- Home
- Economic
- BUCUREŞTI, (02.12.2024, 05:07)
- Bogdan Cojocaru
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Marocul a devenit cea mai mare forţă auto a Africii
Marocul a devenit cea mai mare forţă auto a Africii, se bate cu China pentru piaţa europeană de maşini şi vrea să devină magnet pentru investiţii străine în industrie. Este un concurent formidabil pentru economiile est-europene, aunţă Ziarul Financiar.
Urmărește
433 afișări
Marocul a devenit cea mai mare forţă auto a Africii
Marocul a exportat în Uniunea Europeană autovehicule, piese şi componente în valoare de 15,1 miliarde euro, devenind principalul partener de comerţ în sectorul auto al UE. Pentru a ajunge aici, ţara africană a întrecut China, ale cărei exporturi auto în Uniune au totalizat 13,6 miliarde euro. China şi-a păstrat însă prima poziţia la exporturi de maşini ca număr – 782.000 de unităţi, faţă de cele 536.000 de unităţi ale Marocului.
Pentru presa marocană, concluzia este clară: exporturile Marocului în UE au valoare adăugată mai mare decât cele ale Chinei. De fapt, chiar acesta ar fi strategia industrială a Marocului, investiţii în producţie cu valoare adăugată mare, concentrate în sectorul auto, considerat strategic. Şi alte ţări au această strategie, iar cele mai bune exemple sunt economiile est-europene, în special Ungaria.
ULTIMELE ȘTIRI
-
REZULTATE PARȚIALE. Alegeri parlamentare 2024. 98% dintre voturi au fost numărate
-
Cine sunt POT şi S.O.S. România, noile partide din Parlament. Cine este SENS, partidul aflat la pragul de Parlament
-
Lidera POT anunţă post cu apă de trei zile după intrarea în Parlament: "Slavă lui Hristos pentru tot ce ne-a dat". Partidul l-a susţinut pe Călin Georgescu
-
Decizie controversată. Preşedintele Joe Biden l-a graţiat pe fiul său Hunter Biden
Industria auto marocană este dominată de jucători străini, în aceeaşi situaţie fiind şi sectoarele est-europene. Aceasta înseamnă concurenţă pentru investiţii străine. De aceea, ascensiunea industrială şi comercială a Marocului, o ţară cu forţă de muncă ieftină, dar care îşi importă 90% din energia de care are nevoie, ar trebui să pună pe gânduri guvernele din Europa de Est.
În primele nouă luni ale acestui an, investiţiile străine directe în economia marocană au crescut cu aproape 51%, la 1,6 miliarde dolari. Unul din proiectele notabile este prima fabrică de baterii electrice din ţară, o investiţie de aproximativ 300 de milioane de dolari, potrivit Morocco World News, care citează date guvernamentale. La uzina de la Kenitra urmează să muncească 2.500 de oameni. Analiştii atrag atenţia că această creştere este de fapt o revenire după plonjonul de 53% din 2023. În 2022, ISD-urile s-au situat la 2,3 miliarde dolari. Iar revenirea s-a produs într-un an în care Marocul a introdus reforme – stimulente, subvenţii şi granturi pentru companiile interesate - pentru a deveni o ţară mai prietenoasă cu investitorii străini şi marocani.
Creşterea Marocului ca importanţă în industria auto se datorează în cea mai mare parte prezenţei constructorului francez de maşini Renault şi colosului internaţional Stellantis. Cele două fabrici marocane ale Renault, din Casablanca (SOMACA) şi Tangier, fac din Maroc a doua ţară în funcţie de producţie pentru grupul fracez. Uzinele din Casablanca, deschisă în 2005, şi Tangier, operaţională din 2012, contribuie cu 17% la vânzările totale ale Renault. Maghreb Intelligence scrie că Dacia, marcă emblematică românească dar deţinută de Renault, asamblează mai multe maşini în Maroc decât în România.
Pe de altă parte, modelele fabricate la uzinele Dacia au valore adăugată mai mare. Totuşi, în Maroc Renault produce versiunea hibrid a Dacia Jogger şi noul SUV Renault Kardian. Citroen asamblează acolo compactul electric Citroen Ami. Maroc este de altfel cel mai mare exportator de maşini din Africa, întrecând Africa de Sud. Dezvoltarea industriei auto se datorează, printre altele, facilităţilor oferite de guvern. Spre exemplu, suprafata de teren rezervată industriei auto în zona economică specială Tangier a fost dublată.
În aceste condiţii, producţia sectorului auto s-a majorat cu 63% între 2020 şi 2023. Expansiunea este susţinută de o reţea de peste 230 de furnizori. Obiectivul guvernul este ca Marocul să ajungă în câţiva ani la o capacitate de producţie de un milion de autovehicule pe an. Prezenţa Renault şi Citroen arată că influenţa franceză este mare în această ţară. Şi va fi în continuare. În toamna acestui an guvernul marocan şi cel francez au încheiat o serie de acorduri pentru investiţii şi achiziţii de 10 miliarde euro acoperind, printre altele, dezvoltarea unei infrastructuri a hidrogenului în Maroc, cumpărarea a 18 trenuri de mare viteză de la Alstom şi extinderea infrastructurii feroviare care să permită călătoriile cu trenuri de mare viteză.
În Europa de Est, Ungaria este o ţară unde constructorii auto germani îşi dau mâna cu furnizori chinezi. Pe acestă cale merge şi Marocul. Grupul germano-chinez GOTION High-Tech, la care acţionar principal este Volkswagen, va construi acolo, la Kenitra, prima gigafabrică de baterii electrice din Africa şi Orientul Mijlociu, o investiţie de 1,3 miliarde euro. Cu timpul, proiectul va fi extins, va include o facilitate de stocare a energiei, va ajunge la 6,4 miliarde dolari şi va da de muncă direct şi indirect la 25.000 de oameni. Guvernul a prioritizat şi dezvoltarea unui sector al hidrogenului verde, combustibil nepoluant creat cu consum de energie din surse regenerabile. Este încurajată şi industria apărării, în special prin exceptarea de la plata de taxe. Au fost stabilite două zone industriale pentru găzduirea de unităţi industriale militare unde construirea de fabrici a început deja. Investiţiile strategice ţintesc şi spre industria jocurilor video şi spre crearea de start-up-uri. În industria jocurilor, Maroc colaborează cu gigantul chinez Huawei, prigonit de SUA. Guvernul marocan intenţionează ca până în 2030 să intre cu două start-up-uri în clubul unicornilor. Până atunci, Marocul invadează pieţe europene cu fructe şi legume, nu doar cu maşini. Exporturile agricole reprezintă un sfert din exporturile totale.
Citește pe alephnews.ro: EXIT POLL CURS 21:00 (fără Diaspora) – Alegeri parlamentare 2024: PSD conduce cu 25,7% pentru Senat și 25,5% pentru Camera Deputaților. AUR e pe locul 2, cu 19,5% și 19,3%
Citește pe www.zf.ro: Ce nu ştie nimeni despre şefa POT: Are două masterate în finanţe şi real-estate în Europa şi a participat la tranzacţii imobiliare de sute de milioane de euro pe pieţele din Australia, Ungaria sau Germania
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
EXIT POLL 19:00 (fără Diaspora). Alegeri parlamentare 2024: PSD – 26%, AUR – 19%, USR – 15,5%, PNL – 15,5%
Ce nu ştie nimeni despre şefa POT: Are două masterate în finanţe şi real-estate în Europa şi a participat la tranzacţii imobiliare de sute de milioane de euro pe pieţele din Australia, Ungaria sau Germania
Cine este cel mai deştept om din lume. El nu ridică niciodată tonul, nu îşi pierde calmul şi nu este niciodată stresat
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Imagini incendiare: așa arată la 63 de ani prima soție a celebrului milionar din fotbal
PROSPORT.RO
EXIT POLL Parlamentare 2024. Rezultatele oficiale de la 9:00. Partidul care nu a atins pragul electoral
CANCAN.RO
Ce se întâmplă în corpul tău dacă mănânci prea MULT în week-end. Mihaela Bilic: „Avem trei variante…”
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe
ŞTIRILE ZILEI
-
astăzi, 09:46
LIVE TEXT Războiul din Ucraina, ziua 1013. SUA exclude posibilitatea returnării armelor nucleare în Ucraina / Ofensiva din noiembrie a Rusiei: 347 rachete şi peste 2.500 de drone
-
astăzi, 09:43
LIVE TEXT Rezultate parţiale alegeri parlamentare 2024: 99,71% din voturi numărate: Camera Deputaţilor: PSD: 22,12 %, AUR: 17,92 %, PNL: 13,30 %, USR 12,31 % / Senat: PSD 22,47 %, AUR 18,22 % PNL 14,34 % USR 12,19 % / UDMR, SOS şi POT au intrat în Parlament. SENS nu va face pragul