Cea mai mare piaţă auto a lumii este afectată de o combinaţie de factori, respectiv preţuri record ale combustibililor, condiţii aspre de creditare şi colapsul pieţei imobiliare.
Investitorii vor avea de aşteptat până în 2010 pentru o recuperare, potrivit mai multor prognoze publicate miercuri de analişti.
Un specialist al băncii Merrill Lynch, John Murphy, anticipează o scădere a numărului de vehicule comercializate în 2009 pe piaţa americană până la 14 milioane unităţi.
"Credem că scăderea cererii şi combinaţia nefastă din prima jumătate a anului 2008 sunt numai începutul a ceea ce devine un declin mult mai sever decât ar fi putut anticipa cei mai pesimişti observatori ai acestei industrii", a declarat Murphy.
În primele şase luni ale anului, constructorii auto americani, printre care General Motors şi Ford, au sperat la semne că piaţa a atins cel mai scăzut nivel posibil, însă vânzările au continuat, lună de lună, să scadă, pe măsură ce preţurile din ce în ce mai mari la carburanţi au anihilat cererea pentru SUV-uri (sport utility vehicle), cea mai vândută clasă de automobil din Statele Unite în ultimii zece ani.
Vânzările din piaţa auto americană au scăzut la 13,6 milioane de unităţi în cele 12 luni care s-au încheiat în iunie, faţă de 15,2 milioane în anul încheiat la 31 ianuarie.
Această scădere a ridicat întrebări privind probabilitatea ca declinul să se adâncească în a doua jumătate a acestui an şi în 2009.
"Condiţiile perfecte de furtună care au făcut ravagii în industrie în mai 2008 s-au intensificat în iunie, alimentate de o combinaţie între deteriorarea pieţei de consum şi preţuri în depresie ale maşinilor uzate", a arătat un analist al grupului financiar Citigroup, Itay Michaeli.
Michaeli a redus estimările pentru vânzările auto în piaţa americană în acest an la 14,5 milioane de unităţi, de la 15 milioane iniţial. Totodată, el a spus că piaţa va rămâne în jurul nivelului de 15 milioane de maşini comercializate şi în 2009, în timp ce primele creşteri vor avea loc în 2010 şi 2011.