- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Românii devin mai chibzuiţi! Renunţă la ieşirile în oraş şi merg mai des la biserică
Românii din mediul urban vor încerca în acest an să economisească la bancă, vor renunţa la ieşirile în oraş şi vor vor merge mai des la biserică, după un an 2009 în care au trăit mai rău decât în perioada 2006-2008 şi au fost obligaţi să-şi restrângă cheltuielile, potrivit unei analize Daedalus.
Românii devin mai chibzuiţi! Renunţă la ieşirile în oraş şi merg mai des la biserică (Imagine: Thomas Dan/Mediafax Foto)
Rezultatele sunt relevate de o analiză a firmei din luna ianuarie raportată la cercetări anuale efectuate în intervalul 2006-2009. Analizele s-au făcut pe un eşantion de aproximativ 1.000 de respondenţi în fiecare an, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 ani, din mediul urban.
"Aproximativ jumătate dintre românii din mediul urban apreciază că au trăit mai rău sau mult mai rău în anul 2009 faţă de 2008. Cu toate acestea, spre deosebire de începutul anului trecut, la începutul acestui an pesimismul este la un nivel mai scăzut. Aceasta schimbare de atitudine este justificată parţial prin faptul că românii au luat măsuri pentru a se adapta la schimbări în anul precedent. (...) Cu alte cuvinte, anul 2010 se anunţă ca fiind marcat de prudenţă, de un control mai riguros al cheltuielilor şi de intenţia de a aloca bugetul pentru concediu mai degrabă decât pentru ieşiri în oraş şi mici «capricii»", se arată într-un comunicat al companiei.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Avem misiunea să apărăm Democrația în România. Pentru că am trăit în Comunism. Dictatură. Ceaușescu!
-
Donald Trump şi Olaf Scholz au vorbit la telefon. Au convenit că războiul din Ucraina durează „de prea mult timp”
-
Oficial american: Pakistanul dezvoltă rachete care ar putea lovi SUA
-
Preşedinţii Rusiei şi Uzbekistanului au vorbit despre asasinarea generalului rus de către un uzbec
Astfel, 48,7% dintre participanţii la studiu au spus că nivelul de trai în 2009 a fost mai rău sau mai rău, comparativ cu 30,7% în 2008, 27,5% în 2007 şi 19,3% în 2008. De asemenea, ponderea celor care cred că nivelul de trai nu a suferit modificări anul trecut s-a păstrat la valori apropiate din perioada 2006-2008.
În ceea ce priveşte aşteptările românilor, 49,5% apreciază că o vor duce mult mai rău sau mai rău în 2010, faţă de 55,1% în 2009. Pe de altă parte, analiza relevă o uşoară creştere a estimărilor privind un nivel de trai mai bun, de la 17,4% în 2009 la 17,8% în 2010.
Totodată, autorii analizei au constat că a existat o creştere a numărului celor care au apelat la rude sau au avut activităţi suplimentare, în afara serviciului, pentru a-şi creşte veniturile. În aceste condiţii, deşi ponderea salariului sau al pensiei în totalul veniturilor a scăzut, venitul pe membru de familie şi puterea de cumpărare au fost constante.
Aproape 20% dintre respondenţi au răspuns în luna ianuarie că veniturile actuale nu le permit să-şi asigure strictul necesar, cu aproape trei puncte procentuale mai mult faţă de ponderea din ianuarie 2009, iar 34,8% au bani pentru a-şi acoperi numai nevoile, nivel apropiat cu cel de anul trecut.
Peste o treime dintre români (32,4%) cred că veniturile din acest an le vor permite să facă investiţii sau economii a căror valoare va fi de 11% până la 50% din venituri, iar alţi 31,1% consideră că vor rămâne cu 1% până la 10%. De asemenea, 24,9% au spus că veniturile le care le au nu le permit să facă alte cheltuieli, investiţii sau economii.
"În acest an, comportamentul financiar se anunţă mai prudent în ceea ce priveşte creditarea şi mai deschis în privinta investiţiilor. Astfel, intenţia de achiziţie de bunuri în rate şi intenţia de contractare de credite se situează la un nivel mai scăzut faţă de începutul anului anterior. În schimb, românii sunt mai dispuşi să investeasca faţă de aceeaşi perioada a anului 2009", potrivit analizei Daedalus.
Astfel, 89% dintre români au spus că nu au intenţii de contractare a unui credit, în creştere faţă de 2009, când 85,4% nu doreau un împrumut. De asemenea, a scăzut ponderea celor care au contractat anul trecut un credit la 22,5%, de la 30,6% în 2008.
Planurile privind achiziţia de bunuri în rate începe să piardă teren, astfel că în ianuarie 2010 peste 14% dintre cei chestionaţi aveau astfel de intenţii comparativ cu 19,2% în prima lună a anului trecut.
Când vine vorba de investiţii, se constată o creştere a încredirii românilor în depozitele în lei şi valută la bancă, depunerea banilor într-un fond de investiţii şi achiţiziţia de acţiuni şi obligaţiuni, în detrimentul investiţiilor imobiliare şi în fondurile de pensii private.
Totodată, analiza arată un interes mai redus privind posibilitatea de a începe o afacere proprie, ponderea celor care au răspuns pozitiv fiind de 17,9% faţă de 19,3% în 2009.
Criza economică nu i-a determinat pe români să îşi schimbe în acest an comportamentul de cumpărare, 51,7% dintre respondenţi apreciind că îşi vor păstra obiceiurile, nivel apropiat cu 2009, dar se observă o uşoară creştere în rândul celor care vor folosi mărcile mai ieftine, de la 21,7% anul trecut la 23,4%.
"Referitor la concedii, deşi la începutul anului 2009 intenţia de a petrece concedii în străinătate era la un nivel ridicat, romanii s-au orientat mai degrabă spre excursii în ţară decât în străinătate. În ciuda acestei schimbări de planuri, intenţia de petrecere a concediului în străinătate rămâne la acelasi nivel ca şi la începutul anului anterior", se arată în analiză.
Printre activităţile la care românii vor renunţa în acest an se numără ieşirea în cluburi, restaurante, baruri, jocurile pe calculator, plata serviciilor prin cardul de credit sau debit şi mersul la cinematograf, teatre sau concerte. În schimb, vor prefera să meargă mai des la biserică şi sunt la fel de interesaţi ca şi în 2009 de lectură şi de participarea la cursuri şi traininguri.
Majoritatea respondenţilor au identificat ca îngrijorări majore creşterea preţurilor, scăderea veniturilor personale şi apariţia unor epidemii, în timp ce pierderea locului de muncă, terorismul şi apariţia unui război în regiune au fost nominalizate de peste 50%.
Daedalus Millward Brown, parte a grupului Daedalus, furnizează servicii de cercetare de marketing (calitativă şi cantitativă), marketing information systems (MIS), strategii de intrare pe piaţă şi consultanţă de marketing.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
CANCAN.RO