Maşinile termice, condamnate pentru viitor: benzina ar putea costa în Europa 2,28 de euro pe litru

Publicat: 10 06. 2023, 20:35
Actualizat: 10 06. 2023, 20:43

Maşinile termice vechi şi noi au în faţă un viitor sumbru, scrie publicaţia italiană „La Gazzetta dello Sport”. Totul se învârte în jurul viitoarei legislaţii Euro 7 şi despre costurile mai mari pe care aceasta le aduce.

Noua directivă europeană 2023/959 a Parlamentului şi a Consiliului din 10 mai 2023 introduce o reformă profundă a ETS (Emission Trading System) care reglementează comercializarea certificatelor de emisii de CO2, piaţă care din 2005 a permis companiilor din anumite sectoare industriale să obţină permisiunea de a polua.

Noua directivă se extinde, dar mai presus de toate prevede crearea unei noi pieţe de emisii pentru încălzirea casnică şi transportul rutier. În esenţă, companiile petroliere vor trebui să plătească pentru CO2 emis în fabricarea carburanţilor, dar costul suplimentar se va reflecta inevitabil în preţul final al benzinei şi al motorinei. Sistemul va intra în vigoare din 2027, cu prognoze alarmante, scriu italienii.

Estimări sumbre pentru anii viitori

Noua directivă UE 2023/959 afectează consumul în masă de combustibili. Instituţiile europene îşi propun să limiteze noul preţ al cotelor de CO2 la maximum 45 de euro pe tonă, ceea ce ar echivala cu 10 cenţi de cost suplimentar pe litru de benzină, 12 cenţi pe litru de motorină. Privind evoluţia preţurilor pe actuala piaţă ETS, concluziile sunt descurajatoare.

La licitaţiile europene, preţul a crescut de la 8,34 euro în ianuarie 2018 la media de 86,17 euro aşteptată pentru 2023 şi 96,19 euro pentru 2024, potrivit unei analize efectuate de agenţia Reuters, în timp ce prognoza preţurilor medii în 2025 va urca la 104,84 euro/tonă.

O creştere exponenţială a cererii ar putea duce la un preţ pe tona de CO2 egal cu 200 de euro, sau 53 de cenţi pe litru de motorină şi 47 de cenţi pe litru de benzină. Aşadar, presupunând aplicarea acestei creşteri la preţurile medii actuale ale carburanţilor, benzina s-ar ridica la 2,288 euro pe litru, în timp ce motorina ar ajunge la 2,191 euro pe litru, fără taxe. În România, asta ar însemna peste 11 lei pe litru, un preţ exorbitant!

Potrivit unui studiu finanţat de ministerul german de cercetare, dacă ţările UE nu vor lua măsuri suplimentare de politică climatică, preţul ar putea ajunge chiar şi la 350 de euro pe tonă, pe termen mediu.