O primă ruptură între Rusia și China. Moscova impune tarife Beijingului. Piața rusă a fost invadată

Publicat: 10 03. 2025, 12:57
Actualizat: 10 03. 2025, 12:58
Chinese President Xi Jinping, right, and Russian President Vladimir Putin talk to each other during their meeting in Beijing, China, Friday, Feb. 4, 2022. Russian President Vladimir Putin is in Beijing for the Winter Olympics and talks with his Chinese counterpart Xi Jinping, amid soaring tensions with Ukraine. (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

Exporturile de vehicule chinezești către Rusia au atins anul trecut un nivel de șapte ori mai mare decât cel din 2022, deoarece sancțiunile din cauza războiului din Ucraina au izolat țara de mărcile occidentale, potrivit Asociației chineze a autovehiculelor de pasageri.

Autoritățile ruse au început să riposteze. În ianuarie, Moscova a majorat „taxele de reciclare”, care funcționează ca niște tarife, la 667 000 Rbs (7 500 de dolari) pentru majoritatea autoturismelor, mai mult decât dublu față de nivelul din septembrie anul trecut. Taxele urmează să crească cu 10-20% anual până în 2030.

Gregor Sebastian, analist auto la Rhodium Group, a declarat că Rusia împărtășește preocupările altor țări cu privire la „un aflux de vehicule chinezești ieftine care subminează producția internă”.

„Ei vor ca acestea să intensifice producția locală”, a spus el. „Pentru o vreme, au simțit că nu au altă opțiune, dar acum recunosc că au putere de negociere – sunt o piață destul de importantă pentru producătorii auto chinezi.”

De asemenea, o anchetă rusă a constatat recent că trei mari producători chinezi au încălcat standardele de siguranță și a interzis vânzarea unui model în țară. Oficialii au semnalat că ar putea lansa noi controale de conformitate și testare pentru vehiculele importate.

O mare parte a boom-ului a trecut prin orașele de frontieră din nord-estul Chinei, cum ar fi Suifenhe. Exporturile către Rusia din Suifenhe au crescut de cinci ori din 2020 până la aproape 14 miliarde de Rmb (1,9 miliarde de dolari) anul trecut, devenind cel mai activ centru comercial al Chinei cu Rusia, cu excepția petrolului și gazelor.

„Există o mulțime de îngrijorări, o mulțime de nemulțumiri cu privire la tarife și la ceea ce va însemna pentru noi”, a declarat un comerciant chinez.

„Europa și America ia-au sancționat, așa că au apelat la noi”, a spus el.