PIAŢA SMARTPHONE: Telefonul inteligent a devenit un produs banal. Cu cât au scăzut preţurile şi care e strategia companiilor pentru a stopa declinul

Smartphone-ul şi-a pierdut strălucirea de noutate absolută în tehnologie, devenind un produs banal, omniprezent, astfel că preţul mediu al unui terminal a scăzut din 2012 de la 450 de dolari la 375 de dolari, limitând creşterea mărcilor de top şi avantajând nou-veniţii care joacă la volum.

Urmărește
1949 afișări
Imaginea articolului PIAŢA SMARTPHONE: Telefonul inteligent a devenit un produs banal. Cu cât au scăzut preţurile şi care e strategia companiilor pentru a stopa declinul

PIAŢA SMARTPHONE: Telefonul inteligent a devenit un produs banal. Cu cât au scăzut preţurile şi care e strategia companiilor pentru a stopa declinul (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Telefoanele conectate permanent la internet, încărcate cu aplicaţii diverse, după gusturile şi necesităţile clientului, au trecut în ultimii cinci ani de la produs de nişă la mainstream. Vânzările anuale de telefoane "inteligente" au crescut la aproape 300 miliarde de dolari în 2012, iar peste un miliard de persoane din întreaga lume deţin în prezent un smartphone, potrivit unei analize Bloomberg.

Piaţa se apropie de saturaţie în Statele Unite şi celelalte economii dezvoltate, peste jumătate dintre utilizatorii de telefoane mobile deţinând acum un smartphone.

În marile economii emergente, precum China şi India, unde potenţialul de creştere este uriaş, preferinţele înclină în proporţie copleşitoare către modelele ieftine, astfel că, per total, cererea pentru smartphone-urile de top este în scădere.

Astfel, preţul mediu al unui smartphone a scăzut, de la începutul anului trecut, de la 450 de dolari la 375 dolari, potrivit estimărilor companiei de cercetare de piaţă IDC.

Transformarea pieţei a redus deja marjele de profit ale liderilor Samsung şi Apple, în timp ce fostele glorii Nokia şi BlackBerry ar putea avea surprize neplăcute, deoarece mizează pe un entuziasm tot mai greu de găsit în rândul consumatorilor.

Tranziţia pieţei smartphone către maturitate a produs însă şi câştigători. Companiile chineze specializate în modele cu preţuri mai mici, precum Huawei sau Lenovo, au înregistrat recent creşteri puternice şi au ambiţii mari.

"Era creşterii puternice în zona premium a trecut. Companiile chineze ştiu să supravieţuiască cu marjele reduse de profit anunţate în bătălia care va urma", comentează pentru Bloomberg in analist de la ABI Research.

Declinul preţului mediu al smartphone-ului aminteşte de schimbările din industria computerului personal la sfârşitul anilor '90, potivit analiştilor din industrie. Atunci, milioane de clienţi dornici să intre pe internet au optat pentru PC-uri ieftine în defavoarea mărcilor consacrate, provocând scăderea preţului mediu la aproximativ 1.000 de dolai în 2002, de la aproape 2.000 de dolari în 1996, potrivit datelor IDC.

Astfel, producătorii de smartphone-uri al căror profit depinde în principal de produsele premium, cu preţuri mari, au început să aibă probleme. Samsung a pierdut în luna iunie peste 25 miliarde de dolari din valoarea de piaţă, după ce analiştii şi-au redus estimările privind vânzările vârfului de gamă Galaxy S4, care costă peste 600 de dolari/euro fără abonament.

Producătorul taiwanez HTC a ratat estimările analiştilor privind vânzările şi profitul în trimestrul al doilea după o evoluţie dezamăgitoare a modelui de top HTC One, încadrat de asemenea în categoria de preţ 600-700 dolari.

Operatorii telecom din SUA au redus în iulie de la 200 de dolari la 50 de dolari preţul la abonament al modelului BlackBerry Z10, la numai 6 luni de la lansare.

Analiştii anticipează că Apple va anunţa în următoarele zile venituri în stagnare pentru trimestrul încheiat la 30 iunie, cea mai slabă evoluţie din ultimii 10 aniu, în principal ca urmare a frânării vânzărilor iPhone.

Valoarea acţiunilor Apple a scăzut cu 39% faţă de recordul atins în septembrie, odată cu declinul marjelor de profit.

Analiştii consideră că declinul mărcilor de top ar putea fi încetinit prin inovare, spre exemplu lansarea accesoriilor electronice, precum ceasul inteligent sau ochelarii conectaţi la internet, însă majoritatea utilizatorilor sunt în prezent mulţumiţi de funcţiile şi caracteristicile oferite de smartphone-urile ieftine.

În acelaşi timp, companiile se vor baza pentru creştere în tot mai mare măsură pe pieţele emergente, unde majoritatea utilizatorilor încă nu au trecut la smartphone, însă preferinţele înclină predominant spre modele mai ieftine. IDC anticipează că 66% dintre smartphone-urile care vor fi vândute anul viitor în China vor costa în medie sub 200 de dolari pe unitate, faţă de un procent de numai 14% în SUA la acest nivel de preţ. Totodată, chinezii vor cumpăra în 2014 aproxiamtiv 384 milioane de smartphone-uri, faţă de numai 153 milioane în SUA, estimează IDC.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici