Majorarea costurilor cu transportul începe să afecteze procesul de globalizare

Majorarea preţului transportului începe să afecteze procesul de globalizare, în contextul în care multe companii preferă să îşi reorganizeze producţia în apropierea consumatorilor finali sau a furnizorilor de materii prime pentru a menţine costurile la un nivel ridicat, potrivit The New York Times.

Urmărește
18 afișări
Imaginea articolului Majorarea costurilor cu transportul începe să afecteze procesul de globalizare

Majorarea costurilor cu transportul începe să afecteze procesul de globalizare

Economia mondială a devenit atât de integrată încât cumpărătorii găsesc puţine produse cu eticheta "fabricat în SUA". Totuşi, globalizarea ar putea pierde o parte din puterea economică pe care a avut-o în ultimii 25 de ani, chiar în momentul în care se confruntă cu noi probleme pe plan politic şi cu avansul costurilor de transport.

Chestiunea globalizării devine din ce în ce mai complexă în contextul amplificării temerilor legate de încălzirea globală, reacţiei la reducerea pieţelor forţei de muncă din statele bogate, îngrijorării privind asigurarea şi siguranţa alimentelor şi al eşuării negocierile din cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) privind încheierea unui acord de liberalizare a comerţului.

De asemenea, în contextul actual al majorării preţurilor la combustibil, multe companii consideră că este evidentă necesitatea mutării producţiei mai aproape de consumatorii finali, pentru reducerea costurilor şi menţinerea preţurilor la un nivel scăzut.

De exemplu, retailerul suedez de mobilă Ikea a deschis în luna mai prima fabrică din Statele Unite.

De asemenea, multe companii din sectorul produselor electronice, care au părăsit în ultimii ani Mexicul pentru salariile mai reduse din China sau alte state emergente, se reîntorc pentu că îşi pot reduce costurile de transport.

Decizii asemănătoare sugerează că amplasarea fabricilor în apropierea furnizorilor de materii prime şi a consumatorilor ar putea câştiga teren dacă preţul petrolului se menţine ridicat.

Un baril de petrol a fost vândut, vineri, cu 125 de dolari, comparativ cu preţul de 10 dolari practicat în urmă cu un deceniu.

"Menţinerea preţului petrolului la acest nivel ar putea conduce la unele reorganizări importante a producţiei, atât la nivel sectoarelor, cât şi al statelor", a declarat C. Fred Bergsten, autor al cărţii intitulate "Statele Unite şi Economia Mondială" şi director al Institutului pentru Economie Internaţională Peter G. Peterson, din Washington.

Preţul livrării unui container din Shanghai către SUA a crescut de la 3.000 de dolari la începutul acestui deceniu la 8.000 de dolari în prezent, iar navele şi-au redus viteza pentru a reduce costurile legate de combustibil cu aproape 20%, ceea ce a condus la majorarea semnificativă a timpului de transport, potrivit unui studiu recent.

Totuşi, costurile transportului reprezintă doar unul dintre elementele determinante pentru comerţul internaţional. Companiile iau în considerare ratele de schimb valutar, încrederea consumatorilor, costurile cu forţa de muncă şi reglementările aflate în vigoare, în alegerea unui amplasament de fabricaţie sau de cumpărare a unui produs.

Majorarea costurilor cu transportul are loc într-un moment în care temerile legate de impactul globalizării asupra mediului cresc. Multe companii şi-au relocat producţia din state care impun o eficienţă energetică mai mare şi standarde mai severe privind emisiile de dioxid de carbon, în special din Europa, către ţări mai puţin restrictive în acest domeniu, precum China şi India.

Costurile cu transportul afectează în special industriile producătoare de bunuri, precum oţelul, lemnul, dar şi a alimentelor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici