Prinţul cafelei: Care este povestea omului care a devenit cel mai mare antreprenor la nivel global

Giuseppe Lavazza este reprezentantul celei de-a patra generaţii a familiei care a fondat acest brand ajuns la vânzări anuale de peste 1,3 mld. euro.

Urmărește
1695 afișări
Imaginea articolului Prinţul cafelei: Care este povestea omului care a devenit cel mai mare antreprenor la nivel global

Prinţul cafelei: Care este povestea omului care a devenit cel mai mare antreprenor la nivel global

„Îmi încep ziua cu trei cafele. Acum (la ora 11.00 dimineaţa, n.red.) sunt la a treia. Într-o zi normală de muncă mai beau una până în prânz şi alte două după-amiaza. Întotdeauna espresso.“ , mărturiseşte Giuseppe Lavazza, într-un interviu pentru După Afaceri. 

Producătorul italian este de altfel „ultimul mohican“ al industriei de profil care nu s-a lăsat convins să se listeze la bursă sau să accepte numeroasele oferte de achiziţie primite de la investitori strategici şi financiari. Fondat în 1895 de străbunicul lui Giuseppe Lavazza, businessul rămâne în continuare de familie.
 
Legăturile lui Giuseppe Lavazza cu cafeaua încep când avea 16 ani şi jumătate, cu mult înainte să se decidă că vrea să se dedice afacerii de familie.
 
„Era o tradiţie de familie să mergem duminica la cină. Mi-amintesc că era un restaurant simplu, condus de un tip din Toscana. Cu permisiunea părinţilor am putut să îmi comand un espresso după cină şi ţin minte şi acum că am fost tare mândru de mine.“

Executivul povesteşte că în cultura italiană băutul cafelei este aproape un ritual iniţiatic, astfel că dacă o persoană prinde obiceiul de a savura un espresso după cină, deja a trecut din adolescenţă către maturitate.

„Este un proces inspiraţional, către care şi copiii mei tânjesc. Este gustul care te face să creşti.“

Îşi aminteşte că i-a plăcut din prima, deşi recunoaşte că atunci bea cafeaua cu zahăr, mult de altfel. Acum nu o mai face, o preferă neagră.

„Când eram mai tânăr nu voiam să simt gustul amar specific ca­felei, voiam o băutură mai uşoară. Beam 4-5 cafele cu zahăr, echivalentul unei prăjituri.“

Astăzi, prin natura meseriei, este forţat să mai bea cafea cu zahăr, dar altfel o preferă clasică, neagră. Când merge însă la degustări în laboratoarele companiei, o testează în ambele variante, cu şi fără zahăr. „Trebuie să văd diferenţele. Zahărul îi schimbă gustul destul de mult.“

Când vine vorba de lapte, spune din start că nu îl asociază cu cafeaua. Da, capuccino şi caffe latte sunt populare în Italia, chiar el le prepară copiilor lui dimineaţa, la micul dejun. El însă preferă acel espresso scurt, cunoscut în Italia ca ristretto.

„La noi în Italia, când ieşi în oraş cu prietenii bei espresso, iar acasă savurezi cu familia o cafea la cafetieră. Aşa este tradiţia.“

Când a băut prima sa cafea de adult (primul espresso), Giuseppe Lavazza recunoaşte că nu se gândea deloc la businessul familiei sale. Doar la plăcerea oferită de cafea şi sentimentul de maturitate pe care i-l dădea.

„Familia nu m-a împins niciodată să fac ceva în domeniu, să mă alătur firmei. A fost decizia mea şi a venit abia după ce am terminat facultatea. Am făcut-o iniţial din curiozitate şi din dorinţa de a fi aproape de tatăl meu.“

După câteva luni a fost prins însă „ca o muscă într-o pânză de păianjen. În sensul pozitiv“, completează el rapid. I s-a părut interesant, a început să se implice şi a vrut să înveţe tot, cât mai mult, cât mai repede. A realizat atunci că are o oportunitate minunată în faţă pentru că familia sa controla un producător de cafea, „o companie cu personalitate, creată de generaţii de Lavazza. A venit însă la pachet cu un simţ al responsabilităţii.“ Simţ pe care îl are şi astăzi. Fiind un business de familie, membrii ei au un rol decisiv în companie. Orice produs trebuie aprobat de membrii familiei, care trec prin nenumărate sesiuni şi degustări de noi produse şi cafele. „Numele nostru este acelaşi cu al produsului pe care îl oferim în piaţă. Este responsabilitatea noastră să oferim un produs la standardele cerute de public.“

Când vine vorba de planuri de viitor, Giuseppe Lavazza amin­teşte trei. Vrea ca businessul să crească la nivel internaţional, astfel că pieţele străine (mai puţin piaţa-mamă, Italia) să ajungă să contribuie cu 70% la business, faţă de 55% astăzi. În Italia, una din două cafele băute este sub acest brand.

„În Italia suntem un fenomen, un icon şi dominăm clar pieţele de retail şi birouri. Acum vrem să creştem şi pe alte pieţe.“ Compania este prezentă în total în 90 de ţări, însă Giuseppe Lavazza afirmă că nu numărul lor contează, ci cât de important este brandul pe aceste pieţe. În Franţa şi Danemarca compania este numărul 1 datorită achiziţiei unor branduri locale. În Australia compania este numărul doi cu brandul Lavazza, iar în Marea Britanie este pe podium. Lavazza are o poziţie importantă şi în SUA şi în Germania, pieţe cu vânzări de peste 100 de milioane de euro fiecare.

„Contează nu doar unde eşti, ci şi cât de bun eşti şi cum te poziţionezi. Noi avem target cinci pieţe - Germania, SUA, Franţa, Australia şi Marea Britanie. The big five (cele cinci mari, n.red.) cum le numim noi. Aici vrem să ne dezvoltăm puternic.“ Cele cinci sunt de altfel şi unele dintre marile puteri ale lumii.

Citeşte continuarea poveştii în După Afaceri. 

 

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici