- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Proiect de lege pentru protecţia cetăţenilor în relaţia cu băncile
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor vrea să elaboreze un proiect de lege cu măsuri de protecţie a celor care folosesc serviciile financiar-bancare, după ce în urma unor controale la instituţii bancare au fost găsite nereguli în relaţia client-bancă, mai multe bănci fiind amendate.
Bănci amendate pentru nereguli în relaţia cu clientul (Imagine: Mediafax Foto)
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), secretarul de stat Dan Vlaicu, a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, că în ultimele luni specialiştii Autorităţii şi inspectori ai Inspectoratului Teritorial pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti - Ilfov au verificat 20 de instituţii bancare. În urma acestor controale, 14 bănci au fost sancţionate pentru încălcarea drepturilor consumatorilor, valoarea amenzilor fiind de 150.000 de lei.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Marcel Ciolacu rămâne Premierul României
-
Sebastian Burduja, cu prilejul audierilor pentru poziţia de ministru al Energiei: Centrala Romgaz de la Iernut va fi gata în mai-iunie şi la fel şi cea de la Mintia de 1000 MW va fi gata anul următor. Avem câteva mii de de MW noi în solare, eoliene şi stocare prevăzuţi să intre funcţiune în 2025
-
AUR cere CCR să constate vacantarea funcţiei de preşedinte al României
-
Sorin Grindeanu, avizat favorabil la Ministerul Transporturilor
Au fost amendate Banca Românească, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, Unicredit Tiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffesen Bank, BRD-Groupe Societe Generale SA, CEC SA, Bancpost SA, OTP Bank România SA, Libra Bank, Carpatica. Dintre acestea, BCR, ABN AMRO Bank, Unicredit Tiriac Bank, CEC SA şi Bancpost au contestat în instanţă procesele verbale de sancţionare, a precizat Vlaicu.
Controlul inspectorilor ANPC a evidenţiat mai multe abateri în relaţia client-bancă, cum ar fi comisioane introduse pe parcursul derulării contractului care nu erau menţionate la momentul încheierii acestuia (comision de administrare cont, comision de depunere), tarife disproporţionate (perceperea tarifului pentru eliberarea unei adrese/adeverinţe necesare consumatorului în cazul în care acesta efectua o rambursare anticipată, prin refinanţare externă), modificarea unilaterală a dobânzilor şi comisioanelor fără notificare.
Neafişarea comisioanelor bancare pentru operaţii curente, deficienţe în funcţionarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare, comportament abuziv al angajaţilor băncilor (limbaj grosolan, refuzul de a prelua reclamaţii) sunt alte nereguli depistate de inspectorii ANPC.
Echipa de control a insistat, de asemenea, şi pe stabilirea existenţei clauzelor abuzive în contracte, a precizat Vlaicu.
Analiza începută de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a dus la concluzia că este nevoie de reglementări suplimentare a relaţiei client-bancă. De aceea, reprezentanţii ANPC s-au întâlnit cu cei ai Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).
În scopul asigurării protecţie pentru clienţii băncilor, ANPC va iniţia o lege cu măsuri de protecţie a consumatorilor de servicii financiare, privind stabilirea unor comisioane nemodificabile ca valoare, fixe sau procent, pe toată durata derulării unui contract de credit, aceste comisioane putându-se modifica doar în sensul diminuării sau eliminării lor.
O altă măsură ar fi stabilirea unei formule clare şi transparente de calcul a dobânzii variabile. Astfel, dobânda fiecărei bănci, pentru fiecare produs de credit, va fi formată din dobânda de bază a acelei bănci, pentru acel produs, plus o marjă de profit şi risc, aceasta din urmă fiind nemodificabilă.
În proiect va fi prevăzut şi că pentru modificarea dobânzii de bază, banca are obligaţia de a notifica clientul prin intermediul extrasului de cont sau printr-o anexă la extras. Extrasul poate fi transmis clientului prin poştă sau poate fi păstrat în bancă, la dispoziţia acestuia, conform opţiunii împrumutatului la data semnării contractului. Clientul are opţiunea să accepte plata comisionului şi să deruleze în continuare creditul în noile condiţii de cost, să ramburseze integral creditul sau să transfere creditul la altă bancă.
La nivelul ambelor instituţii - ANPC şi ARB - s-a stabilit un grup de lucru operativ care va continua analiza şi va stabili procedura aplicării deciziilor luate. Un prim pas ar putea să îl constituie implementarea şi în ţara noastră a unui Cod de Bune Practici în domeniul bancar, decizie voluntară care aparţine băncilor, dar care reprezintă o condiţie pe piaţa financiară mondială.
"ANPC are în vedere necesitatea educării consumatorului de servicii bancare, acest lucru fiind posibil prin campanii de informare publică susţinute la nivel naţional", a adăugat Vlaicu.
Preşedintele ANPC a precizat că legea care va fi aprobată în urma măsurilor luate nu va putea fi aplicată retroactiv.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
CANCAN.RO