Piaţa de retail FMCG, evaluată la 16 miliarde euro, va creşte cu 5% pe an

Piaţa românească de retail FMCG, care a scăzut în ultimii doi ani cu 29%, până la 16 miliarde euro în 2010, va reîncepe să se dezvolte, cu un ritm de 5% pe an, potrivit unui studiu efectuat de firma Contrast Management Consulting.

Urmărește
659 afișări
Imaginea articolului Piaţa de retail FMCG, evaluată la 16 miliarde euro, va creşte cu 5% pe an

Piaţa de retail FMCG, evaluată la 16 miliarde euro, va creşte cu 5% pe an (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

"Criza a redus valoarea pieţei de FMCG (Fast Moving Consumer Goods) cu aproximativ cinci miliarde de euro faţă de maxima atinsă în 2008, ceea ce reprezintă o scădere de 29%. S-a ajuns astfel la un nivel al pieţei similar celui din 2005", a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, Adrian Comăneci, Senior Project Manager Contrast Management Consulting România.

El a adăugat că în următorii ani se estimează o creştere anuală a industriei de bunuri de larg consum cu 5%, ca urmare a creşterii puterii de cumpărare a populaţiei, a dezvoltării agresive a comerţului modern şi a modificărilor comportamentului de consum al populaţiei.

Potrivit studiului citat, suma medie cheltuită de un român în retail este la mai puţin de jumătate din media europeană, chiar dacă în ultimii retailerii FMCG moderni au deschis magazine cu o frecvenţă de 117 unităţi pe ani, ajungând la un stoc de 729 magazine la sfârşitului anului 2010. Doar anul trecut au fost deschise 133 de astfel de unităţi.

Dimensiunea medie a noilor magazine a urmat un trend descendent în ultimii ani.

Hipermarketurile ocupă primul loc pe piaţă din punctul de vedere al volumului vânzărilor, cu o cotă de 46%, urmată de cash&carry (29%) şi discounterii, care cu o cotă de 12% au trecut înaintea supermarketurilor.

În România sunt prezente cinci din cele mai mari grupuri de retail FMCG din Europa, respectiv Carrefour (numărul 1 la nivel european), Metro (2), Lidl & Schwarz (3), Rewe (5) şi Auchan (8).

Potrivit celor mai recente date disponibile la Ministerul Finanţelor şi citate în studiul Contrast, media vânzărilor anuale ale celor mai mari cinci companii din domeniu a fost de 950 milioane euro în 2009.

Totodată, profitabilitatea pieţei s-a situat în jurul a 0,5%.

La sfârşitul anului 2009, valoarea medie a vânzărilor pe metru pătrat era de 5.000 euro pe an, în timp ce vânzările medii pe angajat au fost de 129.000 euro. Cele mai mari vânzări pe metru pătrat le-au avut reţelele Metro şi Cora.

"La sfârşitul anului trecut, în România existau aproximativ 100.000 metri pătraţi de spaţii de retail modern la o mie de locuitori, de două ori mai puţin decât media din Polonia, Ungaria sau Cehia", a spus Comăneci.

El a adăugat că piaţa românească poate susţine încă 830.000 de metri pătraţi de spaţii de retail FMCG moderne.

Bucureştiul rămâne în topul regiunilor cu potenţial de dezvoltare, cu aproximativ 100.000 metri pătraţi, iar judeţele cu potenţial ridicat sunt Dolj (cu un potenţial de 35.000 metri pătraţi), Prahova (32.000 metri pătraţi) şi Dâmboviţa şi Vâlcea (cu câte 30.000 metri pătraţi).

"În Polonia sunt prezenţi nouă din primii zece mari retaileri europeni. Vom avea intrări noi pe piaţă şi credem că acestea se vor face prin achiziţia de jucători existenţi şi nu prin investiţii greenfield", a mai spus Comăneci, care a estimat că în acest an se vor deschide peste 140 de magazine.

Contrast Management Consulting este o companie de consultanţă strategică şi control din Austria, cu şase filiale şi birouri în Bucureşti, Budapesta, Praga, Moscova, Viena şi Zagreb.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici