- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Reciclarea în realitate: evaluarea Sistemului de Garanţie-Returnare la o lună şi jumătate de funcţionare în România
La o lună şi jumătate după ce a fost implementat şi lansat în România, Sistemul Garanţie-Returnare aduce atât provocări, cât şi progrese semnificative în efortul de a promova reciclarea şi de a reduce impactul poluării prin ambalaje asupra mediului înconjurător.
O radiografie scurtă a SGR arată că, până la finalul anului 2023 (conform raportării după prima lună de funcţionare), producătorii de băuturi au pus pe piaţă 45 de milioane de produse în ambalaje SGR – sub 1% din volumul anual estimat de ambalaje (7 miliarde); au fost emise aproximativ 2.000 de vouchere la RVM-uri, dar niciun ambalaj nu a ajuns încă la RetuRO.
Deşi sunt consumatori care au semnalat apariţia ambalajelor SGR pe piaţă, ponderea acestor produse pe rafturile magazinelor din România este încă redusă. Motivele?! Prin ultimele modificări aduse legii (prin HG 1075/2023), producătorii au mai putut produce băuturi în ambalaje nemarcate cu logo şi cod de bare SGR până la finalul lunii decembrie 2023. De asemenea, punerea pe piaţă nu reprezintă, neapărat şi prezenţă la raft. Distribuitorii şi retailerii care au primit aceste produse îşi administrează stocurile pe baza principiului FIFO (first in, first out), aceştia urmând să alimenteze, treptat, rafturile magazinelor cu produse în ambalaje SGR. Aspect comunicat şi de RetuRO după lansarea Sistemului în România.
ULTIMELE ȘTIRI
-
ICC emite mandat de arestare pe numele lui Netanyahu și Gallant
-
Ciolacu efectuează o vizită de lucru la Budapesta: Vreau să îmi finalizez mandatul cu obţinerea deciziei intrării depline în Schengen
-
Şef al armatei britanice: „Suntem pregătiţi să luptăm cu Putin în Europa de Est”
-
Florian Coldea şi Dumitru Dumbravă rămân sub control judiciar
Pe de alta parte, şi stocurile marilor retaileri au fost asigurate cu câteva luni înainte de perioada sărbătorilor de iarna, când Sistemul Garanţie-Returnare încă nu intrase în vigoare, iar băuturile nu erau, încă, îmbuteliate în ambalaje marcate conform SGR. Mai întâi, comercianţii vor pune în vânzare aceste produse, urmând ca cele cu ambalaje SGR să apară din ce în ce mai consistent în perioada următoare. Cert este că după data de 30 iunie 2024 vom găsi pe piaţă doar băuturi (din categoriile vizate de SGR) în ambalaje SGR. Deci, mai sunt doar 5 luni în care vom căuta cu insistenţă marcajul “Ambalaj cu garanţie” pe etichetă.
Referitor la înrolarea comercianţilor în SGR, trebuie menţionat că există două faze importante care trebuie finalizate. Doar că acestea pot crea şi o oarecare confuzie printre cei nefamiliarizaţi cu proiectul. Dacă sunteţi comercianţi, detaliem, mai jos, paşii pe care îi aveţi de făcut în platforma RetuRO.
Pentru înregistrare, puteţi accesa link-ul: https://portal.returosgr.ro. Ghidul de înregistrare îl puteţi consulta la adresa www.returosgr.ro/info-comercianti. Pentru suport accesaţi: suport@returosgr.ro sau tel. 031.9003.
Cum te înregistrezi în SGR?
O primă etapă presupune înregistrarea comercianţilor în platforma electronică a SGR, care se face în 3 paşi.
- Crearea şi activarea contului de utilizator:
- Creaţi contul de utilizator prin introducerea codului fiscal si a persoanelor semnatare;
- Activaţi link-ul primit pe email şi generaţi o parolă.
- Accesarea contului de utilizator şi introducerea datelor solicitate:
- Accesaţi contul de utilizator folosind adresa de utilizator şi parola;
- Introduceţi datele solicitate: punctele de vânzare şi rapoarte de vânzări pe anul precedent si un estimat pe anul curent;
- Semnarea formularului de înregistrare:
- După introducerea datelor, se generează formularul de înregistrare în platformă;
- Semnaţi şi confirmaţi că toţi semnatarii au semnat.
Ghid video de înregistrare:
Dacă v-aţi oprit aici, ar tebui să ştiţi că înrolarea în SGR nu este finalizată.
Cum semnezi contractul cu RetuRO?
A doua etapă care trebuie încheiată este semnarea contractului de prestări servicii cu RetuRO, administratorul SGR. Documentul poate fi accesat doar din contul de utilizator.
Modalitatea de semnare acceptată este cea electronică, direct în platformă, prin semnătură simplă digitală sau certificată. Procesul de semnare a contractului va putea fi realizat doar de către operatorii economici care au finalizat înregistrarea în portal (prima etapă menţionată mai sus).
Ghid video de semnare contract pentru comercianţi:
Până când te poţi înregistra în SGR?
Din partea RetuRO, procesul de înregistrare în Sistemul Garanţie-Retrurnare rămâne deschis în continuare agenţilor economici care se încadrează în SGR. Dar, conform legii, perioada legală de înregistrare a fost depăşită şi există riscul sancţionării celor care nu s-au înscris, încă, pe platforma RetuRO şi nu au semnat contractele cu administratorul Sistemului.
Până în acest moment, din cei 80.000 de potenţiali participanţi, s-au înscris în SGR aproximativ 65.000 de operatori economici, care sunt în diferite etape de înregistrare în platforma electronică. Peste 51.000 dintre ei au finalizat procesul de înregistrare şi peste 17.000 au semnat contractele cu RetuRO.
Ce înseamnă asta?! Că adopţia Sistemului Garanţie-Returnare s-a făcut mai uşor şi mai rapid pentru consumatori, producători şi marii retaileri. Micii comercianţi încă mai au semne de întrebare, mai au nevoie de informaţii sau sunt reticenţi din principiu la presiunile puse pe business-ul lor, nu doar de SGR, ci de o mulţime de modificări fiscal-contabile care i-au asaltat la începutul anului 2024. Cert este că înrolarea în SGR este o obligaţie legală a operatorilor economici care comercializează băuturi vizate de SGR, iar mai devreme sai mai târziu, aceştia trebuie să facă acest pas. După data de 30 iunie 2024, acest proces este inevitabil.
Pe de altă parte, apariţia tot mai multor produse în ambalaje SGR pe piaţă şi comportamentul consumatorilor, care vor dori să returneze ambalajele şi să îşi recupereze garanţia, vor pune presiune pe comercianţi, aceştia riscând să îşi piardă clienţii pe termen lung, dacă nu le asigură acest serviciu simplu, şi legal. În plus, consumatorii au şi posibilitatea de a reclama această situaţie autorităţilor competente (ANPC, Garda de Mediu, Ministerul Mediului).
Desigur, micii comercianţi mai au, încă, nevoie de clarificări şi semnalează o serie de situaţii excepţionale. Dar multe dintre ele îşi găsesc răspunsurile, atât în legea care stabileşte implementarea Sistemului de Garanţie-Returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (HG 1074/2021 şi modificările aduse prin HG 1075/2023), dar şi în manualul SGR pentru comercianţi, disponibil pe site-ul RetuRO (https://returosgr.ro/sites/default/files/2023-11/Manualul%20SGR%20pentru%20comercianti.pdf).
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
PROSPORT.RO
CANCAN.RO