România riscă sancţiuni UE şi noi procese dacă nu modifică taxa auto şi nu restituie banii

România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite.

Urmărește
3932 afișări
Imaginea articolului România riscă sancţiuni UE şi noi procese dacă nu modifică taxa auto şi nu restituie banii

România riscă sancţiuni UE şi noi procese dacă nu modifică taxa auto şi nu restituie banii

Avertismentul a fost transmis Executivului de către experţii juridici din Ministerul Justiţiei, care au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, relevă un document intern al Guvernului obţinut de MEDIAFAX.

Juriştii explică faptul că litigiile privind concordanţa dintre OU 50/2008 privind taxa auto şi dreptul comunitar au survenit pe fondul unei accentuate instabilităţi legislative, în condiţiile în care această ordonanţă a fost modificată succesiv de şapte ori în doar doi ani, şi că judecătorii Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) au calificat taxa auto, în versiunea sa iniţială, ca reprezentând o discriminare indirectă între vehiculele de ocazie importate şi cele deja înmatriculate în ţară înainte de intrarea în vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.

În acelaşi timp însă, juriştii arată că discriminarea a fost menţinută şi în variantele ulterioare ale OU 50/2008, astfel că declararea şi a acestor acte normative drept neconforme este doar "o chestiune de timp".

"Dacă aplicând taxa asupra unui autoturism similar celui din cauza Tatu se constată, din calcule, că se menţine un nivel de taxare ridicat pentru astfel de autovehicule de import în timp ce autovehicule similare de pe piaţa autohtonă nu sunt taxate sau sunt taxate mai redus, apreciem că efectul discriminatoriu a fost conservat şi perpetuat în cadrul variantelor ulterioare ale OU 50/2008, iar constatarea neconformităţii şi a acestora este doar o chestiune de timp. De altfel, pe rolul CJUE se află o altă cerere de pronunţare a unei hotărâri preliminare introdusă de Tribunalul Gorj-cauza Nisipeanu, prin care instanţa solicită Curţii să se pronunţe cu privire la compatibilitatea OU 50/2008, aşa cum a fost modificată prin alte ordonanţe", se arată în document.

Sursa citată relevă totodată că Ministerul Justiţiei a atenţionat Guvernul încă din februarie 2009 că ar trebui avută în vedere restituirea diferenţei dintre taxa achitată conform OU 208/2008 (prima modificare a ordonanţei 50-n.r.) şi taxa calculată potrivit proiectului de act normativ de la acel moment.

Juriştii avertizează astfel Guvernul că o eventuală opţiune de a nu adopta nicio măsură legislativă în cazul taxei auto presupune că statul va fi obligat de instanţele de judecată, în toate litigiile, să restituie taxa cu dobânzi şi cheltuieli de judecată aferente, iar Comisia Europeană ar putea iniţia acţiuni de sancţionare a statului român.

"Orice decizie de menţinere a OU 50/2008 în varianta actuală, în condiţiile în care a fost declarată neconformă cu dreptul UE, presupune asumarea riscului de declanşare a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor. Aplicarea unor sancţiuni pecuniare statului român (sub forma unei sume forfetare şi/sau al unor penalităţi) poate interveni în condiţiile în care acesta nu va respecta hotărârea pronunţată de CJUE în cadrul unei eventuale proceduri de infringement", se arată în document.

Sancţionarea pecuniară a unui stat membru poate interveni în cadrul unei a doua proceduri declanşate de către Comisie, dacă statul în cauză nu a respectat prima hotărâre a CJUE.

În acelaşi timp, experţii juridici recomandă Guvernului să emită o ordonanţă de urgenţă pentru returnarea taxei auto, avertizând că orice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobânzilor şi a cheltuielilor de judecată.

"Neconformitatea OU 50/2008 în varianta iniţială presupune că perceperea taxei este incompatibilă cu dreptul UE, consecinţa fiind restituirea taxei, Guvernul având posibilitatea să demareze o reformă legislativă în domeniu, valorificând sugestiile discrete ale CJUE. Conform unei jurisprudenţe stabile a Curţii, contribuabilii au dreptul la rambursarea impozitelor şi taxelor prelevate de un stat membru cu încălcarea dreptului european. Raţiunea acestui drept este că un stat membru nu poate profita, iar contribuabilul nu poate suferi o pierdere, ca urmare a aplicării unei dispoziţii fiscale naţionale incompatibile cu dreptul european", arată juriştii.

Potrivit acestora şi conform jurisprudenţei instanţei de la Luxemburg, pentru exercitarea dreptului de rambursare "sunt considerate rezonabile perioade cuprinse între trei şi cinci ani" de la data pronunţării hotărârii Curţii prin care s-a constatat că taxa este incompatibilă cu dreptul european.

În ceea ce priveşte impactul previzibil asupra activităţii instanţelor, juriştii atenţionează că există posibilitatea ca, în urma popularizării hotărârii CJUE prin mass-media, instanţele româneşti să fie sesizate cu un număr mare de noi acţiuni formulate de către persoane care au plătit taxa pe poluare în versiunea sa iniţială, inclusiv de către cei a căror acţiune în instanţă a fost respinsă iniţial.

"Neadoptarea unor măsuri de restituire a taxei presupune aglomerarea rolului instanţelor cu litigii privind restituirea taxei cu dobânzi şi cheltuieli de judecată. Litigiile vor putea fi declanşate chiar dacă acţiunea a fost respinsă iniţial (prin revizuire)", avertizează juriştii.

Pentru a fi evitată "aglomerarea instanţelor cu această problemă", experţii au transmis Guvernului că este necesară instituirea procedurii de restituire administrativă a taxei încasate fără temei legal pe bază de ordonanţe de urgenţă neconforme cu dreptul UE.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.

Un document guvernamental prezentat, săptămâna trecută de MEDIAFAX, relevă că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.

O altă variantă luată în calcul este transformarea taxei de poluare într-o taxă plătibilă anual şi impusă tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.

În şedinţa de miercuri, Guvernul a amânat o decizie în privinţa taxei auto, surse oficiale declarând agenţiei MEDIAFAX că decizia va fi luată după o analiză de impact şi pe baza unor discuţii care urmează să aibă loc în cadrul coaliţiei.

La finalul şedinţei de guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că "ordonanţa sau legea" de modificare a taxei auto va fi adoptată de Executiv săptămâna viitoare şi că propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care să fie percepută la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsă între 20-30%.

Reducerea taxei va fi aplicată pentru toate maşinile, astfel încât să fie evitată o nouă discriminare, a arătat ministrul.

În prezent, pe rolul instanţelor de judecată se află peste 40.000 dosare privind taxa auto.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici