Opinie Iulian Anghel, ZF: Adio metrou Drumul Taberei – Universitate. Cum pui capac unei investiţii trecând-o pe finanţare europeană

Construcţia magistralelor de metrou M4 (Parc Bazilescu - Străuleşti) şi M5 (Drumul Taberei - Universitate) a fost trecută pe finanţare europeană. Abia din acest moment putem spune: adio metrou nou în Bucureşti.

Urmărește
485 afișări
Imaginea articolului Opinie Iulian Anghel, ZF: Adio metrou Drumul Taberei – Universitate. Cum pui capac unei investiţii trecând-o pe finanţare europeană

Opinie Iulian Anghel, ZF: Adio metrou Drumul Taberei – Universitate. Cum pui capac unei investiţii trecând-o pe finanţare europeană

În România, a trece un program de investiţii pe finanţare europeană este cea mai bună metodă de a te spăla pe mâini. Întâi îi tai finanţarea naţională, apoi mimezi eforturi supraomeneşti de a-l trece pe finanţare europeană. Faci mare tam-tam când Comisia Europeană aprobă finanţarea şi apoi pleci la culcare pentru că nu mai e treaba ta. Aşa s-a întâmplat şi cu autostrăzile: mare fericire când au fost aprobate la finanţare şi rezultate nule în atragerea propriu-zisă a banilor de la UE.

Aşa şi cu magistralele de metrou amintite a căror cost este de aproximativ 1,2 mld. euro. BEI i-a acordat o linie de finanţare de peste 450 mil. euro. Lucrările au pornit, dar când a venit vremea să pună bani, Guvernul a zis stop jocul. Finanţarea acordată proiectului prin legea bugetului pe 2013 este de doar 21 mil. euro, iar finalizarea lucrărilor a fost amânată din 2015 pentru 2018. Marţi seara a venit vestea cea mare: continuarea investiţiei la Metrou va fi asigurată din fondurile europene nerambursabile din Programul Operaţional Transporturi (POS-T). Cânt te uiţi cum merge POS-T te dumireşti: în şase ani de la integrarea în UE, POS-T, cu cele 96 de mari proiecte aprobate, a atras de la UE doar 295 mil. euro, 6% din totalul fondurilor de peste 4,5 mld. euro alocate de Bruxelles în perioada 2007-2013. În total, în proiectele din POS-T au ajuns 467 mil. euro (bani din rambursări de la UE, prefinanţări de la UE şi cofinanţarea statului), adică 4,8 mil. euro în medie pe fiecare din cele 96 de proiecte aprobate care, fiecare, costă zeci şi sute de milioane de euro. Ce poate spera Metroul să ia de la UE şi ce poate spera şi tronsonul de autostradă Sebeş-Turda trecut şi el pe finanţare europeană din POS-T? Praful de pe tobă!

Citeşte continuarea pe www.zf.ro

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici