- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Principalele prevederi ale acordului României cu FMI
Fondul Monetar Internaţional (FMI) a convenit cu autorităţile române asupra unui acord stand-by, de 12,95 miliarde euro, şi a impus anumite condiţii legate de deficitul bugetar, inflaţie, monitorizarea companiilor de stat, politică monetară şi supravegherea sistemului financiar.
Principalele prevederi ale acordului României cu FMI (Imagine: Mediafax Foto)
Autorităţile au convenit, la finele lunii martie, cu reprezentanţii FMI în privinţa unui acord stand-by pe doi ani cu instituţia financiară pentru 12,95 miliarde euro, şi asupra unui pachet total de finanţare externă, de la Fond, Uniunea Europeană, BM şi BERD în valoare de 19,95 miliarde euro.
Principalele prevederi ale acordului cu FMI, prezentate de MEDIAFAX la începutul lunii aprilie:
- Fixarea unor criterii de performanţă trimestriale pentru deficitul bugetar, stabilit pentru acest an la 24,36 miliarde lei. Ţintele de deficit bugetar pentru jumătatea anului şi primele nouă luni convenite iniţial au fost modificate uşor, de la nivelul de 12,13 miliarde lei la 14,5 miliarde lei şi, respectiv, de la 17,63 miliarde lei la 18,6 miliarde lei.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Le-am dat-o în vot! Tu ce faci?
-
Alegeri prezidenţiale 2024, turul I. Rezultate parţiale. Elena Lasconi, 19,17% - Marcel Ciolacu 19,15%. Aproape 2200 de voturi diferenţă. Marja se măreşte / Călin Georgescu, primul cu 22,95%
-
Vasile Bănescu a comentat rezultatul alegerilor: Drumul spre sinucidere naţională e nebănuit de scurt şi aparţine populismului
-
Vîlceanu: PNL trebuie să-şi schimbe conducerea toată şi trebuie să plece de la guvernare imediat
Ministrul Finanţelor, Gheorghe Pogea, a precizat, joi, că ţintele de deficit au fost singurele clauze modificate în acordul cu FMI.
- Ministerul Finanţelor va furniza lunar date pentru evaluarea situaţiei bugetare, inclusiv finanţările nete externe, creditele de la sistemul financiar intern, plăţile în avans din fondurile europene, solicitările Guvernului de fonduri europene, obligaţiile către Fondul Proprietatea încă neachitate, modificările soldului de titluri de stat, precum şi a altor finanţări.
- Furnizarea de către Ministerul Finanţelor şi cel al Muncii, dar şi de alte instituţii, a tuturor datelor privind companiile publice aflate în monitorizare la începutul acordului încheiat cu instituţia internaţională, precum şi sancţiunile aplicate în cazul neîndeplinirii ţintelor stabilite.
- Fixarea unei ţinte indicative pentru rata inflaţiei, cu intervale de variaţie de plus/minus un punct procentual, respectiv de 6,4% pentru iunie, 5,7% pentru septembrie, de 4,5% pentru 2009 şi de 2,5% pentru 2010.
- În cazul în care inflaţia anuală depăşeşte intervalele menţionate, BNR va discuta cu experţii FMI pentru evaluare. Dacă preţurile de consum variază cu peste două puncte procentuale faţă de nivelul central, atunci autorităţile vor avea consultări cu Fondul privind măsurile care trebuie adoptate, fără de care acordul nu poate continua.
- BNR trebuie să determine necesarul de capital suplimentar pentru băncile comerciale, pe baza testelor de stres, astfel încât să se asigure că rata de solvabilitate a fiecărei instituţii va fi menţinută peste 10%, nivel cu două puncte procentuale peste limita minimă legală în vigoare, de 8%.
- Testele de stres vor fi aplicate tuturor băncilor care au o cotă de piaţă pe active de peste 1%, precum şi instituţiilor de credit mai mici, selectate pe baza calităţii şi vulnerabilităţii portofoliilor de credit, evoluţia împrumuturilor neperformante în ultimul an şi rata actuală a solvabilităţii.
- Banca centrală va lua în calcul pentru testele de stres două scenarii, respectiv cadrul macroeconomic avut în vedere în acordul cu FMI, dar şi o variantă mult mai pesimistă în ceea ce priveşte creşterea economică şi cursul de schimb, şi cele mai recente date disponibile cu privire la situaţiile financiare ale băncilor şi companiilor, pentru a prognoza evoluţia bilanţurilor băncilor în cele două scenarii. BNR va utiliza propriul model macroeconomic pentru determinarea evoluţiei celorlalţi indicatori macroeconomici principali.
- Analiza rezultatelor testelor de stres şi evaluarea nevoilor de capital vor fi realizate în consultare cu experţii FMI.
- Rezervele internaţionale nete ale BNR pot să scadă în acest an cu maxim 9 miliarde de euro, faţă de nivelul de 25,53 miliarde euro calculat pentru finele lui 2008, respectiv cu cel mult 7,6 miliarde euro până la jumătatea anului şi cu 8,72 miliarde euro până în luna septembrie. Pentru 2010, limita maximă acceptată pentru scăderea rezervelor este de 500 milioane de euro.
Rezervele internaţionale nete ale BNR sunt definite în euro ca diferenţă între activele externe brute şi pasivele externe brute. Activele externe brute includ Drepturile Speciale de Tragere deţinute de banca centrală, rezervele la FMI, numerarul, titlurile şi depozitele în valute convertibile din străinătate. Pe de altă parte, pasivele externe brute sunt reprezentate de toate datoriile rezidenţilor şi nerezidenţilor şi creditele în derulare de la Fond.
Ţintele pentru rezervele internaţionale nete vor fi ajustate în funcţie de evoluţia plăţilor convenite prin program pentru finanţarea deficitului bugetar de la Comisia Europeană şi Banca Mondială.
- BNR va avea dreptul să stabilească, fără să mai aştepte decizia instanţelor judecătoreşti privind insolvenţa, când o instituţie de credit nu mai poate rambursa un depozit şi plata acestuia intră în competenţa Fondului de Garantare, după modificarea legislaţiei.
- Reducerea termenului de începere a rambursării sumelor din depozite de la 3 luni, cu posibilitatea prelungirii la 9 luni, potrivit reglementărilor actuale, la 21 de zile de la decizia BNR privind imposibilitatea returnării banilor de către instituţia de credit.
- Implicarea mai mare a BNR în iniţierea procedurilor de insolvenţă şi lichidare, chiar voluntară, la bănci.
- Modificarea legislaţiei astfel încât administratorul special să primească puteri sporite în cazul instituţiilor care intră în stare de insolvenţă, respectiv pentru a putea implementa promt o serie largă de măsuri de restructurare, inclusiv cumpărări şi preluări, vânzări de active, transfer de depozite, "bridge banks" (bănci organizate temporar pentru administrarea portofoliului de depozite şi credite ale unei instituţii în situaţie de insolvenţă) şi de reducere a capitalului pentru acoperirea pierderilor. Măsurile din timpul administrării speciale vor avea o mai mare putere legală şi nu vor putea fi suspendate sau modificate pe baza altor prevederi legale.
- Legislaţia va specifica în mod clar momentul numirii obligatorii şi timpurii a unui administrator special.
- Schimbarea legislaţiei pentru a se asigura că depozitele în limita sumei garantate vor avea un rang special de prioritate în cazul insolvenţei, iar Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare se va putea subroga acestor drepturi.
Scrisoarea de intenţie pentru încheierea acordului de împrumut cu Fondul Monetar Internaţional a fost semnată de ministrul Finanţelor şi guvernatorul Băncii Naţionale a României, aceeaşi procedură fiind derulată şi pentru împrumutul de la Comisia Europeană.
Scrisoarea avizată de Executiv va fi transmisă din nou FMI, în cursul zilei de joi, pentru a fi discutată în 4 mai în şedinţa board-ului FMI.
Aceleaşi proceduri sunt şi în privinţa celor 5 miliarde de la Comisia Europeană, respectiv autorităţile române urmează să primească din partea Comisiei o scrisoare de intenţie, ministrul Finanţelor fiind abilitat să semneze după ce, în prealabil, va prezenta premierului şi vicepremierului conţinutul scrisorii de intenţie.
După avizul final al FMI şi CE, prevăzut pentru începutul lunii mai, scrisoarea aferentă acordului de împrumut va fi retrimisă autorităţilor române şi va fi înaintată Parlamentului, cel mai probabil sub forma unui proiect de lege.
Prima tranşă a finanţării, de cinci miliarde euro, va fi disponibilă imediat după aprobarea de către Consiliul Executiv al FMI.
(Material realizat de Alexandra Chelu, alexandra.chelu@mediafax.ro)
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
CANCAN.RO
GANDUL.RO