România are un POTENŢIAL mare în sectorul IT, dar ocupă ultimul loc din UE la capitolul digitalizare

România ocupă locul 28 în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte indicele DESI- Digital Economic and Society Index, calculat de Comisia Europeană, însă are un potenţial foarte mare de dezvoltare în acest domeniu, arată o analiză realizată de PwC, publicată marţi.

Urmărește
552 afișări
Imaginea articolului România are un POTENŢIAL mare în sectorul IT, dar ocupă ultimul loc din UE la capitolul digitalizare

România are un POTENŢIAL mare în sectorul IT, dar ocupă ultimul loc din UE la capitolul digitalizare

„Nouă românilor ne place să ne mândrim cu vitezele excepţionale ale serviciilor noaste de bandă largă de mare viteză, cu calitatea specialiştilor IT, care sunt foarte căutaţi de către marii jucători globali din domeniul tehnologiei, şi cu invenţiile şi aplicaţiile IT lansate în România. Însă privită la nivel statistic, performanţa ţării noastre în ceea ce priveşte digitalizarea este mai degrabă modestă”, a declarat Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România, coordonatorul studiului.

„Deşi performanţele României sunt excepţionale cu privire la abonamentele la servicii de bandă largă de mare viteză (locul 2 în Uniunea Europeană) şi cu privire la preţul relativ raportat la venit pentru serviciile fixe de bandă largă (locul 10), ţara noastră se clasează pe locul 22 din 28 de state membre în ceea ce priveşte conectivitatea, având de recuperat în ceea ce priveşte acoperirea serviciilor de telefonie fixă de bandă largă, precum şi în ceea ce priveşte acoperirea serviciilor mobile 4G”, se arată în analiză.

În ceea ce priveşte utilizarea internetului de către cetăţeni, România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană (UE). Deşi reţelele de socializare şi apelurile video sunt utilizate tot mai frecvent, românii manifestă reticenţă în ceea ce priveşte tranzacţiile şi serviciile bancare online. Astfel, doar 12% din populaţia ţării face achiziţii online, iar 90% din volumul comenzilor plasate online au fost achitate cu numerar la livrare.

La nivel de ţară, se observă o întârziere şi în ceea ce priveşte integrarea tehnologiei digitale în afaceri, chiar dacă au fost înregistrate unele progrese. Astfel, a crescut ponderea firmelor din România care utilizează platformele de socializare (8%). În schimb, doar 7% dintre IMM-uri îşi vând produsele folosind platforme online, vânzările online reprezentând doar 4,3% din cifra de afaceri a acestor companii. În România însă doar 7% din volumul vânzărilor totale se fac online, mai puţin de jumătate faţă de media UE (16%).

În ceea ce priveşte capitalul uman, România se situează pe ultimul loc în UE, dar a înregistrat progrese comparativ cu anul trecut, în special în ceea ce priveşte numărul persoanelor care accesează mediul online (56%), nivelul competenţelor digitale şi numărul de specialişti în Tehnologia Informaţiilor şi a Comunicaţiilor (TIC) (1,9%), conform studiului.

Trebuie totuşi spus că România beneficiază de un număr mare de absolvenţi în domeniul ştiinţei, tehnologiei, matematicii şi ingineriei, 1,6% dintre românii cu vârste între 20 şi 29 de ani având astfel de specializări. Deşi acest nivel este în scădere faţă de anii trecuţi, este apropiat de media UE. Prin urmare, vorbim totuşi de un număr destul de mare de specialişti în domeniul ştiinţei şi tehnologiei, care reprezintă un avantaj competitiv al României în atragerea de investiţii în sectorul IT&C”, a precizat Andreea Mitiriţă, director, Consultanţă Fiscală, unul dintre autorii studiului.

România se clasează pe ultimul loc şi în privinţa prestării de servicii publice în sfera digitală. Totuşi, în ultimul an, s-au înregistrat progrese comparativ cu anul anterior în ceea ce priveşte furnizarea serviciilor publice digitale, prin creşterea numărului de servicii care pot fi efectuate online şi prin pre-completarea automată a formularelor pentru cetăţeni. În plus, România a progresat şi în ceea ce priveşte promovarea politicilor privind „open data”, se mai arată în studiu.

Potrivit unei analize realizate de PwC în parteneriat cu Centrul de Studii Economice Europene (ZEW) şi Universitatea din Mannheim, în privinţa nivelului de impozitare a domeniului digital, România se situează printre ţările cu o rată de impozitare favorabilă (locul 8 din 33 de economii analizate la nivel global), dar costul capitalului, pentru acest sector, este relativ ridicat (locul 16 din 33).

O altă analiză, efectuată de Organizaţia Naţiunilor Unite, clasează România pe locul 75 din 193 de economii din întreaga lume privind eficienţa e-guvernării.

În vederea maximizării potenţialului României în sectorul digital, analiza PwC recomandă adoptarea câtorva măsuri cuprinse şi în Strategia Naţională pentru Agenda Digitală.

Pentru îmbunătăţirea conectivităţii, PwC propune investiţii în infrastructura inteligentă care să permită construirea ecosistemului de servicii digitale, crearea unui forum privind banda largă şi facilităţi fiscale sau subvenţii pentru a încuraja achiziţionarea de abonamente în bandă largă.

În ceea ce priveşte dezvoltarea competenţelor digitale ale capitalului uman, PwC propune, printre altele, introducerea mai multor materii privind tehnologia informaţiei în curicula şcolară şi organizarea de campanii de promovare, ajutor pentru formare şi acordarea de subvenţii.

Pentru îmbunătăţirea utilizării internetului, compania propune actualizarea legislaţiei privind comerţul electronic, promovarea serviciilor bancare online, transpunerea iniţiativelor UE referitoare la securitatea cibernetică şi lansarea unui certificat de tip Trustmark.

În vederea integrării tehnologiei digitale, PwC propune definirea unei strategii pentru digitalizarea industriei, crearea de centre de testare a tehnologiilor şi conectarea caselor de marcat la serverele ANAF.

Pentru dezvoltarea serviciilor publice digitale, sunt propuse următoarele măsuri: creşterea numărului de servicii şi soluţii e-Gov şi promovarea acestora într-un mod eficient, transpunerea Directivei 2014/55/UE privind facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice şi extinderea progresivă a domeniului de aplicare şi în alte sectoare şi depunerea online a tuturor declaraţiilor, implementarea unor sisteme electronice de control al TVA şi introducerea unui document standardizat pentru auditul fiscal – SAFT.

PwC este o reţea de firme prezentă în 158 de ţări, care oferă servicii de calitate de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici