Roland Berger: Doar 3% dintre companiile din România nu au luat măsuri de restructurare

Doar 3% dintre companiile din România nu au luat măsuri de restructurare, iar cele care au trecut prin acest proces s-au axat mai ales pe reducerea costurilor şi generarea de lichidităţi, în prezent punându-se din nou accent pe creştere, arată un studiu al companiei Roland Berger.

Urmărește
18 afișări

"Aproape toate companiile din România au luat măsuri de restructurare. Doar 3% dintre companii nu au recurs la un astfel de proces. Comparativ cu restul lumii, procesele interne de restructurare au fost mai extinse în România şi în regiune. Majoritatea companiilor plănuiesc procese de restructurare care să dureze sub un an, în timp ce numai 3% din managerii din Romania au planificat un proces de restructurare mai extins de 18 luni (la polul opus se inscrie Japonia, cu 44%)", se arată în studiul Restructurare 2010 prezentat de Codruţ Pascu, managing partner Roland Berger Strategy Consultants, la seminarul "Se va opri şirul insolvenţelor în 2011?", organizat de Ziarul Financiar.

În România, ajustarea planurilor de afaceri (76%) şi reducerea costurilor (81%) au fost principalele măsuri implementate în timpul crizei de către companii, acestea urmând să-şi păstreze importanţa şi în viitor, chiar dacă accentul va cădea pe lansarea de iniţiative de creştere, concomitent cu o mai bună gestiune a creanţelor.

Din studiu reiese, totodată, că lichiditatea a fost generată în special prin măsuri operaţionale, cele structurale fiind mai puţin adoptate de companii. Astfel, 94% dintre companii au recurs la o gestionate mai strictă a creanţelor,71% la reducerea stocurilor, iar 76% la îngheţarea investiţiilor. Pe de altă parte, doar 44% dintre firme au luat credite adiţionale, în cazul a 34% au fost realizate majorări de capital de la acţionarii existenţi.

În ceea ce priveşte impactul crizei asupra finanţării, studiul Roland Berger arată că România şi regiunea Europei Centrale şi de Est au fost cele mai afectate. Diminuarea şi neacordarea unor
noi linii de credit au fost resimţite mai puternic la noi în ţară decât în alte părţi", a declarat Pascu.

În acest sens, la întrebarea referitoare la sursele de finanțare pentru dezvoltarea viitoare a afacerii 75% au răspuns că vor utiliza resurse proprii, 37% credite bancare adiţionale, 30% majorări de capital de la acţionari vechi, şi 16% de la noi. Emisiunile de obligaţiuni ar putea fi surse de finanţare pentru doar 4% din companii.

În ECE, 56% dintre firme utilizează resurse proprii pentru dezvoltare şi 36% credite.

"Aceste fonduri proprii sunt de o dimensiune destul de redusă pentru aspiraţiile companiilor din România, de aceea vedem un business nou pentru bănci sau alţi jucători pentru a susţine dezvoltarea afacerilor", a precizat Pascu.

Mai mult, în România lipsa finanţării adecvate reprezintă un obstacol important în calea dezvoltării viitoare, consideră companiile intervievate, în timp ce capacitatea de producţie limitată sau forţa de
muncă necorespunzatoare nu reprezintă bariere semnificative pe plan local.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici