Ponta justifică o eventuală prelungire a privatizării CFR Marfă: Fără aviz, nu pot preda compania

Premierul Ponta a justificat o eventuală prelungire a termenului de finalizare a privatizării CFR Marfă, scadent la jumătatea acestei luni, prin faptul că Guvernul nu ar putea să transfere compania în proprietate privată nici dacă sunt achitaţi acum toţi banii, fără avizul Consiliului Concurenţei.

Urmărește
293 afișări
Imaginea articolului Ponta justifică o eventuală prelungire a privatizării CFR Marfă: Fără aviz, nu pot preda compania

Ponta justifică o eventuală prelungire a privatizării CFR Marfă: Fără aviz, nu pot preda compania (Imagine: Ciprian Sterian/ Mediafax Foto)

El nu s-a pronunţat legat de prelungirea acestui termen, precizând că va discuta cu ministrul Transporturilor şi va fi decis atunci dacă procedura de privatizare va fi oprită, caz în care statul trebuie să restituie cumpărătorului banii achitaţi până în prezent, sau va fi continuată.

Premierul a precizat că, până în prezent, au fost îndeplinite toate procedurile, în sensul în care firma câştigătoare a depus o garanţie de 10 milioane euro şi a plătit 20 milioane de euro.

"Eu sunt de acord cu un singur lucru, că din acest moment nu se mai pune problema ca statul să piardă ceva. Avem 30 milioane de euro în cont, pe care eventual îi pierde firma dacă este neserioasă, ceea ce, spre deosebire de Băsescu, eu nu ştiu. El ştie, că îl ştie foarte bine pe patron, se cunosc din anii trecuţi şi atunci probabil că ştie că e neserios. Eu nu pot să fac asemenea aprecieri la adresa niciunei companii, cu excepţia celor care nu-şi plătesc taxe. În rest, ministrul îmi va propune procedurile în viitor, mâine anunţăm ce se decide, dacă se decide ceva", a spus Ponta.

Întrebat de jurnalişti dacă prelungirea termenului nu conferă un avantaj cumpărătorului prin acordarea unui timp suplimentar de obţinere a banilor, Ponta a afirmat că nu, explicînd că Guvernul nu ar putea să transfere compania în proprietate privată nici dacă sunt achitaţi acum toţi banii.

"Eu nu-i dau niciun timp. Problema este că eu nu pot să-i dau compania dacă mâine dă banii, mâine nu pot să-i dau compania pentru că, în conformitate cu legea, până nu se dă avizul Consiliului Concurenţei, nu am voie să predau societatea. Cum ar fi să plăteşti 200 milioane şi eu să zic că dau compania peste 6 luni ? Dacă avizul e negativ, ce fac ? Îl scot din firmă şi îi dau 200 de milioane ? Haideţi să nu fim absurzi!", a spus Ponta.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, luni, că orice om care priveşte la modul în care se desfăşoară procesul de privatizare a CFR Marfă poate considera ca mai devreme sau mai târziu acesta va face obiectul unei anchete.

Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de hotărâre de guvern în baza căruia termenul pentru finalizarea privatizării CFR Marfă ar urma să fie amânat până la 20 decembrie.

În nota de fundamentare a proiectului se precizează că prin amânarea termenului se vizează asigurea parcurgerii perioadelor necesare pentru completarea de către cumpărător a documentelor depuse prin notificarea Consiliului Concurenţei şi emiterea deciziei din partea autorităţii de concurenţă, dar şi pentru formalităţile de înregistrare la Registrul Comerţului a reducerii capitalului social al CFR Marfă.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat duminică pentru MEDIAFAX că o analiză obişnuită durează maxim 45 de zile dacă notificarea este completă, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.

El a adăugat că instituţia pe care o conduce a solicitat GFR unele completări cu termen de primire în 20 de zile, iar din experienţa Consiliului, după ce notificarea este completă, o analiză durează circa o lună.

GFR a virat joi 90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) într-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentând 10% din preţul de cumpărare a 51% din acţiunile CFR Marfă deţinute de stat. Alimentarea contului reprezintă o condiţie prealabilă pentru finalizarea privatizării, iar termenul pentru transferul celor 20 milioane de euro expira vineri, 4 octombrie.

Săptămâna trecută, GFR a depus la Consiliul Concurenţei notificarea privind achiziţia a 51% din CFR Marfă. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate în tranzacţie şi piaţa de profil.

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiţi după ce Consiliul Concurenţei va emite o decizie privind tranzacţia.

Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată la jumătatea lunii august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv jumătatea lunii octombrie.

CFR Marfă este cea mai mare companie de profil din România, iar GFR principalul competitor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici