Vicepreşedintele Parlamentului European, Victor Negrescu, a marcat, în cadrul unui eveniment desfăşurat la Strasbourg, lansarea oficială a primului Intergrup al Parlamentului European dedicat educaţiei şi competenţelor, o iniţiativă care reuneşte peste 100 de europarlamentari interesaţi să promoveze importanţa educaţiei şi a formării profesionale ca priorităţi strategice ale Uniunii Europene.
Cu acest prilej, membrii intergrupului au solicitat crearea unui plan european dedicat educaţiei şi competenţelor în valoare de 20% din viitorul buget european pe termen lung, post-2027.
„Investiţia în educaţie nu este doar o responsabilitate morală, ci şi o necesitate economică. Fără un plan european dedicat educaţiei şi competenţelor şi un angajament financiar solid, riscăm să nu oferim tinerilor europeni instrumentele necesare pentru a face faţă provocărilor viitorului. De aceea, propunem alocarea a 20% din viitorul buget european pentru educaţie şi competenţe, astfel încât Europa să poată răspunde cerinţelor unei economii globale competitive, să asigure o educaţie de calitate pentru toţi, să îmbunătăţească accesul la servicii educaţionale şi să reducă inegalităţile în acest domeniu”, a declarat vicepreşedintele Parlamentului European şi co-preşedinte al intergrupului, Victor Negrescu.
Portrivit acestuia, statisticile arată că, în prezent, educaţia şi formarea competenţelor beneficiază de o alocare medie de circa 8% pe an în bugetul multianual 2021-2027. De exemplu, în 2025, circa 6% din bugetul UE va fi alocat doar educaţiei, echivalentul a aproximativ 12 miliarde de euro dintr-un buget anual de 200 miliarde de euro.
Totodată, europarlamentarul Victor Negrescu a reamintit de demersul său datorită căruia 10% din fondurile dedicate planurilor naţionale de redresare şi rezilienţă au mers către educaţie. În acest context, la iniţiativa sa, intergrupul va propune o creştere a finanţării la cel puţin 40 miliarde de euro pe an în următorul buget european pe termen lung pentru a susţine formarea continuă, digitalizarea şi inovarea în educaţie, precum şi investiţiile în infrastructura educaţională.
Raportul Draghi atrage atenţia asupra deficitului de competenţe din Europa: un sfert dintre companiile europene se confruntă cu dificultăţi în găsirea angajaţilor potriviţi, iar jumătate raportează dificultăţi moderate. De asemenea, raportul Letta subliniază importanţa investiţiilor în educaţie pentru reducerea decalajelor regionale şi pentru creşterea competitivităţii europene.
Intergrupul pentru viitorul educaţiei şi competenţelor pentru o Europă competitivă va colabora cu experţi din domeniul educaţiei şi cu actorii instituţionali pentru a promova politici care să faciliteze accesul echitabil la educaţie de calitate. Printre priorităţile intergrupului se numără crearea unui cadru european de investiţii pentru educaţie şi competenţe, creşterea finanţării pentru Erasmus+, simplificarea accesului la finanţare pentru programele educaţionale, susţinerea unui cadru unic pentru competenţe, similar Pieţei Unice Europene şi investiţii în infrastructura educaţională şi în formarea continuă.
„Fără o educaţie solidă şi un sistem de formare performant, Europa nu va putea răspunde provocărilor viitorului. Investiţiile în educaţie trebuie privite ca un motor al dezvoltării economice şi al inovării. Avem nevoie de o strategie integrată, care să pună accent pe competenţele digitale, sprijinirea profesorilor şi accesul echitabil la educaţie de calitate. Solicităm un angajament ferm din partea tuturor factorilor de decizie pentru a face din educaţie o prioritate reală în cadrul bugetului european”, încheie Negrescu.