Amplificarea şi extinderea recesiunii globale au avut un impact sever asupra constructorilor auto, în condiţiile în care consumatorii au încetat să mai achiziţioneze produse costisitoare, temându-se pentru siguranţa lor financiară. Înăsprirea condiţiilor de creditare a redus, de asemenea, accesul populaţiei la finanţare.
Aceşti factori au creat un mediul de afaceri din ce în ce mai dificil, care a forţat constructorii auto din întreaga lume să reducă producţia. Nu au fost menajaţi nici producătorii japonezi. Analiştii consideră că Honda, care a amânat mai mult decât concurenţii Toyota sau Nissan să aducă producţia la nivelul cererii, se va confrunta cu un trimestru foarte dificil.
Honda a indicat, în această săptămână, că va reduce cadenţa de producţie cu încă 50.000 de vehicule pentru anul financiar care se va încheia pe 31 martie. În America de Nord, Europa şi Japonia era deja plănuită reducerea producţiei cu 370.000 de unităţi.
În încercarea de a micşora stocurile, constructorul auto va închide singura uzină pe care o deţine în Marea Britanie timp de patru luni, începând cu februarie.
Honda a anunţat, vineri, că se aşteaptă la un profit operaţional pentru anul fiannciar 2008-2009 de 140 miliarde yeni (1,6 miliarde dolari), rezultate mult mai slabe în comparaţie cu profitul de 937 miliarde yeni înregistrat în anul precedent.
Pentru perioada octombrie-decembrie 2008, compania a consemnat un profit operaţional de 102,5 miliarde yeni, sub nivelul de 276 miliarde yeni înregistrat în aceeaşi perioadă a 2007.
Toyota, considerat până anul trecut cel mai profitabil constructor auto la nivel mondial, a estimat, în decembrie 2008, că va consemna o pierdere operaţională pentru anul fianciar 2008-2009 de 150 miliarde yeni, pe fondul reducerii drastice a producţiei.
O sursă apropiată companiei a declarat, pentru Reuters, că pierderile vor fi, însă mai mari, motivând prin intenţia producătorului auto de a reduce, în perioada următoare, şi mai mult producţia.
Cotidianul de afaceri japonez Nikkei estimează pierderi de 400 miliarde yeni pentru Toyota.
Honda nu a raportat, în istoria de 60 de ani a companiei, nicio pierdere, însă acest record ar putea să cadă anul viitor dacă cererea nu-şi va reveni, iar yenul continuă de se aprecieze în raport cu dolarul.