Intenţia declarată a municipalităţii este de a descuraja circulaţia prin oraş a vehiculelor cu o masă între 3,5 tone şi peste 40 tone.
Noile tarife vin în completarea celor existente pentru tranzitarea oraşului pe drumurile locale. Faţă de acestea din urmă, taxele pentru drumurile naţionale (DN24 şi DN28) trebuie achitate pentru o săptămână, o lună sau un an. La drumuri locale, poate fi achitată taxa inclusiv pentru o zi de tranzit, potrivit www.ziaruldeiasi.ro.
Tarifele au fost stabilite în funcţie de tonaj. Cea mai mică taxă este în cazul vehiculelor cu masa cuprinsă între 3,5 şi 12 tone: 315 lei/săptămână, 1.350 lei/lună sau 16.200 lei/an. Pentru categoria 12-24 tone, taxa săptămânală este de 1.050 lei, cea lunară de 4.500 lei, iar cea anuală de 54.000 lei. Nu în ultimul rând, pentru intervalul 24-40 tone, tariful este de 2.100 lei/săptămână, 9.000 lei/lună şi 108.000 lei/an. În ceea ce priveşte vehiculele peste 40 tone, taxa va fi calculată în baza mai multor criterii.
„S-a constatat că traficul autovehiculelor de mare tonaj are un impact semnificativ asupra infrastructurii locale din Municipiul Iaşi. Această circulaţie intensă duce la deteriorarea drumurilor, podurilor şi a altor construcţii publice, ceea ce generează cheltuieli semnificative pentru reparaţii şi întreţinere”, se arată în proiectul de hotărâre.
Tariful pentru drumurile naţionale se cumulează cu actuala taxa locală care asigură liberă trecere pentru vehicule de tonaj greu pe infrastructura locală. Aceasta din urmă are o valoare cuprinsă între 45 lei (3,5-12 tone) şi 299 lei/zi (peste 35 tone).
„Prin intermediul acestui proiect se urmăreşte alegerea altor trasee de către TIR-uri atât la orele de vârf, cât şi în afara acestora, în sensul ca vehiculele de tonaj mare să tranziteze alte trasee din afara oraşului”, a declarat luni purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga.
Întrebat dacă nu este momentul ca municipalitatea să scoată tonajul greu definitiv din oraş, cel puţin la orele de vârf, prin interzicerea circulaţiei în anumite intervale orare, oficialul Primăriei a răspuns că proiectul este în fază de consultare publică, iar documentul poate fi modificat în funcţie de sugestiile primite.
„Tariful de liberă trecere dispus pe raza Municipiului se aplică datorită neplăcerilor provocate riveranilor de către vehiculele de transport marfă precum şi datorită depăşirii limitărilor de tonaj impus, care aduc degradări sistemului rutier”, se arată în regulamentul care va fi supus aprobării consilierilor locali.
Primăria susţine că va utiliza fondurile încasate din noile tarife pentru proiectarea, administrarea, exploatarea, întreţinerea, repararea şi modernizarea drumurilor publice.
Sunt exceptate de la plata noilor tarife vehiculele deţinute de unele ministere (Apărării, Interne), servicii secrete (SRI, SIE, SPP şi STS), Administraţia Penitenciarelor, serviciile de urgenţă, Primărie şi instituţii din subordine, Control Rutier şi Crucea Roşie. De asemenea, sunt scutite de la plată vehicule destinate transportului public şi şcolar, alături de orice tip de ambulanţă şi utilaje agricole (înmatriculate în municipiul Iaşi).
„Pentru vehiculele cu masă maximă autorizată mai mare de 40 tone, taxele permisului de liberă trecere se evaluează individual, pe baza solicitării realizate de utilizator şi contorizând masa maximă autorizată, distanţa parcursă şi limitările de tonaj impuse pe sectoarele respective de drum”, se mai precizează în regulament.