RAPORT: Nivelul de trai din România, cel mai scăzut din Uniunea Europeană. Care este situaţia la preţurile la alimente şi băuturi alcoolice

Preţurile la alimente din România reprezintă două treimi din media la nivelul UE, apropiindu-se chiar de medie la brânză, lapte şi ouă, în timp ce nivelul de trai este la jumătate faţă de Europa.

Urmărește
3400 afișări
Imaginea articolului RAPORT: Nivelul de trai din România, cel mai scăzut din Uniunea Europeană. Care este situaţia la preţurile la alimente şi băuturi alcoolice

RAPORT: Nivelul de trai din România, cel mai scăzut din Uniunea Europeană. Care este situaţia la preţurile la alimente şi băuturi alcoolice (Imagine: Octav Ganea/Publimedia)

Preţurile alimentelor şi băuturilor nonalcoolice în România reprezintă 67% din media UE, potrivit unui comunicat transmis vineri de Eurostat.

Totodată, dintr-un raport prezentat miercuri de Eurostat reiese că nivelul de trai din România, măsurat prin indicele consumului individual real per capita, este cel mai scăzut din UE, reprezentând 48% din medie.

Ambele seturi de date se referă la anul 2012.

Consumul individual real per capita exprimat la paritatea puterii de cumpărare reprezintă un indicator mai relevant al nivelului de trai faţă de Produsul Intern Brut per capita.

Românii plătesc pentru pâine şi cereale 63% din preţul mediu înregistrat în UE, iar carnea costă 57% faţă de media UE. Laptele, brânza şi ouăle au preţuri apropiate de nivelul din Europa, reprezentând 93% din media UE.

Preţurile alimentelor şi băuturilor non-alcoolice variază semnificativ pe teritoriul Uniunii Europene, de la mai puţin de 70% din media UE în Polonia, România şi Bulgaria la 143% în Danemarca, 124% în Suedia sau 120% în Austria, potrivit Eurostat.

Bulgaria se află într-o situaţie similară cu a României, preţurile la alimente reprezentând 68% din media UE în timp ce indicele nivelului de trai se plasează la 49% faţă de media europeană.

În Polonia, preţurile alimentelor reprezintă 61% din media UE, cel mai redus nivel din Europa, însă indicele nivelului de trai este de 71% din media europeană.

Alimentele costă 81% din preţul mediu UE în Ungaria, în timp ce puterea de cumpărare se plasează la 61% din media Uniunii.

Cehii plătesc preţuri reprezentând 84% din media UE pentru alimente, iar puterea de cumpărare se plasează la 69% din medie.

În Germania, cea mai mare economie europeană, preţurile alimentelor depăşesc uşor media UE (106%), în timp ce indicele nivelului de trai este de 121%.

Preţurile alimentelor sunt ceva mai ridicate în Franţa, reprezentând 109% din media UE, în timp ce puterea de cumpărare se plasează la 113% faţă de nivelul mediu din Europa.

În Italia, preţurile alimentelor se plasează la 111% din medie, în timp ce indicele nivelului de trai este la cota 97%.

O situaţie mai echilibrată se găseşte în Spania, unde atât preţurile alimentelor, cât şi indicatorul puterii de cumpărare reprezintă 93% din media Uniunii Europene.

În Grecia, ţara cel mai grav afectată de criză, preţurile alimentelor reprezintă 104% faţă de media UE, în timp ce indicele nivelului de trai se situează la 84%.

Cele mai scumpe alimente se găsesc în Danemarca, cu preţuri reprezentând 143% din media UE, în timp ce puterea de cumpărare se plasează la 115% din media europeană.

Astfel, preţurile alimentelor din România reprezintă 67% din media UE, faţă de 61% în Polonia, 68% în Bulgaria, 77% în Lituania, 81% în Ungaria sau 106% în Germania.

În privinţa băuturilor alcoolice, preţurile din România reprezintă 75% din media UE, în timp ce produsele din tutun costă 68% faţă de preţurile medii europene.

Cele mai reduse preţuri la băuturi alcoolice se găsesc în Bulgaria (67% din media UE), România (75%), Ungaria (79%) şi Germania (82%), la polul opus situându-se Finlanda (175%), Irlanda (162%), Suedia (161%) şi Marea Britanie (143%).

În ceea ce priveşte produsele din tutun, cele mai scăzute preţuri au fost înregistrate în Ungaria (52% din medie), Lituania (55%), Bulgaria (57%) şi Polonia), faţă de 199% în Irlanda, 194% în Marea Britanie, 132% în Suedia sau 129% în Franţa.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici