Proiect nepolular amânat în an electoral. Amendarea de către primării a maşinilor poluante, băgată la sertar

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a decis, marţi, retragerea, din procedura de transparenţă a proiectului de HG privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente ZNSE.

Urmărește
588 afișări
Imaginea articolului Proiect nepolular amânat în an electoral. Amendarea de către primării a maşinilor poluante, băgată la sertar

Proiect nepolular amânat în an electoral. Amendarea de către primării a maşinilor poluante, băgată la sertar

Potrivit MDLPA, decizia de retragere a proiectului de hotărâre de guvern a fost luată pentru o consultare mai amplă atât cu partenerii din cadrul Coaliţiei de Guvernare, cât şi cu reprezentanţii structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile.

Proiectul, lansat în consultare publică în data de 26 iulie, are în vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, act normativ adoptat de Parlamentul României (ca urmare a consultării în cadrul Coaliţiei de Guvernare) şi publicat în Monitorul Oficial al României pe 31 mai 2023, şi care precizează că, „în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministerul de resort, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii elaborează metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii (ZNSE) care se aprobă prin hotărâre a Guvernului”.

În plus, MDLPA adaugă că Legea nr. 155/2023 reprezintă Jalonul nr. 288 în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pentru care a fost stabilită obligativitatea de a crea mecanismul de adoptare a zonelor cu emisii scăzute de către autorităţile publice locale, iar metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii reprezintă una dintre măsurile aferente CISC (Comitetului Interministerial privind Schimbările Climatice) – prioritatea de ordin legislativ nr. 43 din Planul stabilit pentru anul 2024.

„În acest context, proiectul propus de MDLPA a fost elaborat în cadrul unui grup constituit la nivel tehnic, cu reprezentanţi ai Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, ai Ministerului Transporturilor (prin Registrul Auto Român) şi ai Ministerului Afacerilor Interne şi are în vedere o abordare unitară la nivel naţional cu privire la criteriile şi etapele necesare, astfel încât să fie stabilit un cadru de implementare cât mai facil pentru autorităţile publice locale şi pentru cetăţeni. De asemenea, se acordă o maximă flexibilitate pentru autorităţile publice locale, care ar urma să stabilească localizarea zonelor cu emisii scăzute, dimensiunea acestora, clasele de vehicule pentru care este permis accesul nerestricţionat (în funcţie de norma de poluare şi de tipul de carburant) şi modul de abordare – dacă se stabilesc restricţii sau tarifare (accesul în zona respectivă fiind condiţionat de un tarif stabilit exclusiv de autoritatea publică locală). Prin urmare, posesorul unui vehicul non-euro nu este obligat la niciun tarif dacă nu intră într-o astfel de zonă”, transmite MDLPA într-un comunicat de presă transmis marţi.

Totodată, se instituie o perioadă de acomodare de un an de zile, ceea ce înseamnă că obligativitatea respectării prevederilor din Legea nr. 155/2023 şi din proiectul de HG ar intra în vigoare începând cu data de 31 mai 2026.

„Nu în ultimul rând, precizăm că România se află în risc de infringement din cauza situaţiei deficitare, chiar alarmante, a calităţii aerului din mai multe zone urbane din ţară, unde se înregistrează creşteri ale nivelului de poluare peste media înregistrată la nivelul altor ţări europene. Ministerul Dezvoltării reafirmă că această măsură este absolut necesară pentru toţi cetăţenii, contribuind la asigurarea unui mediu cu aer curat, la crearea mai multor spaţii de relaxare, promenadă sau interacţiune, dar şi la decongestionarea traficului din zonele cu mari aglomerări urbane, fără a fi afectată mobilitatea regională”, adaugă MDLPA.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici