Potrivit acestora, Guvernul doreşte ca studiul de impact să indice numărul maşinilor înregistrate în ţară după introducerea taxei, câţi bani a încasat statul din taxa de înmatriculare şi câte maşini uzate au fost casate.
„Este o problemă politică până la urmă, iar decizia trebuie luată în coaliţie, dar numai după ce va fi efectuată o analiză serioasă de impact”, au arătat sursele.
La finalul şedinţei de guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că „ordonanţa sau legea” de modificare a taxei auto va fi adoptată de Executiv săptămâna viitoare şi că propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care să fie percepută la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsă între 20-30%.
Reducerea taxei va fi aplicată pentru toate maşinile, astfel încât să fie evitată o nouă discriminare, a arătat ministrul.
El a argumentat necesitatea taxei auto prin faptul că, anul trecut, au fost cumpărate 110.000 maşini noi şi înmatriculate în ţară 230.000 autovehicule second-hand, dintre care 30% înregistrate înainte de 1995. În primele patru luni ale acestui an, ponderea acestor maşini foarte vechi în totalul autovehiculelor second-hand înmatriculate se ridică deja la 9,8%, potrivit ministrului.
Un document guvernamental prezentat, săptămâna trecută de MEDIAFAX, relevă că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
O altă variantă luată în calcul este transformarea taxei de poluare într-o taxă plătibilă anual şi impusă tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.