- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Oamenii de afaceri români, mai optimişti în privinţa evoluţiei indicatorilor financiari în 2011
Oamenii de afaceri români sunt mai optimişti în ceea ce priveşte evoluţia indicatorilor financiari pentru 2011, potrivit unui studiu al Asociaţiei Camerelor de Comerţ şi Industrie Europene, Eurochambres, numărul firmelor care vor face angajări şi investiţii fiind în creştere faţă de anul 2010.
Oamenii de afaceri români, mai optimişti în privinţa evoluţiei indicatorilor financiari în 2011 (Imagine: Radu Iordache/Mediafax Foto)
Majoritatea respondenţilor din România, 50,8% au înregistrat o scădere dramatică a cifrei de afaceri în 2010 comparativ cu 2009, în timp ce mai puţin de un sfert au indicat o creştere. Situaţia este văzută mai optimist în 2011, când 34,1% dintre companii prevăd o creştere a cifrei de afaceri, iar 30,1% estimează o depreciere, potrivit studiului economic Eurochambres 2011.
La nivel european, cifra de afaceri totală în 2010 a depăşit aşteptările de anul trecut şi 40% dintre companii aşteaptă o creştere inclusiv anul viitor. Dintre statele europene cu o economie dominantă, Franţa înregistrează cea mai bună valoare cu o perspectivă pozitivă. Grecia este singurul stat care nu înregistrează previziuni favorabile.
ULTIMELE ȘTIRI
-
OZN deasupra României: O imagine din 2022 publicată de un fost oficial al Pentagonului face înconjurul internetului. Cât de credibilă este fotografia
-
Schimbările climatice afectează agricultura: România a ajuns Tunisia, apa va fi cotată la Bursă
-
Sursă israeliană despre un posibil atac al Iranului: Israelul este la „un nivel ridicat de pregătire”
-
Spania. Autorităţile încearcă să adune cadavrele animalelor moarte în timpul inundaţiilor
În ceea ce priveşte vânzările pe piaţa internă, în 2010 doar 19,2% dintre afacerile din România au înregistrat un avans, iar 52,9% au suferit o scădere dramatică. Pentru 2011, indicatorii sunt echilibraţi, 32,3% cred că vor vinde mai mult pe piaţa internă, în timp ce 35,1% estimează vânzări în scădere.
Antreprenorii francezi sunt cei mai optimişti din Europa din această perspectivă, în vreme ce grecii, portughezii şi românii sunt cei mai puţini încrezători.
Nici la export lucrurile nu au stat mai bine în acest an în România, deşi din a doua jumătate a anului s-a manifestat o tendinţă pozitivă, care este previzionată şi pentru 2011.
Astfel, doar 18,9% dintre companiile româneşti participante la sondaj spun că au avut vânzări mai mari la export în acest an, iar 40,5% au raportat scăderi. Antreprenorii sunt mai optimişti în ceea ce priveşte vănzările la export în 2011, 29,5% estimând creşteri, în timp ce 26,1% văd declin.
"În anul 2010 au avut loc câteva schimbări structurale în exportul României, fiind exportate noi produse şi servicii pe pieţe internaţionale noi. Este de aşteptat, de asemenea, ca nivelul anual al exporturilor să ajungă la cel din 2008", se menţionează în studiu.
Exporturile rămân şi pentru celelalte ţări din Europa principalii vehiculi de creştere, astfel că cifra balanţei comerciale a evoluat cel mai mult în comparaţie cu anul trecut şi prezintă valoarea cea mai înaltă a celor şase indicatori analizaţi în studiu.
Câteva îmbunătăţiri sunt previzionate şi la nivelul numărului de angajaţi în 2011 în România. În 2010, numărul angajaţilor a crescut pentru 15% dintre companii, în timp ce în cazul a 42% a scăzut.
Sectorul serviciilor ocupă primul loc în ceea ce priveşte reducerea numărului de angajaţi - 44% dintre respondenţi, fiind urmat de firmele de producţie - 39,8%. Ponderea celor care vor reduce numărul de angajaţi anul viitor se va reduce în 2011, la 28,5%, iar cea a celor care vor face angajări creşte la 21,3%.
În Europa, firmele din 23 de state din totalul de 26 anticipează o îmbunătăţire în situaţia ocupării forţei de muncă pentru 2011. Răspunsurile sugerează că forţa de muncă nu va scădea mai mult în 2011, cu două treimi dintre respondenţi anticipând niveluri constante ale angajării.
Pe de altă parte, nivelul investiţiilor de pe piaţa locală a avut o creştere doar pentru 14,5% din afaceri, cele mai multe, respectiv 49,4% confruntându-se cu o scădere semnificativă.
Multe din proiectele de investiţii au fost oprite temporar sau abandonate şi doar câteva noi au început în 2010 în domenii precum eco-agricultura şi energie regenerabilă. La polul opus, sectorul construcţiilor şi imobiliar au scăzut foarte mult. În schimb, pentru anul viitor prognozele indică o situaţie echilibrată, 30,2% dintre firme estimând o creştere a investiţiilor, iar 27,7% o depreciere.
Jumătate dintre respondenţii din Europa previzionează niveluri constante ale investiţiilor pentru anul viitor, în timp ce 30% anticipează o creştere. Comparativ cu previziunile pentru 2009 şi pentru 2010, anul 2011 reprezintă un an decisiv pentru redresarea economică a Europei.
Referitor la mediul de afaceri în 2010, 17,5% dintre antreprenorii români au răspuns că s-au bucurat de condiţii favorabile dezvoltării, comparativ cu 46% care au indicat o involuţie a condiţiilor de business. Încrederea într-o dezvoltare pozitivă este în creştere pentru anul viitor, 36,4% dintre firme estimând o îmbunătăţire a mediului de afaceri, în timp ce 32,4% vâd încă o înrăuţire a condiţiilor.
La nivel european, răspunsul celor 70.000 de companii europene chestionate de Eurchambres indică pentru 2011 o încredere a firmelor semnificativ mai mare faţă de anul trecut, cu toate că există diferenţe marcante între ţări.
Mai mult de jumătate din respondenţi anticipează continuarea în 2011 a climatului favorabil, iar 30% cred că anul viitor va fi unul chiar mai bun. Firmele suedeze sunt cele mai optimiste în ceea ce priveşte climatul economic pentru 2011, în vreme ce pesimismul domină în rândul respondenţilor greci.
"Aceste rezultate sunt încurajatoare pentru creşterea economică a Europei. Deşi râmăn circumspecte în ce priveşte turbulenţele viitoare, companiile sunt, în general, optimiste pentru anul care vine. Revenirea încrederii companiilor este legată de previziunile favorabile în ceea ce priveşte cifra de afaceri, ocuparea forţei de muncă şi investiţiile", a declarat, în studiu, Alessandro Barberis, preşedintele Eurochambres.
Studiul este o analiză calitativă de evaluare a aşteptărilor pentru anul 2011, referitoare la climatul de afaceri a circa 100.000 de companii din 120 de regiuni, care furnizează 85% din produsul intern brut al Uniunii Europene.
Raportul pentru România a fost realizat de Camera de Comerţ şi Industrie a României prin analizarea şi centralizarea unui număr de 200 de chestionare completate de companii pe baza performanţele propriilor afaceri pentru anul 2010, dar şi a aşteptărilor pentru 2011 prin prisma mai multor indicatori economici.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
CANCAN.RO
GANDUL.RO