Motorină versus benzină – cine va câştiga „războiul” carburanţilor pe burse? - analiză

Deşi benzina s-a ieftinit, motorina a atins noi maxime istorice, în România, în Europa Centrală şi de Est, dar şi în SUA, arată într-o analiză Claudiu Cazacu, consulting strategist la casa de brokeraj XTB.

Urmărește
7372 afișări
Imaginea articolului Motorină versus benzină – cine va câştiga „războiul” carburanţilor pe burse? - analiză

Motorină versus benzină – cine va câştiga „războiul” carburanţilor pe burse? - analiză

Pe întreg parcursul anului trecut, în România, preţurile la pompă ale motorinei şi benzinei au rămas relativ apropiate. Diferenţe uşor mai ridicate au fost în vara anului 2021, deşi ele s-au menţinut în general sub 20 de bani pe litru.

O diferenţă uşor de observat a început să apară în primăvara acestui an, şi, spre deosebire de perioadele anterioare, nu a atins rapid un platou, ci s-a adâncit în ultima parte a lunii martie şi în aprilie. De la 47 de bani pe 31 martie, diferenţa a ajuns la 66 de bani pe 6 aprilie şi 68 de bani pe 11 aprilie.

Astfel, deşi benzina s-a ieftinit, urmând tendinţa petrolului pe bursele internaţionale, motorina a atins noi maxime istorice.

Privind în urmă, pe date din ultimii 7 ani, abia între noiembrie 2018 şi martie 2019 am mai avut diferenţe semnificative, dar, în general, sub 50 de bani pe litru.

Situaţia nu este vizibilă doar în România, ci în mai toată regiunea.

În Polonia, conform monitorului european, benzina costă 1.42 EUR/litru, iar motorina era pe 4 aprilie mai scumpă: 19 eurocenţi, faţă de 13 eurocenţi în România şi 12 eurocenţi în Ungaria.

În Bulgaria, diferenţa era de doar 2 cenţi, în timp ce, în Slovacia, motorina era mai ieftină cu 3 cenţi, potrivit buletinului Comisiei Europene.

Piaţa carburanţilor diesel, utilizaţi în domenii variate precum transport rutier de mărfuri, construcţii sau agricultură, este una globală, iar cererea crescută dintr-o regiune sau aprovizionarea limitată are efecte la mii de kilometri distanţă.

Trendul cotaţiilor de referinţă în Europa (ICE) a fost favorabil benzinei în primele luni, cu o recuperare ulterioară a motorinei.

În SUA, unde în trecut un galon de motorină a fost cu 30-40 de cenţi mai scump, s-a ajuns la o diferenţă şi de 1 dolar. Şi aici benzina a predat ştafeta motorinei în special în luna martie, diferenţa accentuându-se ca urmare a unei ieftiniri mai pronunţate a benzinei relativ la motorină.

De la vârful din 11 martie, de 4,33 dolari/galon, benzina a ajuns la 4,11 dolari/galon potrivit AAA. Motorina este la 5,04 dolari/galon de la un vârf de 5,135 dolari/galon acum o lună.

Europa este exportatoare de benzină, dar importatoare de motorină, însă situaţia nu este omogenă, iar diferenţele între ţări şi regiuni sunt mari.

Pe lângă petrol, care poate fi rafinat pentru a obţine benzină sau motorină, Rusia exportă şi direct motorină, aproximativ 20% din cererea continentului fiind acoperită din această direcţie. Izbucnirea războiului a generat un şoc al ofertei, tocmai când cererea se afla într-un sezon de creştere.

În ultima perioadă, companiile petroliere au avut tendinţa de a se reorienta, chiar de la distanţe mult mai mari, apelând la surse precum Orientul Mijlociu, Asia sau SUA.

Pe de altă parte, cererea pentru lucrări agricole sau logistică a crescut, pe fondul conflictului din Ucraina şi al efectelor sale în pieţele de mărfuri agricole.

Cererea de transport pentru echipamente grele a fost de asemenea în creştere, iar acesta se realizează în principal cu motorină, nu cu benzină.

Diferenţialul este aşteptat a rămâne ridicat sau chiar a se majora, chiar în perioada următoare, dacă nu asistăm la o temperare a ostilităţilor.

Motorina ar putea rămâne o perioadă sensibil mai scumpă decât benzina, cu toate că ar fi unele speranţe de temperare spre vară.

O auto-reglare parţială ar putea veni pe termen mediu de la încetinirea aprovizionării. Cu inflaţie în creştere şi o abordare mai prudentă a consumatorilor, şi în urma blocajelor din China adăugate peste împotmolirea logistică anterioară, restricţiile impuse de China pentru a menţine controlul asupra numărului de infectări ar putea avea efecte în serie.

Lanţurile logistice erau deja sub presiune, şi a comanda în Europa o bicicletă din China poate costa până la 2/3 din valoarea sa pentru transport poate îndepărta o parte din cerere.

Operatorul maritim Maersk a vorbit de o ”acumulare de întârzieri”, iar o analiză Oxford Economics arată că dificultăţile de aprovizionare sunt la un nou maxim.

Speranţe pentru şoferi vin şi dinspre evoluţiile petrolului pe pieţele internaţionale. De la peste 131 dolari/baril, petrolul Brent este acum în jur de 100 dolari/baril.

Eliberarea a 120 de milioane de barili din rezervele SUA şi ale altor state anunţate de IEA, închiderea unor oraşe în China şi creşterile de dobândă anunţate de băncile centrale, inclusiv din SUA au stopat deocamdată ascensiunea petrolului.

Pentru o vreme, o uşoară tendinţă de ieftinire a benzinei ar putea să continue, deşi în privinţa motorinei, trendul nu este clar, chiar dacă petrolul nu s-ar scumpi.

Pentru estimarea trendului din lunile următoare, direcţia conflictului din Ucraina este, însă, de importanţă majoră.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici