Portul Constanța implementează tehnologia Cold Ironing pentru reducerea emisiilor și modernizarea infrastructurii

Publicat: 21 03. 2025, 13:13
Actualizat: 21 03. 2025, 13:14

Proiectul este finanțat prin Programul Connecting Europe Facility – CEF Transport. Investiția se ridică la peste 86 milioane de lei, iar termenul de proiectare și execuție este de 27 de luni (din care 3 luni proiectare). Contractul a fost atribuit antreprenorul SC TIAB SA București.

Implementarea acestui proiect va permite reducerea poluării și îmbunătățirea condițiilor din port, aspect care poate duce la o creștere a traficului de mărfuri în zonă.

Ce cuprinde proiectul

Proiectul cuprinde realizarea lucrărilor pentru instalarea tehnologiei cold-ironing pentru 10 dane din Portul Constanța, în vederea asigurării condițiilor pentru alimentarea cu energie a tuturor tipurilor de nave la țărm (croazieră, RO-RO, feribot, nave multifuncționale, nave marfă vrac, nave – tanc, etc.), indiferent de dimensiune, tensiune de alimentare, frecvență și spor de putere solicitat.

Beneficiile aduse de proiect

Principalele beneficii rezultate din realizarea acestui proiect sunt multiple. Potrivit comunicatului oficial de presă al celor de la Portul Constanța, se vor reduce nivelurile de zgomot și al emisiilor dăunătoare, dar și nivelul emisiilor de dioxid de carbon în zona portuară și în cea comercială aflată în proximitatea portului.
De asemenea, vor fi reduse vibrațiile pentru condiții mai confortabile pentru pasagerii aflați la bordul navelor de croazieră. Vor fi create noi oportunități de afaceri pentru toate părțile implicate: reducerea costurilor de funcționare a navelor și furnizarea de servicii suplimentare în porturi.
Totodată, cererea suplimentară de energie va crea oportunități de echilibrare locală a rețelelor de electricitate, iar conectarea navelor la resurse de energie regenerabilă, energie eoliană și energie solară va permite reducerea suplimentară a emisiilor.
Tehnologia cold-ironing permite furnizarea energiei electrice de la mal unei nave aflate la dană, în timp ce motoarele sale principale și auxiliare sunt oprite.