Rivalii asiatici ai Nokia erodeză poziţia producătorului finlandez de telefoane pe pieţele emergente

Un număr foarte mare de telefoane ieftine produse de companii precum ZTE din China sau Micromax din India erodează poziţia de lider a grupului finlandez Nokia pe pieţele emergente, potrivit unei analize Reuters.

Urmărește
7 afișări

Grupul Nokia este prezent şi în România, cu o fabrică de telefoane mobile la Jucu, în apropiere de Cluj-Napoca.

Producătorii asiatici de telefoane apelează tot mai mult la softul Android al Google, popular în rândul operatorilor şi consumatorilor de pe pieţele ieftine, amplificând astfel îngrijorarea Nokia.

Pe segmentul smartphone-urilor, cu marje ridicate, Nokia se află deja sub presiune din partea unor competitori ca Apple, Research In Motion (RIM) sau Google. Grupul a pierdut cotă de piaţă, iar divizia de telefoane mobile simple a rămas cea mai valoroasă. Acum şi aceasta este în pericol, notează Reuters.

"În urmă cu trei ani, poziţia Nokia pe pieţele emergente părea impenetrabilă, dar componentele ieftine şi dezvoltarea producătorilor asiatici le-a permis acestora să ducă o politică agresivă de preţuri si să câştige cotă de piaţă. Grupul, care domina segmentul telefoanelor sub 50 de dolari, este supus unor presiuni puternice de către rivali agili", a afirmat Geoff Blaber, analist la compania CCS Insight.

Săptămâna trecută, Nokia a renunţat la obiectivele fixate la scurt timp după anunţarea acestora, invocând condiţiile dificile din China şi Europa. Acţiunile au pierdut 18% într-o singură şedinţă din cauza scpeticismului investitorilor privind planurile de a se alia cu Microsoft pentru a folosi soft-ul Windows Phone în "războiul smartphone-urilor".

Lupta pentru piaţa telefoanelor ieftine ar putea fi şi mai dură, notează Reuters.

Nokia s-a putut baza pe brand şi reţeaua de distribuţie pe care o deţine pe pieţele emergente, constând din 1,7 miliarde de abonaţi de telefonie mobilă.

Compania ZTE şi rivalul chinez mai mare Huawei Technologies, tradiţional cu activităţi de producţie a echipamentelor pentru reţele de telecomunicaţii, intră agresiv pe piaţa telefoanelor mobile.

ZTE se aşteaptă să livreze peste 80 de milioane de telefoane în acest an, în urcare cu o treime faţă de anul trecut, a declarat, în aprilie, un oficial al companiei. Pieţele cheie pentru ZTE sunt cele din China şi Europa.

Huawei a planificat livrări de 60 de milioane de unităţi în 2011, organizând promovări în mall-urile din China şi chiar în timpul unei prezentări de modă la Milano.

"Sunt deja familiarizaţi cu ceea ce caută operatorii. Pe segmentul ieftin, oferă telefoane la preţuri foarte mici şi în transporturi foarte mari", a declarat Melissa Chau, director de cercetare la compania IDC Asia Pacific din Singapore, referitor la ZTE şi Huawei.

Cererea pentru telefoane ieftine a crescut foarte puternic pe pieţele emergente odată cu temperarea crizei economice în 2009. Totuşi, vânzările Nokia de telefoane simple au scăzut pentru trei trimestre consecutiv. În ianuarie-martie, Nokia a vândut 84,3 milioane de telefoane neîncadrate în categoria smartphone, cu 2% mai puţin ca în primele trei luni ale anului treut.

Unele mărci care concurează Nokia sunt foarte puţin cunoscute, notează Reuters. Însă pe piaţa din China cea mai mare concurenţă vine din partea producătorilor care nu au nici măcar nume.

Aceşti producători fără brand, companii mici, controlează 45% din piaţa celei mai populate ţări din lume, în timp ce prezenţa Nokia a coborât la 19%, de la 33% în urmă cu doi ani.

Companiile chineze fără brand s-au extins şi în Africa, India, America Latină şi Rusia în ultimul an, potrivit firmei de cercetare Gartner. În total aceştia vând mai multe telefoane decât Nokia, iar pentru perioada următoare, analiştii anticipează că se vor concentra pe segmentul smartphone-urilor ieftine, bazate pe soft Android.

Creşterea cererii pentru funcţii mai avansate şi declinul preţurilor a suţinut dublarea pieţei smartphone-urilor anul trecut. Acestea reprezintă în prezent 25% din piaţa totală a telefoanelor mobile, după volumul vânzărilor, şi generează cele mai mari profituri.

Chiar dacă Nokia vinde, încă, mai multe telefoane decât oricare alt producător, pierde cotă de piaţă în favoarea Apple, RIM şi Samsung.

Între timp, valoarea de piaţă a producătorului taiwanez HTC a depăşit Nokia în aprilie pentru prima dată. Acţiunile HTC au urcat cu 37% în 2011, şi compania a ajuns la 35 de miliarde de dolari, în timp ce Nokia a coborât la 24,5 miliarde de dolari, după un declin de 41%.

Nokia are încă avantajul volumului, după ce a vândut anul trecut 19 telefoane pentru fiecare terminal livrat de HTC, dar preţul mediu al acestora a fost de 85 de dolari, faţă de 360 de dolari pentru HTC, potrivit datelor Strategy Analitics.

Pe segmentul cartelelor preplătite din Europa de Vest, unde companiile fără brand nu sunt prezente, Samsung a urcat pe prima poziţie în ianuarie-martie, devansând Nokia chiar pe propriul teren al grupului finlandez, notează Reuters.

"Pentru moment, destinul grupului Nokia este să rămână prins între producătorii de telefoane ieftine din Asia şi cei de terminale scumpe din America", potrivit unui specialist în industria telecom al Strategy Analytics.

Vânzările Samsung în Europa de Vest au urcat cu 5% în primul trimestru, iar cota de piaţă a ajuns la 29%, iar cele ale Nokia au scăzut cu 10%, producătorul finlandez coborând la o cotă de piaţă de 28%. Pe segmentul smartphone din regiune, cota de piaţă a Nokia s-a prăbuşit în primul trimestru la 20%, de la 41% în urmă cu un an.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici