OmniTRAX a contestat procedura de privatizare a CFR Marfă şi cere reluarea procesului

OmniTRAX, ieşită din cursa pentru CFR Marfă, a contestat vineri procesul de privatizare şi cere reluarea procedurii cu participarea companiei americane, precizând că are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfă.

Urmărește
420 afișări
Imaginea articolului OmniTRAX a contestat procedura de privatizare a CFR Marfă şi cere reluarea procesului

OmniTRAX a contestat procedura de privatizare a CFR Marfă şi cere reluarea procesului (Imagine: Dumitru Matiu/Mediafax Foto)

"OmniTRAX contestă procedura de privatizare derulată până la data de 5 iunie şi finalizată cu o înştiinţare emisă de Ministerul Transporturilor, prin care aceasta a fost decăzută din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare. Această înştiinţare este dovada unui proces netransparent şi a unui calendar de privatizare care nu oferea nici unui investitor de bună credinţă ocazia să depună o ofertă legitimă şi argumentată, deoarece procedura permitea doar o săptămână pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date în format neprelucrabil. Printre altele, OmniTRAX a solicitat accesul la situaţii contabile precise, pe care CFR Marfă SA are obligaţia să le întocmească lunar sau anual, cum ar fi: bilanţuri, balanţe sintetice şi analitice, fişe contabile ale unor conturi, semnate de reprezentanţii societăţii, situaţii uzuale în procedurile de audit. Deşi aceste informaţii nu sunt confidenţiale şi trebuiau puse la dispoziţia participanţilor, OmniTRAX nu a avut acces la ele", se arată într-un comunicat al operatorului american.

OmniTRAX arată că în aceste condiţii era imposibil pentru orice investitor de bună credinţă să depună până la data de 5 iunie, conform cerinţelor procedurii de privatizare, atât o ofertă neangajantă reală, adaptată nevoilor de dezvoltare ale CFR Marfă, cât şi comentariile privind contractul de vânzare-cumpărare, alături de un plan de restructurare pe cinci ani, "care să transforme o companie de stat plină de datorii şi ineficientă într-o companie feroviară profitabilă care să aducă beneficii economiei şi cetăţenilor României".

Ministerul Transporturilor a anunţat la 6 iunie că privatizarea CFR Marfă va continua doar cu Grup Feroviar Român şi asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz, în condiţiile în care plicul depus de americanii de la OmniTRAX nu conţinea oferta preliminară şi neangajantă.

Compania precizează că are nevoie de o mai bună întelegere a situaţiei reale a CFR Marfă, astfel încât să găsească metodele prin care să poată oferi cea mai bună propunere de optimizare a companiei.

"La solicitarea repetată a OmniTRAX de prelungire a perioadei de audit la 45 de zile pentru analiza informaţiilor şi pentru formularea ofertei, compania având şi confirmarea oficială a Fondului Monetar Internaţional că nu poate interveni in modificarea calendarului privatizării şi orice decizie de acest fel depinde de ministerul de resort, ministerul a refuzat, invocând angajamentul faţă de FMI. Astfel, OmniTRAX solicită suspendarea procesului de privatizare până la rezolvarea contestaţiei sale, admiterea contestaţiei prin anularea deciziei de decădere a OmniTRAX din procesul de privatizare şi obligarea autorităţii contractante la reluarea procedurii de privatizare cu participarea companiei OmniTRAX", se arată în comunicat.

Compania menţionează că este în continuare interesată să participe la procesul de privatizare a CFR Marfă.

"OmniTRAX este un operator feroviar cu experienţă, care, dacă i se permite efectuarea unei proceduri de audit şi i se acordă un interval de timp suficient pentru pregătirea ofertei, poate fi un partener puternic şi pe termen lung al Guvernului României în operarea unui sistem de transport feroviar de marfă profitabil. OmniTRAX dispune de experienţa tehnică şi capacitatea financiară pentru a adăuga valoare reală societăţii CFR Marfă şi, în general, sectorului transporturilor din România", potrivit sursei citate.

Companie afiliată grupului Broe, OmniTRAX este un operator feroviar cu peste 17 linii scurte sau căi ferate regionale in America de Nord, servicii intermodale în porturi, facilităţi transload şi operaţiuni de comutare.

Privatizarea CFR Marfă presupune vânzarea a 51% din acţiunile companiei. Licitaţia pentru privatizarea companiei porneşte de la 180 milioane de euro.

Pentru a participa la ultima etapă, respectiv licitaţia cu ofertă în plic, documentele de participare trebuie depuse până cel târziu miercuri, ora 12:00, acest termen fiind unul de decădere.

Joi, la ora 11:00, la sediul Ministerului Transporturilor, comisia de privatizare va deschide plicurile cu ofertele de cumpărare şi va stabili câştigătorul.

OmniTRAX, GFR şi asocierea dintre Transferoviar Grup şi Donau-Finanz au depus pe 23 mai din nou, documentele pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă, fiind singurii investitori care au participat la proces atât în prima fază, cât şi după reluarea acestuia. Cei trei investitori au depus şi anterior documentaţia de participare, dar nu s-au precalificat pentru etapa următoare.

Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfă şi a relaxat unele condiţii impuse ofertanţilor, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, însă nu a modificat preţul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a câştigătorului.

Privatizarea CFR Marfă reprezintă o precondiţie solicitată de experţii Fondului Monetar Internaţional pentru ca ultima evaluare a acordului început în 2011 să intre în Consiliul Director al instituţiei internaţionale.

Guvernul îşi asumă faţă de FMI doar desemnarea câştigătorului licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, una dintre principalele solicitări ale instituţiei financiare, dar nu şi finalizarea tranzacţiei, arătând că operaţiunea depinde de îndeplinirea tuturor condiţiilor din contract.

Astfel, Guvernul promite FMI, în scrisoarea de intenţie transmisă săptămâna trecută, înainte de decizia finală din board-ul Fondului, şi obţinută de MEDIAFAX, că va încerca să desemneze un câştigător al licitaţiei pentru CFR Marfă la 21 iunie, cu puţin înainte de reuniunea board-ului FMI, dar nuanţează referirea la încheierea tranzacţiei efective, arătând că aceasta depine de îndeplinirea "tuturor" condiţiilor contractuale.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici