România, variantă de recrutare pentru multinaţionale afectate de scăderea numărului de specialişti

România ar putea furniza forţă de muncă pentru companiile multinaţionale din statele dezvoltate, care se vor confrunta, din 2010, cu reducerea semnificativă a numărului de angajaţi specializaţi, pe fondul îmbătrânirii populaţiei şi al scăderii natalităţii, potrivit unei analize KPMG.

Urmărește
30 afișări
Imaginea articolului România, variantă de recrutare pentru multinaţionale afectate de scăderea numărului de specialişti

România, variantă de recrutare pentru multinaţionale afectate de scăderea numărului de specialişti (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit studiului "Convergenţa Specializărilor Globale", companiile din ţările dezvoltate vor avea probleme cu aşa-numita generaţie "Baby Boomers" (persoane născute în perioada imediat următoare celui de-al Doilea Război Mondial), care va atinge în 2010 vârsta pensionarii, dar şi din cauza scăderii natalităţii ca urmare a schimbărilor sociale din anii '60 şi a îmbunătăţirii metodelor contraceptive. În acest condiţii, numărul angajaţilor specializaţi se va reduce.

În schimb, din punct de vedere demografic, situaţia din România este mult diferită faţă de ţările din vestul Europei. România nu a înregistrat aceeaşi creştere a natalităţii după cel de-al Doilea Război Mondial, deoarece sfârşitul anilor 1940 şi anii 1950 au reprezentat o perioadă foarte dificilă pentru România, odată cu ocupaţia sovietică şi instalarea regimului totalitar. Rata natalităţii a crescut semnificativ după 1966, când Nicolae Ceauşescu a interzis avorturile şi folosirea mijloacelor contraceptive şi a rămas ridicată până în anii '80.

De asemenea, în anii '60 România nu a suferit aceleaşi schimbări sociale precum în vestul Europei şi, deşi rata angajării femeilor era ridicată, structurile familiale au rămas conservatoare până în 1989.

"Ca urmare a acestor factori, România nu se va confrunta cu aceeaşi scădere a forţei de muncă specializate care va afecta ţările occidentale începând cu aproximativ 2010. Astfel încât România ar putea oferi oportunităţi de recrutare interesante pentru companiile multinaţionale", a declarat, într-un comunicat, Mădălina Racoviţan, senior manager în cadrul departamentului de taxe şi coordonatoare a practicii locale al firmei de audit KPMG.

Potrivit studiului, companiile vor trebui să caute forţă de muncă specializată mai ales în statele în curs de dezvoltare, dar s-ar putea să fie nevoite să transfere personal specializat mai numeros între statele în care activează pentru a ajuta la educarea talentelor pe pieţele emergente. Procesul de relocare a personalului dintr-un loc în altul necesită un management prudent bazat pe o asistenţă temeinică.

O altă problemă cu care se confruntă companiile multinaţionale este legată de "Generaţia Y", reprezentând persoanele născute în perioada 1976-1991. Aceste persoane au o viziune mai globală decât predecesorii lor, sunt interesate să lucreze în afara ţării în care s-au născut şi schimbă angajatorii cu uşurinţă.

"Angajatorii trebuie să facă eforturi mai mari pentru a reţine şi a dezvolta acest grup, pentru a le înţelege nevoile, chiar prin a le oferi poziţii în străinătate. Aceştia vor trebui să elaboreze strategii pentru a asigura o tranziţie cât mai uşoară în momentul în care acest personal se va întoarce dintr-o locaţie exotică străină la rutina biroului din ţara de origine, este de părere Racoviţan.

Ca urmare a mobilităţii puternice a forţei de muncă, multinaţionalele s-ar putea confrunta cu situaţii mult mai complexe din punct de vedere fiscal, transferul personalului peste hotare ridicând probleme legate de impozite şi de asigurări sociale.

"Companiile ar putea să fie nevoite să-şi crească expunerea la pieţele externe, ceea ce ar putea furniza o sursă viitoare de forţă de muncă specializată. (...) Companiile care funcţionează pe pieţele emergente trebuie să se asigure că au o strategie de dezvoltare a personalului din aceste ţări. Astfel, în timp ce managerii expatriaţi ar putea juca un rol important în stadiile incipiente ale operaţiunilor pe o piaţă nouă, în timp, strategia ar trebui să fie pregătirea personalului local pentru a se ridica la cele mai înalte niveluri", se mai arată în analiză.

Analiza cuprinde studii demografice şi statistici realizate de birourile specializate ale grupului KPMG şi interviuri cu angajaţi care ocupă posturi executive cheie, din 195 de state, şi care au peste 25 ani experienţă în coordonarea forţei de muncă. Studiul a analizat tendinţele demografice pe o perioadă de 100 ani, începând din 1950 până în 2050.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici