Pandemia de COVID-19 a lovit din plin industria HoReCa într-o perioadă în care se dezvoltau tot mai multe facilităţi de cazare, iar numărul de vizitatori creştea şi el. În 2020, hotelurile, pensiunile şi campingurile locale au trebuit să se bazeze aproape exclusiv pe vizitatori autohtoni.
În mod normal, 2,7 milioane de turişti străini veneau în România pentru business sau pentru a-şi petrece vacanţa. Aceştia, ca şi românii, s-au reorientat în 2020 în număr mare către propria ţară. Iar numărul de vizitatori locali nu a reuşit să compenseze golul. România ajunsese la 8.500 de facilităţi de cazare, cu noi jucători pe fiecare segment, de la campinguri la cazări pe navă. Totuşi, industria turismului din România era una dintre cel mai puţin dezvoltate din UE. Destinaţiile locale nu erau încă vizitate de mase mari de oameni din afara graniţelor. Nici numărul românilor nu era atât de mare dat fiind că gradul mediu de ocupare a fost nici 33% în 2018, ultimul an pentru care există date, potrivit INS.
Transilvania, Delta Dunării sau Bucovina erau nume care începuseră în ultimii ani să îşi găsească loc în listele făcute de publicaţiile internaţionale cu destinaţiile care nu ar trebui să lipsească de pe lista niciunui călător. În paralel, pe plan local au început să se dezvolte tot mai multe facilităţi de cazare, atât hoteluri de patru sau cinci stele, cât şi campinguri, cabane ori vile. Datele INS pentru 2018 arată că în România existau aproape 8.500 de structuri de primire turistică cu funcţiuni de cazare împărţite în 12 tipuri. Este interesant de remarcat că faţă de 2017, cifrele sunt în creştere pe fiecare segment, nu doar per total, unde apar cu circa 550 mai multe facilităţi de cazare.