Prăbuşirea „împăratului”: Arestarea lui Carlos Ghosn dezlănţuie resentimente în alianţa Renault-Nissan

Arestarea lui Carlos Ghosn şi demiterea sa din funcţia de preşedinte al companiei Nissan Motor, în urma acuzaţiilor de încălcare a legilor fiscale marchează una dintre cele mai abrupte căderi ale unui executiv de top.

Urmărește
3631 afișări
Imaginea articolului Prăbuşirea „împăratului”: Arestarea lui Carlos Ghosn dezlănţuie resentimente în alianţa Renault-Nissan

Prăbuşirea „împăratului”: Arestarea lui Carlos Ghosn dezlănţuie resentimente în alianţa Renault-Nissan

Dar ancheta evidenţiază şi dimensiunea umană a lui Ghosn. S-a aflat că Nissan Motor i-a oferit lui Ghosn şase case, inclusiv locuinţe în Tokyo şi New York. Alte rapoarte media anunţau anterior că Ghosn a obţinut proprietăţi finanţate de companie în Beirut, Rio de Janeiro, Paris şi Amsterdam. Sora lui Ghosn a avut, de asemenea, un contract de consultant cu Nissan, lipsit de orice substanţă, pentru care a fost plătită cu aproximativ 100.000 de dolari pe an.

Ghosn a fost arestat la începutul săptămânii pentru presupuse nereguli financiare în raportarea veniturilor şi utilizarea abuzivă a fondurilor companiei. Procurorii au declarat că Ghosn ar putea avea venituri nedeclarate de până la 5 miliarde de yeni (44 milioane de dolari). Pe măsură ce mai multe detalii încep să apară, valoarea reală poate fi mai mare.

Consiliul de conducere al Nissan a votat în unanimitate demiterea lui Ghosn, dar grupul a promis că alianţa sa cu Renault SA nu se va schimba. Dar, înlăturând-ul pe Ghosn, partea japoneză a ales o cale mai agresivă decât partenerul lor francez, care a optat să numească doar un lider interimar pentru postul lui Ghosn şi a cerut celor de la Nissan să facă acelaşi lucru.

Îndepărtarea schimbă fundamental balanţa puterii în companiile pe care Ghosn le-a condus. Directorul executiv al Nissan, Hiroto Saikawa, a devenit o forţă în urma investigaţiei, în timp ce partea franceză a apărut depăşită de evenimente, comentează Bloomberg. Ghosn plănuise să cimenteze alianţa printr-o fuziune completă a Nissan cu Renault, o acţiune care nu a fost pe placul lui Saikawa, care ar putea încerca în schimb să îmbunătăţească poziţia japonezilor într-un parteneriat despre care spune că a favorizat prea mult partea franceză.

"Criza tocmai a început pentru alianţă”, spune Kenneth Courtis, preşedintele grupului de private equity Starfort Investment Holdings LLC şi fostul vicepreşedinte al Goldman Sachs Asia. "Înlăturarea lui Ghosn şi scoaterea pietrei de temelie a acestei arhitecturi complicate este, în multe privinţe, partea cea mai uşoară, partea cea mai puţin periculoasă. Toate problemele vor ieşi acum la suprafaţă".

Ghosn, în vârstă de 64 de ani, urmează să rămână în mod oficial director, deoarece este necesar un vot al acţionarilor pentru a-l înlătura complet din consiliu. Constructorul japonez nu va numi un preşedinte interimar, iar cei trei directori independenţi vor numi un preşedinte permanent mai târziu.

Vorbind reporterilor după întâlnirea boardului, Saikawa a spus că stabilizarea structurii actuale este cea mai bună cale pentru a continua. Cele două părţi sunt în strânsă comunicare şi vor continua să fie aşa, a spus el.

Fără Ghosn în fruntea consiliului Nissan, o fuziune deplină pare puţin probabilă. Executivul charismatic franco-brazilian a fost arhitectul şi liantul alianţei vechi de două decenii, care a fost creată pentru a oferi adăpost împotriva rivalilor globali. Arestarea lui Ghosn a trezit acum resentimentele adunate în timp, legate de succesele şi luptele purtate de-a lungul anilor între partenerii francezi şi japonezi.

În ultimul timp, alianţa a devenit din ce în ce mai controversată în Japonia datorită performanţei financiare puternice a companiei Nissan. Deşi în general depăşeşte vânzările şi profiturile Renault, compania japoneză are mult mai puţină influenţă în cadrul alianţei. Nissan deţine un pachet de 15% fără drept de vot în cadrul Renault, care, la rândul său, deţine 43% din Nissan, cu drepturi de vot. Mitsubishi Motors Corp a fost adăugată la alianţă în 2016.

Ghosn, care a fost printre cei mai bine plătiţi directori atât în Franţa, cât şi în Japonia, este acuzat de sub-raportarea veniturilor şi de utilizarea greşită a fondurilor companiei Nissan şi poate să fie condamnat la zece ani de închisoare, a declarat Shin Kukimoto, procuror şef adjunct la Procuratura Generală din Tokyo.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici