Marocul a devenit cea mai mare forţă auto a Africii

Marocul a devenit cea mai mare forţă auto a Africii, se bate cu China pentru piaţa europeană de maşini şi vrea să devină magnet pentru investiţii străine în industrie. Este un concurent formidabil pentru economiile est-europene, aunţă Ziarul Financiar.

Urmărește
433 afișări
Imaginea articolului Marocul a devenit cea mai mare forţă auto a Africii

Marocul a devenit cea mai mare forţă auto a Africii

Marocul a exportat în Uniunea Europeană autovehicule, pie­se şi componente în va­loare de 15,1 miliarde euro, devenind principalul parte­ner de comerţ în sectorul auto al UE. Pentru a ajunge aici, ţara africană a întrecut China, ale cărei exporturi auto în Uniune au totalizat 13,6 miliarde euro. China şi-a păstrat însă prima poziţia la exporturi de maşini ca număr – 782.000 de unităţi, faţă de cele 536.000 de unităţi ale Marocului.

Pentru presa marocană, concluzia este clară: exporturile Marocului în UE au valoare adăugată mai mare decât cele ale Chinei. De fapt, chiar acesta ar fi strategia industrială a Marocului, investiţii în producţie cu valoare adăugată mare, concentrate în sectorul auto, considerat strategic. Şi alte ţări au această strategie, iar cele mai bune exemple sunt economiile est-europene, în special Ungaria.

Industria auto marocană este dominată de jucători stră­ini, în aceeaşi situaţie fiind şi sectoarele est-europene. A­ceas­ta înseamnă concurenţă pentru investiţii străine. De aceea, ascensiunea industrială şi comercială a Marocului, o ţară cu forţă de muncă ieftină, dar care îşi importă 90% din energia de care are nevoie, ar trebui să pună pe gânduri guvernele din Europa de Est.

În primele nouă luni ale acestui an, inves­tiţiile străine directe în economia marocană au crescut cu aproape 51%, la 1,6 miliarde dolari. Unul din proiectele notabile este prima fabrică de baterii electrice din ţară, o investiţie de apro­xi­mativ 300 de milioane de dolari, potrivit Mo­rocco World News, care citează date guver­namentale. La uzina de la Keni­tra urmează să muncească 2.500 de oameni. Analiştii atrag atenţia că această creştere este de fapt o re­venire după plonjonul de 53% din 2023. În 2022, ISD-urile s-au situat la 2,3 mili­arde dolari. Iar revenirea s-a produs într-un an în care Marocul a introdus reforme – stimu­len­te, subvenţii şi granturi pentru companiile inte­re­sate - pentru a deveni o ţară mai prietenoasă cu investitorii străini şi marocani.

Creşterea Marocului ca importanţă în in­dus­tria auto se datorează în cea mai mare parte prezenţei constructorului francez de maşini Renault şi colosului internaţional Stellantis. Cele două fabrici marocane ale Renault, din Casablanca (SOMACA) şi Tangier, fac din Maroc a doua ţară în funcţie de producţie pentru grupul fracez. Uzinele din Casablanca, deschisă în 2005, şi Tangier, operaţională din 2012, contribuie cu 17% la vânzările totale ale Renault. Maghreb Intelligence scrie că Dacia, marcă emblematică românească dar deţinută de Renault, asamblează mai multe maşini în Maroc decât în România.

Pe de altă parte, modelele fabricate la uzi­nele Dacia au valore adăugată mai mare. Totuşi, în Maroc Renault produce versiunea hibrid a Dacia Jogger şi noul SUV Renault Kardian. Citroen asamblează acolo compactul electric Citroen Ami. Maroc este de altfel cel mai mare exportator de maşini din Africa, întrecând Africa de Sud. Dezvoltarea industriei auto se datorează, printre altele, facilităţilor oferite de guvern. Spre exemplu, suprafata de teren rezervată industriei auto în zona economică specială Tangier a fost dublată.

În aceste condiţii, producţia sectorului auto s-a majorat cu 63% între 2020 şi 2023. Expan­siu­nea este susţinută de o reţea de peste 230 de furnizori. Obiectivul guvernul este ca Marocul să ajungă în câţiva ani la o capacitate de pro­duc­ţie de un milion de autovehicule pe an. Pre­zenţa Renault şi Citroen arată că influenţa fran­ceză este mare în această ţară. Şi va fi în con­tinuare. În toamna acestui an guvernul maro­can şi cel francez au încheiat o serie de acorduri pentru investiţii şi achiziţii de 10 miliarde euro acoperind, printre altele, dezvoltarea unei in­frastructuri a hidrogenului în Maroc, cumpă­rarea a 18 trenuri de mare viteză de la Alstom şi extinderea infrastructurii feroviare care să permită călătoriile cu trenuri de mare viteză.

În Europa de Est, Ungaria este o ţară unde constructorii auto germani îşi dau mâna cu furnizori chinezi. Pe acestă cale merge şi Marocul. Grupul germano-chinez GOTION High-Tech, la care acţionar principal este Volkswagen, va construi acolo, la Kenitra, prima gigafabrică de baterii electrice din Africa şi Orientul Mijlociu, o investiţie de 1,3 miliarde euro. Cu timpul, proiectul va fi extins, va include o facilitate de stocare a energiei, va ajunge la 6,4 miliarde dolari şi va da de muncă direct şi indirect la 25.000 de oameni. Guvernul a prioritizat şi dezvoltarea unui sector al hidrogenului verde, combustibil nepoluant creat cu consum de energie din surse regenerabile. Este încurajată şi industria apărării, în special prin exceptarea de la plata de taxe. Au fost stabilite două zone industriale pentru găzduirea de unităţi industriale militare unde construirea de fabrici a început deja. Investiţiile strategice ţintesc şi spre industria jocurilor video şi spre crearea de start-up-uri. În industria jocurilor, Maroc colaborează cu gigantul chinez Huawei, prigonit de SUA. Guvernul marocan intenţionează ca până în 2030 să intre cu două start-up-uri în clubul unicornilor. Până atunci, Marocul invadează pieţe europene cu fructe şi legume, nu doar cu maşini. Exporturile agricole reprezintă un sfert din exporturile totale.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Taguri:
maroc,
auto,

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici