie cum să îşi gestioneze banii de buzunar, 66% dintre elevi folosesc banii de buzunar pe alimente şi băuturi la şcoală, mai mult de 85% dintre ei fac economii, 45% folosesc economiile pentru îmbrăcăminte sau încălţăminte, 17% pentru gadgeturi, iar restul pentru cadouri, hobby-uri, educaţie, activităţi sportive şi alte activităţi, peste 60% dintre elevi nu ştiu care este bugetul familiei, iar aproape 50% dintre ei nu ştiu cât cheltuie familia într-o lună, iar peste jumătate dintre respondenţi cred ca a fi educat financiar înseamnăa şti cum să-şi folosească banii.

În ciuda faptului că elevii români înţeleg noţiuni financiare ca dobândă, împrumut, buget - aproximativ 90% dintre respondenţi cunosc noţiuni precum dobândă sau împrumut, conform rezultatelor studiului, tinerii nu sunt încă familiarizaţi cu instrumentele financiare - 12% dintre aceştia folosesc un card bancar.

Studiul a fost realizat, în perioada octombrie-noiembrie 2019, pe un eşantion de 8.329 de respondenţi, elevi ai şcolilor din mediul public, băieţi şi fete cu vârste cuprinse între 11 şi 19 ani.

Toate studiile desfăşurate în ultimii doi ani, indiferent de sursă, arată că românii se află pe ultimul loc la educaţie financiară în Europa. Ultimul studiu realizat de Banca Mondială la nivelul Uniunii Europene şi prezentat în cadrul celei de a doua ediţii a European Money Week din 2018 a plasat România pe ultimul loc din 127 de ţări calificate ca răspunsuri, cu un procentaj de 22%, în condiţiile unei medii europene de 55%.

Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului, pensiilor private si a băncilor de locuinţe.

BCR oferă o gamă completă de produse şi servicii financiare, printr-o reţea de 21 de centre de afaceri şi 22 de birouri mobile dedicate companiilor şi 482 de unităţi retail situate în majoritatea oraşelor din ţară cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piaţa tranzacţiilor bancare, clienţii BCR dispunând de cea mai mare reţea naţională de bancomate - 2.000 de bancomate, 16.750 POS-uri şi servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking şi E-commerce.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Taguri:
bcr,
elevi,
studiu

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici