Promisiunile electorale au crescut încrederea românilor, deşi peste jumătate spun că o duc mai prost

Gradul de încredere al populaţiei a atins în 2012 cel mai ridicat nivel de la declanşarea crizei până în prezent, românii fiind "sensibili" la promisiunile din campaniile electorale, care i-au făcut mai optimişti, deşi peste jumătate susţin că situaţia financiară s-a înrăutăţit, potrivit GfK.

Urmărește
601 afișări
Imaginea articolului Promisiunile electorale au crescut încrederea românilor, deşi peste jumătate spun că o duc mai prost

Promisiunile electorale au crescut încrederea românilor, deşi peste jumatate spun că o duc mai prost (Imagine: Shutterstock)

În sondajul GfK din decembrie peste jumătate dintre români spuneau că situaţia financiară a familiei lor este mai dificilă decât în urmă cu 12 luni, în vreme ce unul din zece locuitori credea că aceasta este mai bună. Cu toate acestea, în privinţa perspectivelor financiare doar 28% vede că acestea se vor înrăutăţi, în comparaţie cu decembrie 2010 când peste jumătate din populaţie avea aşteptări sumbre. Numărul optimiştilor este mai mare cu 6 procente faţă de decembrie 2010 şi 2011, ajungând la 21%.

Speranţele pentru un trai mai bun în 2013 sunt mai mari decât în anii anteriori.

"2012 a fost an de campanie electorală - în iunie alegeri locale, iar în decembrie parlamentare. Ca de obicei în aceste perioade, românii sunt sensibili la promisiunile candidaţilor şi de aceea remarcăm în mod constant creşterea nivelului de încredere a populaţiei. În plus, luna decembrie vine cu o îmbunătăţire a percepţiei românilor, «magia» sărbătorilor de Crăciun înfluenţându-le în bine starea de spirit", a declarat într-un comunicat director general GfK România, Andi Dumitrescu.

Totodată, 68% dintre cei chestionaţi afirmă că starea generală a economiei a suferit un regres anul trecut faţă de 2011. Doar 7% dintre români consideră că situaţia economică generală a cunoscut o îmbunătăţire în ultimul an, în vreme ce speranţele pentru 2013 sunt ceva mai ridicate, 21% dintre ei aşteptând să le meargă mai bine.

Perspectivele privind şomajul sunt ceva mai bune, media peşimiştilor în 2012 situându-se la 63,5% faţă de 71% în 2011 şi 84,5% în 2010. În decembrie 2012, 9% dintre cei chestionaţi spuneau chiar că sunt optimişti în privinţa evoluţiei ratei şomajului.

Atunci când se referă la investiţiile în bunuri de folosinţă îndelungată, numărul celor care considerau în decembrie că nu este un moment bun pentru realizarea acestora este în scădere faţă de decembrie 2011, 55% dintre români afirmând că nu intenţionează să cumpere un obiect important pentru locuinţă în următorul an.

Şi atitudinea faţă de economisire înregistrează ceva schimbări în bine, dar rămâne la un nivel foarte scăzut, în principal din cauza veniturilor mici. Aproape 80% dintre români consideră că nu este o perioadă favorabilă pentru a pune bani deoparte, în vreme ce mai bine de jumătate spun că veniturile lor abia reuşesc să le acopere cheltuielile curente. Procentul celor care au declarat că au datorii s-a îmbunătăţit şi el faţă de sfârşitul anului 2010, situându-se la 19% (comparativ cu 26% în decembrie 2010).

Informaţiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK România. Datele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste, eşantionul fiind de 1000 de persoane.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici