Ministerul Fondurilor Europene publică primele drafturi pentru PO Infrastructură Mare şi PO Competitivitate

Ministerul Fondurilor Europene a publicat, miercuri, evaluările strategice de mediu pentru Programul Operaţional Infrastructură Mare şi Programul Operaţional Competitivitate, două dintre cele patru programe pentru care instituţia va asigura funcţia de Autoritate de Management în perioada 2014-2020.

Urmărește
401 afișări
Imaginea articolului Ministerul Fondurilor Europene publică primele drafturi pentru PO Infrastructură Mare şi PO Competitivitate

Ministerul Fondurilor Europene publică primele drafturi pentru PO Infrastructură Mare şi PO Competitivitate (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014‐2020 este un document strategic de programare care acoperă domeniile transport, mediu şi energie regenerabilă.

Programul, care face obiectul negocierii cu CE, asigură cadrul de implementare a investiţiilor la nivel local, regional şi naţional în infrastructura de transport (rutier, feroviar, aerian, naval, maritim şi intermodal), în infrastructură de mediu (apă, apă uzată, deşeuri, biodiversitate, schimbări climatice, gestionare dezastre), precum şi a investiţiilor în domeniul eficienţei energetice (energie regenerabilă, distribuţie şi siguranţă).

Potrivit primului draft, versiunea finală de lucru ar urma să fie gata în martie 2014, iar versiunea finală aprobată, în septembrie 2014.

Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020 acoperă domeniile cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare (CDI), precum şi tehnologia informaţiei şi comunicaţii (TIC).

Prin acest program, MFE îşi propune încurajarea investiţiilor private în CDI şi a parteneriatelor de cercetare între întreprinderi şi organizaţiile de cercetare în scopul creşterii transferului de cunoştinţe, tehnologie şi de personal cu competenţe avansate. Totodată, este vizată creşterea accesului la instrumente financiare a IMM‐urilor inovative şi pentru stimularea înfiinţării de start‐up‐uri şi spin‐off‐uri inovative.

În ceea ce priveşte tehnologia informaţiei şi comunicaţii, MFE îşi propune dezvoltarea aplicaţiilor şi cadrului TIC pentru e‐Guvernare, interoperabilitate, asigurarea securităţii reţelelor şi a sistemelor informatice.

Alte două obiective sunt dezvoltarea utilizării TIC în educaţie, sănătate şi cultură şi facilitatea comerţului electronic.

Versiunea finală de lucru are ca termen martie 2014, iar versiunea finală aprobată - iunie 2014.

Pe lângă PO Infrastructură Mare şi PO Competitivitate, Ministerul Fondurilor Europene va mai asigura funcţia de Autoritate de Management pentru PO Dezvoltare Capital Uman şi pentru PO Asistenţă Tehnică.

În cadrul unei conferinţe de presă comune cu Johannes Hahn, comisarul pentru Politică Regională, ministrul Eugen Teodorovici a declarat, la 21 ianuarie, că România va trimite Comisiei Europene Acordul de Parteneriat revizuit "undeva în luna februarie şi programele operaţionale spre final de luna martie, astfel încât Comisia să poată intra în procedura clasică de a aproba aceste documente.

Pentru România este important că "poate lansa proiecte pentru noul cadru financiar şi până când Comisia va aproba aceste documente", a spus ministrul Fondurilor Europene.

Potrivit unui document obţinut de MEDIAFAX la 10 ianuarie, experţii Comisiei Europene au transmis autorităţilor române că prima versiune a Acordului de Parteneriat pentru utilizarea fondurilor comunitare în perioada 2014-2020 este lipsită de viziune strategică, prea vagă şi nu dovedeşte că lecţia dată de eşecul cheltuirii banilor UE este valorificată.

"Sunt detalii/repetiţii extensive pentru anumite necesităţi în timp ce altele rămân slab dezvoltate. Necesităţile identificate descriu o gamă foarte largă de probleme fără să fie mereu demonstrată o viziune strategică globală asupra provocărilor de dezvoltare. Această lipsă a unei abordări strategice este valabilă şi pentru unele politici sectoriale, pentru care nu există strategii eficiente şi avizate. Provocărilor de dezvoltare economică nu li se poate răspunde fără o strategie coerentă de competitivitate, cuprinzând suportul public pentru operatorii economici, dar şi prin politici de cercetare şi inovare şi investiţii în capitalul uman", se arată în document.

Experţii avertizau că lecţiile învăţate în perioada 2007-2013, în care România de asemenea a avut la dispoziţie fonduri comunitare pe care însă nu le-a putut atrage, ar trebuie mai bine valorificate, cu accent pe capacitatea proprie de a îndeplini obiectivele, şi insistă asupra faptului că definiţia priorităţilor de finanţare este de multe ori prea vagă sau generică pentru a înţelege scopul efectiv al acţiunii, iar lista priorităţilor este prea largă într-o "încercare aparentă" de a se adresa tuturor necesităţilor sectoriale.

Aceasta riscă, în opinia CE, să genereze o pierdere a capacităţii de a îndeplini obiectivele, ceea ce ar afecta negativ eficienţa şi impactul fondurilor europene când, de fapt, nivelul de absorbţie ar trebui să crească în comparaţie cu perioada anterioară.

Observaţiile au fost transmise de către experţii Comisiei Europene (CE) prin intermediul misiunii României la Bruxelles, la sfârşitul lunii decembrie, pe baza primei versiuni a Acordului de Parteneriat finalizată în luna octombrie.

Această primă versiune a Acordului, care reprezintă, practic, o formă mult mai avansată decât un simplu draft şi indică modul în care autorităţile române şi-au propus să atragă fonduri europene în perioada 2014-2020, a fost prezentată, în octombrie, membrilor Camerei Deputaţilor de premierul Victor Ponta şi ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici