Prima pagină » Economic » Gigantul petrolier Aramco, 25,6 miliarde de $ în cadrul ofertei sale publice iniţiale, cea mai mare din istorie

Gigantul petrolier Aramco, 25,6 miliarde de $ în cadrul ofertei sale publice iniţiale, cea mai mare din istorie

Gigantul petrolier Aramco a atras 25,6 miliarde de dolari în cadrul ofertei sale publice iniţiale (IPO), cea mai mare din istorie, compania fiind evaluată la circa 1.700 miliarde de dolari, sub ţintă de 2.000 de miliarde de dolari a prinţului moştenitor al Arabiei Saudite, transmite Reuters.
Gigantul petrolier Aramco, 25,6 miliarde de $ în cadrul ofertei sale publice iniţiale, cea mai mare din istorie
Mihai Gongoroi
06 dec. 2019, 12:33, Economic

Oferta pentru 1,5% din capitalul social al companiei petroliere, care a atras subscrieri totale în valoare de 119 miliarde de dolari, s-a închis la un preţ de 8,53 de dolari per acţiune (32 de riyali). Aramco a devansat astfel grupul de retail chinez Alibaba în topul celor mai mari listări, care în 2014 a atras 25 de miliarde de dolari în oferta sa de pe Wall Street, cât şi Apple în topul celor mai valoroase companii din lume.

Aramco nu a precizat când vor intra la tranzacţionare acţiunile sale la bursă de la Tawadul, însă potrivit surselor prima zi de tranzacţionare va fi miercuri, 11 decembrie.

Arabia Saudită s-a bazat mai mult pe investitorii autohtoni şi regionali pentru a vinde participaţia după un interes mai scăzut din partea investitorilor străini, astfel că cererea de la investitori instituţionali, inclusiv fonduri şi companii saudite, a atins 106 miliarde de dolari, în timp ce cererea investitorilor individuali a atins 12,6 miliarde de dolari.

Aproximativ 4,9 milioane de investitori de retail de origine saudită au cumpărat acţiuni la gigantul petrolier, inclusiv 2,3 milioane de persoane cu vârste cuprinse între 31 şi 45 de ani.

Preocupările privind schimbările climatice, riscurile politice şi lipsa de transparenţă corporativă au redus apetitul pentru ofertă al investitorii străini, forţând regatul să renunţe la ambiţia de a strânge până la 100 de miliarde de dolari printr-o vânzare dublă, atât pe pieţe internaţionale cât şi pe cea locală, a unei participaţii de 5%.

De asemenea, compania a anulat roadshow-urile de marketing programate anterior în afară zonei Golfului din cauza lipsei de interes din partea investitorilor instituţionali străini. Evoluţia i-a forţat pe directorii Aramco să caute interes mai mult din partea fondurilor regionale precum fondul suveran al Kuweit-ului.

Tranzacţia este elementul central din planurile prinţului moştenitor al Arabiei Saudite, Mohammed bin Salman, de a diversifică economia saudită şi de a o îndepărta de dependenţa de vânzările de petrol.

„Suma obţinută în IPO în sine este relativ modestă având în vedere dimensiunea economiei şi necesarul de finanţare pe termen mediu al planului de transformare (al lui bin Salman)”, spune Monica Malik, economist-şef la Banca Comercială Abu Dhabi.

Guvernul saudit a promovat intern investiţia în oferta că pe o datorie patriotică, mai ales după ce instalaţiile petroliere ale Aramco au fost atacate în septembrie, înjumătăţind temporar producţia de petrol a regatului.

Aramco este cea mai profitabilă companie din lume, cu un dividend planificat de 75 de miliarde de dolari anul viitor, de cinci ori mai mare decât cel al Apple, care este cea mai mare companie din S&P 500.