România, penultima din Uniunea Europeană în clasamentul satisfacţiei faţă de sistemul feroviar naţional

România şi Bulgaria sunt ultimele ţări din UE într-un clasament alcătuit după gradul de satisfacţie faţă de sistemul feroviar propriu, potrivit unui sondaj Eurobarometru care mai arată că 71% dintre europeni susţin o concurenţă sporită în transportul feroviar la nivel naţional şi regional.

Urmărește
646 afișări
Imaginea articolului România, penultima din Uniunea Europeană în clasamentul satisfacţiei faţă de sistemul feroviar naţional

România, penultima din Uniunea Europeană în clasamentul satisfacţiei faţă de sistemul feroviar naţional (Imagine: Bogdan Maran/Mediafax Foto)

Potrivit sondajului, mai puţin de jumătate dintre europeni sunt mulţumiţi de propriile sisteme feroviare (46%), deşi gradul de satisfacţie s-a îmbunătăţit faţă de 1997, când era de 41%.

Nivelul de satisfacţie variază astfel de la 67% în Finlanda până la 18 % în Bulgaria, fiind în general destul de scăzut în statele membre din Europa Centrală şi de Sud-Est. În România, gradul de satisfaţie este de 23%.

Conform aceleiaşi cercetări, sprijinul total pentru deschiderea către concurenţă a sistemelor naţionale şi regionale de transport feroviar este de peste 60 % în toate statele membre, cu excepţia a două (Olanda şi Luxemburg). În acelaşi context, 78% dintre cetăţenii UE sunt de părere că o concurenţă mai mare va fi în beneficiul călătorilor, arată sondajul.

Pentru majoritatea europenilor, deschiderea către concurenţă va avea o influenţă pozitivă în ceea ce priveşte preţul biletelor (72%), calitatea serviciilor pentru călători la bordul trenurilor (71%), confortul şi curăţenia trenurilor (70%), frecvenţa trenurilor (68%), punctualitatea acestora (66%), modul în care sunt administrate întreprinderile feroviare (63 %) şi numărul de staţii sau rute care vor fi deservite (62%), potrivit studiului.

Cercetarea Eurobarometru indică totodată că majoritatea absolută a europenilor se aşteaptă ca o concurenţă mai mare pe piaţa feroviară să fie benefică pentru părţile interesate individuale, precum călătorii (78%), operatorii feroviari privaţi (68%) şi salariaţii operatorilor de transport feroviar (55%).

De asemenea, 70% dintre cetăţenii UE doresc ca, în urma sporirii concurenţei, să beneficieze de servicii feroviare minimale, similare celor ale companiilor aeriene low-cost, iar 43% vor dezvoltarea de servicii premium (mâncare, filme, ziare etc.). De asemenea, aproape două treimi (65%) dintre europeni doresc mai multe modalităţi de achiziţionare a biletelor (de exemplu online, prin intermediul telefoanelor inteligente sau la bord).

Peste jumătate dintre europeni (55%) utilizează trenurilor naţionale sau regionale: cel puţin săptămânal (6%), de mai multe ori pe lună (4%), de mai multe ori pe an (19%) sau cel mult o dată pe an (26 %). Mai mult de patru din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (45%), se precizează într-un comunicat al reprezentanţei Comisiei Europene.

Puţin peste patru din zece europeni (41%) utilizează trenuri suburbane: cel puţin săptămânal (7%), de mai multe ori pe lună (5%), de mai multe ori pe an (13%) sau cel mult o dată pe an (15%). Aproape şase din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (59%).

Principalul motiv pentru care călătorii folosesc trenurile naţionale sau regionale îl constituie călătoriile de agrement (70%), doar câţiva dintre călători menţionând că merg cu trenul la muncă sau la cursuri (10 %) sau în călătorii de afaceri (10 %).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici