Cutremurul şi valul tsunami care a măturat pe 11 martie coasta de est a Japoniei au provocat pagube fără precedent pentru producţia de maşini din Japonia, cauzând cel mai puternic declin înregistrat vreodată pe piaţa auto şi cel mai slab număr de autovehicule noi comercializate din ianuarie 1968, când a început centralizarea datelor de acest tip.
Liderul global Toyota a înregistrat cele mai slabe performanţe, cu o scădere de 69% pe piaţa sa autohtonă.
Marii producători japonezi de automobile, inclusiv liderii de piaţă Toyota, Nissan şi Honda, au fost nevoiţi să întrerupă sau să reducă activitatea la numeroase fabrici din Japonia şi din întreaga lume în urma dezastrului din martie, care a oprit producţia şi livrarea a sute de tipuri de piese şi componente.
Toyota şi Honda estimează că revenirea producţiei la cote normale ar putea dura cel puţin şase luni, iar Nissan nu a înaintat încă astfel de previziuni.
Câştigători sunt producătorii coreeni şi cei europeni de automobile. Vânzările de maşini de import au crescut în Japonia cu 42,8% în aprilie faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, principalii beneficiari fiind grupurile germane Volkswagen şi Daimler (Mercedes-Benz).
Companiile coreene reuşesc să se impună mai bine la nivel mondial datorită deficienţelor de producţie cu care se confruntă mărcile japoneze. Vânzările Hyundai au crescut cu 9,7% în aprilie, iar Kia a înregistrat un avans de 17,8% la nivel global. Ambele companii au înregistrat profituri neaşteptat de mari în perioada ianuarie-martie, datorită cererii puternice manifestate în special pe piaţa americană şi cea chineză.