Retailerii şi dezvoltatorii de mall-uri dau vina unii pe ceilalţi pentru scăderea vânzărilor

Vânzările din retail au scăzut semnificativ în acest an, iar comercianţii şi dezvoltatorii de mall-uri dau vina unii pe ceilalţi pentru această situaţie, primii invocând chiriile prea mari, în timp ce proprietarii centrelor spun că unele magazine nu au marfă şi personal calificat pentru promovare.

Urmărește
43 afișări
Imaginea articolului Retailerii şi dezvoltatorii de mall-uri dau vina unii pe ceilalţi pentru scăderea vânzărilor

Retailerii şi dezvoltatorii de mall-uri dau vina unii pe ceilalţi pentru scăderea vânzărilor (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Vânzările de retail din România au scăzut în acest an cu 20%, reprezentând cel mai mare declin din Europa Centrală şi de Est, unde media a fost de 10-15%, cele mai afectate fiind sectorul electronicelor şi electrocasnicelor, al mobilei şi cel de modă.

"În România cheltuielile logistice sunt de 3-4 ori mai mari decât în alte ţări din Europa din cauza infrastructurii, puterea de cumpărare este mai mică, şi cu toate acestea dezvoltatorii de centre comerciale ne impun costuri de închiriere foarte mari. Înainte piaţa era dictată de dezvoltatori, care impuneau condiţiile lor, acum a venit rândul nostru", a declarat, miercuri, directorul de extindere al retailerului de încălţăminte Deichmann, Markus Pinggera, la un seminar organizat de International Council of Shopping Centers.

În opinia sa, retailerii şi dezvoltatorii nu îşi înţeleg problemele unii altora.

La rândul său, directorul operaţional al grupului Anchor, dezvoltatorul mall-urilor Bucureşti Mall şi Plaza România, Radu Tănăsescu a precizat că sunt unele magazine din centrele comerciale care nu se adaptează pieţei şi astfel sunt afectate vânzările.

"Sunt magazine unde colecţiile nu sunt schimbate la timp, nu au oamenii de vânzări pregătiţi, nu au marketing, nu au promoţii", a spus Tănăsescu.

În plus, directorul pentru România al companiei AFI Europe, Reuven Havar, care va deschide luna viitoare centrul comercial AFI Cotroceni Mall a precizat că retailerii cer reduceri de chirii în condiţiile în care, deşi este criză, compania nu a beneficiat de vreo scădere a preţului din partea constructorului.

"Retailerii cer discounturi pentru că este criză. Noi nu am primit nicio reducere de preţ din partea constructorului. Construcţia ne-a costat tot atât cât am estimat anterior (circa 300 milioane de euro - n.r.). Şi noi suntem în aceeaşi situaţie în care sunt şi retailerii şi nu am primit reducere de la constructor", a menţionat Havar.

El a menţionat că în cazul proiectului pe care compania îl va deschide luna viitoare a acordat discounturi foarte mici pentru anumiţi retaileri, care se traduc prin scăderea veniturilor cu 5-6%.

"Am pierdut 5-6% din venituri prin aceste discounturi, dar am recuperat o parte din ele prin mărirea suprafeţei alocată pentru închiriere prin reproiectarea anumitor spaţii. În final pierderea este de doar 2-3% din venituri", a precizat Havar, care a menţionat că pentru circa 5% din suprafaţa închiriată retailerii au renunţat să deschidă magazine pentru că nu aveau bani pentru amenajarea unităţilor. Spaţiile au fost închiriate de alte companii.

AFI Europe a estimat că veniturile din chirii în cazul proiectului din Cotroceni, cu o suprafaţă închiriabilă de 76.000 metri pătraţi, se vor ridica la 30-32 milioane de euro pe an.

Pe de altă parte, directorul general al companiei Marinopoulos, Grigoris Zarifopoulos, care a adus brandul Gap în România a precizat că atragerea unui număr ridicat de oameni într-un mall nu asigură şi un anumit nivel al vânzărilor.

"Nu avem certitudinea că cei care merg la supermarketul dintr-un mall se vor înghesui să facă cumpărături şi în celelalte magazine", a spus Zarifopoulos.

Cu toate problemele de pe piaţă, reprezentanţii celor doi retaileri au precizat că au în vedere extinderea în România.

"Ne extindem cât putem de repede, dar piaţa este limitată în acest moment", a precizat reprezentul Deichmann.

Şeful Marinopoulos a meţionat că următorul pas pe piaţa din România este deschiderea unui magazin stradal.

"Vrem să ne întărim brandul mai întâi în Bucureşti prin deschiderea unei unităţi stradale şi apoi vom ţinti şi alte oraşe din ţară", a spus Zarifopoulos.

Gap este prezent pe piaţa românească cu două magazine, în Băneasa Shopping City şi în Plaza România, iar Deichmann cu 14 magazine în mai multe oraşe din ţară, inclusiv Bucureşti.

(Material realizat de Cristina Cuncea, cristina.cuncea@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici