O companie din trei din România a avut probleme cu lichidităţile

O companie din trei (31%) din România a avut până în prezent probleme cu lichidităţile din cauza facturilor neîncasate, nivel peste cel înregistrat în ţări precum Grecia (23%), Slovacia (16%) şi Germania (9%), potrivit unui studiu realizat de grupul EOS.

Urmărește
63 afișări
Imaginea articolului O companie din trei din România a avut probleme cu lichidităţile

O companie din trei din România a avut probleme cu lichidităţile (Imagine: Catalina Filip/Mediafax Foto)

Studiul "Obiceiuri de plată în ţările europene" a fost realizat de grupul EOS, cu activităţi în managementul creanţelor şi riscului, al informaţilor de marketing, precum şi al serviciilor de plăţi, împreună cu Institutul de Cercetare Ipsos pe un eşantion de 2.200 de compani din zece state europene.

Potrivit studiului, cele mai afectate au fost companiile din comerţ, 39% dintre acestea având probleme din cauza creanţelor neîncasate.

"Condiţiile economice s-au înrăutăţit foarte mult în anul 2009. Companiile s-au confruntat tot mai des cu problema refinanţării. Astfel, volumul creanţelor neachitate a crescut, valoarea acestora ajungând în luna octombrie 2009 la peste un miliard de lei", a declarat, directorul general al EOS KSI România, Georg Kovacs.

Cu toate acestea, în datele studiului EOS se arată că doar aproximativ una din trei companii din România dispune în prezent de angajaţi specializaţi în domeniul managementului creanţelor.

"De cele mai multe ori companiile încearcă să amâne problemele, pun câte un contabil să mai dea câte un telefon pentru recuperarea creanţelor, iar când se decid să ia măsuri e prea târziu şi se ajunge în instanţă", a explicat oficialul EOS.

Potrivit studiului, companiile din România acordă clienţilor intervale de plată relativ lungi, ajungând în medie la aproximativ 33 de zile, faţă de Rusia şi Germania unde perioada pentru achitarea facturilor se ridică în medie la 24 de zile. Doar în Spania şi Grecia companiile oferă posibilitatea clienţilor să îşi plătească facturile într-un interval mai lung, respectiv 70 de zile şi 106 zile.

"Intervalele lungi de plată se reflectă în cota ridicată a creanţelor neîncasate. După Grecia (22%) şi Spania (16%), companiile din România prezintă cea mai ridicată cotă a creanţelor neîncasate (13%). În special companiile ce activează în comerţ, având clienţi persoane juridice prezintă în bilanţurile lor o cotă ridicată a creanţelor neîncasate (17%)", se arată în studiu.

Cu toate acestea, în România, 68,5% din companii şi 71% din clienţii persoane fizice achită la timp plăţile, în comparaţie cu Bulgaria sau Grecia, unde procentul celor care achită la termen este de 50%, în cazul persoanelor juridice.

"Cei mai buni clienţi sunt persoanele fizice ai prestatorilor de servicii de utilităţi, unde dacă nu achiţi facturile nu mai beneficiezi de serviciul respectiv (...) Astăzi, companiile româneşti vând mai mult cu sistem de plată pe loc, de aceea clienţii care plătesc la termen sunt mai puţini şi reuşesc să achite la timp. În 2009, companiile au vândut mai mult la termen", a explicat Georg Kovacs.

În datele EOS se precizează că, în 2010, pentru companiile din România, cota creanţelor nerecuperabile a crescut cu 1 punct procentual comparativ cu anul 2007, de la 2,1% la 3,1%.

În ceea ce priveşte evoluţia comportamentului de plată, în perspectiva următorilor doi ani, circa 38% din companiile româneşti se aşteaptă la o înrăutăţire a acestui indicator, în timp ce 41% prevăd o evoluţie contantă.

"Mă tem că societăţile vor achiziţiona mai puţine credite, iar termenele de plată vor scădea, ceea ce nu va ajuta la dezvoltarea economiei", a afirmat directorul general al EOS România.

Reprezentantul EOS România a precizat că piaţa de colectare a creanţelor s-a ridicat în 2009 la 140 milioane lei (33 milioane euro) şi se aşteaptă ca în acest an să se reducă cu până la 10%.

"Volumele externalizate de bănci s-ar putea să rămână aproximativ aceleaşi sau să crească uşor, însă din cauza situaţiei economice dificile ne aşteptăm la o scădere a pieţei de colectare a creanţelor care probabil se va menţine şi în 2011", a afirmat Kovacs.

EOS KSI România, societate specializată în colectarea creanţelor, estimează pentru acest an o creştere a cifrei de afaceri cu până la 10%, faţă de anul trecut, la 38,5 milioane de lei, pe fondul majorării volumului de creanţe cumpărate.

Compania este prezentă pe piaţa din România din anul 2002 şi are în prezent 700 de angajaţi. EOS KSI România oferă servicii în domeniul managementului creanţelor, al informaţiilor de marketing, managementul riscului, precum şi al serviciilor de plăţi. Societatea gestionează un portofoliu de clienţi din diferite domenii, printre care telecomunicaţii, bănci şi IFN-uri, asigurări, leasing, utilităţi.

EOS KSI România aparţine grupului EOS, care numără 40 de companii cu operaţiuni în peste 20 de ţări.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici