Românii economisesc doar 7% din venitul lunar. Puţini au asigurare de viaţă sau un plan de investiţii

Românii economisesc doar 7% din venitul lunar, nivel minim în rândul celor 10 state incluse într-un studiu realizat de grupul ING, iar un sfert dintre respondenţi au un plan de pensie privată, circa o treime deţin o asigurare de viaţă şi numai 8% un produs pentru investiţii.

Urmărește
93 afișări
Imaginea articolului Românii economisesc doar 7% din venitul lunar. Puţini au asigurare de viaţă sau un plan de investiţii

Românii economisesc doar 7% din venitul lunar. Puţini au asigurare de viaţă sau un plan de investiţii (Imagine: Radu Iordache/Mediafax Foto)

"De asemenea, 41% dintre români cred că la pensie vor avea mai puţini bani decât părinţii lor, însă doar o mică parte ia măsuri pentru a-şi asigura un viitor mai sigur", se arată într-un comunicat al ING Asigurări de Viaţă remis, luni, agenţiei MEDIAFAX.

Denumit "ING Consumer Resourcefulness", studiul furnizează informaţii despre comportamentul şi atitudinea consumatorilor din Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, Statele Unite ale Americii, Mexic, India, Coreea şi Japonia faţă de finanţele personale şi soluţiile utilizate în fiecare ţară analizată pentru administrarea acestora.

Principalele trei motive care îi determină pe români să îşi planifice viitorul financiar sunt insuficienţa sistemului de pensii în a le asigura un nivel adecvat de venituri - 39%, urmată de îngrijorarea privind siguranţa financiară - 36% şi dorinţa de a-şi întreţine familia - 36%.

"Teama privind sistemul de pensii este pe primul loc şi în cazul polonezilor, în timp ce în ţări precum Statele Unite, Spania, Coreea, Mexic şi India principalul resort pentru planificarea financiară ţine de îngrijorarea privind siguranţa financiară, iar în Olanda şi Belgia de dorinţa de a avea flexibilitate", se precizează în comunicat.

Directorul general al ING Asigurări de Viaţă, Cornelia Coman, a declarat că potrivit studului un sfert dintre români consideră inconfortabil să se gândească la viitorul lor financiar pe termen lung, iar acest procent este printre cele mai mari înregistrate în ţările analizate.

"Realitatea economică a ultimilor ani şi dificultăţile cu care se confruntă statul în a asigura venituri satisfăcătoare la pensie sau în alte situaţii de asistenţă socială determină schimbări importante în mentalitatea românilor, tot mai mulţi conştientizând că trebuie să îşi suplimenteze veniturile prin economisire individuală", a spus Coman.

Studiul a evidenţiat faptul că, deşi consumatorii români îşi administrează finanţele personale curente într-o manieră relativ ordonată (aproape 80% păstrând o evidenţă a bugetului personal, peste media globală de 70%), şi în pofida temerilor exprimate cu privire la viitorul financiar, aceştia sunt mai puţin activi în privinţa utilizării instrumentelor financiare pentru asigurarea unui viitor mai sigur.

Astfel, doar o treime dintre români deţin o asigurare de viaţă (comparativ cu 54% la nivel global), 36% au un cont de economii (jumătate faţă de media globală) şi 25% au un plan de pensii (versus 38% media globală).

În privinţa utilizării produselor de investiţii, românii se plasează pe ultimul loc în rândul ţărilor incluse în studiul ING, cu un procent de 8% - de patru ori mai redus decât media din ţările analizate.

În schimb, procentul celor care deţin un card de credit în Romania (63%) este relativ similar cu cel de la nivel global, şi doar 15% dintre români (comparativ cu 28% la nivel global) au o ipotecă.

"În această perioadă, instituţiile financiare au un rol foarte important în sprijinirea clienţilor lor pentru ca aceştia să îşi gestioneze cât mai bine resursele financiare şi să poată lua deciziile cele mai potrivite momentului şi situaţiei actuale. Conform studiului, 36% dintre respondenţi declară că îşi planifică viitorul financiar deoarece sunt îngrijoraţi de siguranţa lor financiară şi tot 36% din grija faţă de familie. Aceasta tendinţă este demonstrată şi de procentul de 62% care a declarat că respectă bugetul lunar stabilit şi care este foarte apropiat de media totală înregistrată (63%)", a explicat directorul Retail Banking al ING Bank România, Maria Cristina Matei.

Din rândul celor zece ţări incluse în studiul ING, românii economisesc cea mai mică parte din venitul lunar - 7%, faţă de o medie globală de 12%.

Spre comparaţie, în Olanda, Belgia şi Mexic consumatorii alocă economiilor 10% din venitul lunar, în Spania - 11%, în Japonia - 14%, iar în India şi Coreea peste 20%.

"Cele mai mari cheltuieli lunare sunt alocate în România alimentelor (32% din venitul lunar comparativ cu 26% la nivel global) şi produselor pentru întreţinerea locuinţei (28% în România versus 25% global)", se arată în comunicat.

Şi pe termen scurt consumatorii români sunt mai expuşi riscurilor financiare, 42% dintre gospodăriile din România nedispunând de un fond de urgenţă.

În acelaşi timp, doar un sfert dintre respondenţii din România au un fond de urgenţă suficient pentru a acoperi cheltuielile pe mai mult de şase luni. Spre comparaţie, la nivel global 30% dintre consumatori au un fond de urgenţă pentru mai mult de jumătate de an.

Cei mai prevăzători se dovedesc consumatorii din India - 87% deţin fonduri de urgenţă, Japonia - 81%, Olanda - 73% şi Coreea - 72 %.

Astfel, procentul românilor care sunt nevoiţi să se împrumute atunci când nu dispun de suficiente resurse financiare este de 27% (versus 16% global).

Potrivit studiului ING, mai bine de jumătate dintre români simt că nu deţin controlul propriilor finanţe, iar 41% apreciază că la pensie vor dispune de resurse financiare mai reduse decât părinţii lor.

Pe de altă parte, aproape 80% dintre cei chestionaţi consideră că, atunci când se vor pensiona, copiii lor vor avea venituri mai mari ca ei.

"Acest procent ar putea fi rezultatul încrederii în venituri mai consistente în viitor şi al accesului la un sistem de pensii mai diversificat, exprimând în acelaşi timp şi faptul că românii privesc sistemul privat de pensii ca pe o alternativă solidă şi transparentă în planificarea momentului retragerii din activitate", se mai arată în comunicat.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici