Producţia industrială a scăzut în luna iulie, ca serie brută, cu 4,2% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, rata de contracţie încetinind însă de la 4,5% în iunie, potrivit datelor prezentate marţi de Institutul Naţional de Statistică (INS).
„Îmbunătăţirea producţiei este determinată de industria prelucrătoare, în frunte cu sectorul auto şi cel al rafinării de produse petroliere”, notează analiştii ING.
Industria auto a fost susţinută de programele de tipul „rabla” din mai multe state europene, iar încheierea schemei de subvenţionare guvernamentală a achiziţiei de autoturisme noi în Germania, cu casarea celor vechi, va avea un efect negativ şi asupra principalului constructor român de automobile, Dacia, anticipează banca.
Totuşi, consecinţele încheierii acestor programe ar putea fi compensate parţial de faptul că maşinile fabricate de Dacia sunt semnificativ mai ieftine decât multe modele comparabile comercializate de concurenţă, consideră analiştii.
Pe de altă parte, îmbunătăţirea recentă a condiţiilor economice pentru unele state, partenere comercial ale României, ar putea conduce la o ameliorare generală a condiţiilor din industrie, care ar compensa, la nivel macroeconomic, scăderea contribuţiei din partea sectorului auto, potrivit raportului ING.
Banca anticipează o scădere economică de 7,5% în România în acest an, urmată de o creştere de 1,6% anul viitor, respectiv 0,9% în 2011.