Modificările la taxa auto intră în vigoare la 1 iulie

Modificările la taxa auto vor intra în vigoare la 1 iulie, iar încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, valorile rezultate din noua grilă publicată de Ministerul Economiei şi Finanţelor fiind egale sau foarte apropiate de cifrele prezentate miercuri de MEDIAFAX.

Urmărește
98 afișări
Imaginea articolului Modificările la taxa auto intră în vigoare la 1 iulie

Modificările la taxa auto intră în vigoare la 1 iulie, iar încasările vor intra la Fondul de Mediu

Ministerul a făcut public, miercuri seara, proiectul de ordonanţă de guvern privind modificarea taxei auto, care va fi redenumită "taxă de poluare pentru autovehicule", precum şi modalitatea de calcul şi noile grile pentru stabilirea sumelor de plată.

Taxa se calculează printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. La fiecare dintre cele cinci categorii (de la non-euro la Euro 4) există cinci subdiviziuni în funcţie de capacitate pentru care sunt indicate nivele de taxe specifice, exprimate în euro/cmc. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.

Potrivit proiectului de ordonanţă, cota de reducere este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia.

Atunci când persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de până la o lună.

Plata taxei este obligatorie în momentul primei înmatriculări a autovehiculului în România, la înregistrarea modificării autovehiculului în evidenţele Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sau când maşina este repusă în circulaţie după ce a fost utilizată într-un domeniu care dădea drept de scutire.

Suma de plată poate fi contestată atunci când persoana care urmează să înmatriculeze autovehiculul rulat poate face dovada că maşina s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila fixă. Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere.

În caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat prevăzute se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin expertiză tehnică efectuată contra cost de Regia Autonomă Registrul Auto Român -RAR, pe baza procedurii prevăzute de normele metodologice.

Tariful privind efectuarea expertizei tehnice se stabileşte de RAR în funcţie de operaţiunile aferente expertizei şi nu poate depăşi costul acestora.

Persoana nemulţumită de răspunsul primit la contestaţie se poate adresa instanţelor de judecată competente, potrivit legii.

Atunci când maşina pentru care s-a plătit taxa în România este ulterior exportată în afara teritoriului comunitar sau este transferată şi înmatriculată pe teritoriul unui alt stat membru, se restituie valoarea reziduală a taxei. Valoarea reziduală a taxei reprezintă taxa calculată pentru un autovehicul cu aceeaşi capacitate cilindrică şi normă de poluare, şi cu o vechime determinată începând cu data primei înmatriculări până la data exportului sau a transferului într-un alt stat membru.

Potrivit proiectului de ordonanţă, din încasările obţinute din taxa de poluare pentru autovehicule se vor finanţa programe şi proiecte pentru protecţia mediului, respectiv programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional, programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, proiecte de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solara, energie geotermală şi energie eoliană, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile : eoliană, geotermală, solară, biomasă, microhidrocentrale, proiecte privind împădurirea terenurilor degradate sau defrişate, proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural şi proiecte de realizare a pistelor pentru biciclişti.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici