Preluarea MOL de către OMV ar crea probleme concurenţiale

O preluare a companiei ungare MOL de către grupul austriac OMV ar crea probleme din punct de vedere al concurenţei şi ar duce la creşterea preţurilor, inclusiv pe piaţa de distribuţie a carburanţilor din România, potrivit unui document confidenţial elaborat de Comisia Europeană.

Urmărește
111 afișări
Imaginea articolului Preluarea MOL de către OMV ar crea probleme concurenţiale

Preluarea MOL de către OMV ar crea probleme concurenţiale

"Fuziunea ar elimina MOL din poziţia de cel mai important (...) concurent regional al OMV şi, în acelaşi timp, ar elimina OMV din poziţia de cel mai semnificativ competitor al MOL", precizează reglementatorul pe probleme de concurenţă al Uniunii Europene.

Analiza Comisiei urmăreşte toate pieţele pe care cele două companii sunt prezente şi oferă concluzii separate pentru fiecare dintre acestea.

Documentul arată că tranzacţia ar ridica probleme serioase pentru vânzările retail de benzină şi motorină în România, Ungaria şi Slovacia, precum şi pe pieţele de bitum din Ungaria şi Slovacia.

Totodată, achiziţia propusă de austrieci ar putea afecta mediul concurenţial în Austria, Ungaria şi Slovacia pe segmentele benzinei, motorinei, păcurii, combustibililor grei şi carburanţilor destinaţi aviaţiei.

OMV a solicitat în prealabil Comisiei să analizeze în ansamblu piaţa care se întinde între Germania-Danemarca-Benelux şi Marea Neagră, argumentând că producţia de carburanţi de pe întreg teritoriul Europei poate controla politica de preţuri.

CE a respins acest argument, punctând diferenţe de preţ la carburanţi de circa 10% între diverse ţări din Europa, argumentând astfel decizia de a studia pieţele stat cu stat.

"Aceste diferenţe de preţuri nu numai că neagă existenţa unei pieţe singulare la nivel de Zonă Economică Europeană, aşa cum pretinde OMV", dar demonstrează şi lipsa de interes a producătorilor vest-europeni în pieţele din regiunea centrală a continentului, explică documentul.

OMV poate răspunde la obiecţiile CE fie prin încercarea de a convinge Executivul de la Bruxelles că acuzaţiile nu sunt valide, fie prin a propune soluţii pentru problemele indentificate de organismul de reglementare..

Criticile Executivului european ar putea determina OMV să introducă, în eventualitatea unei tranzacţii, o clauză prin care ar renunţa la unele active ale MOL în favoarea altor companii, pentru a respecta reglementările blocului comunitar.

În cuprinsul documentului, Comisia se concentrează pe ideea de competiţie directă între cele două companii şi acceptă faptul că structurile MOL şi OMV sunt aproape identice, argument adus de oficialii ungari în efortul de a respinge oferta de preluare din partea austriecilor, considerată ostilă.

Cele două companii se află într-o dispută pe această temă din vara lui 2007, când OMV a dezvăluit intenţia de a prelua MOL cu scopul de a-şi consolida poziţia în regiune în relaţia cu giganţii energetici ai Rusiei.

Grupul austriac controlează în România compania de petrol şi gaze Petrom, precum şi o reţea proprie de 73 de benzinării.

OMV are o cotă de 9% pe piaţa locală a distribuţiei de carburanţi.

La finele anului trecut, în România, Petrom avea o cotă de piaţă de 28%, iar MOL controla 13% din segmentul distribuţiei de carburanţi, potrivit datelor publicate de companii.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici