- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Video Românii se vor orienta spre produse mai ieftine
Consumatorii din România se vor orienta spre produse mai ieftine şi este posibilă şi o reducere a mediei consumului, în contextul crizei, a declarat directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA), Liviu Voinea la a treia ediţie a Romania Retail Forum, organizată de MEDIAFAX.
"Probabil vom avea un efect de substituţie foarte pronunţat. Consumul este firesc şi nu va dispărea, dar probabil vom avea o substituţie către produse mai ieftine sau un ritm de consum mai mic, o medie a consumului mai mică", a declarat Voinea.
Directorul GEA a arătat că, în cazul bunurilor de larg consum, produsele premium vor avea cel mai mult de suferit din cauza crizei.
El a recomandat retailerilor să nu îşi bazeze foarte mult planul de afaceri pentru 2009 pe programele guvernamentale anti-criză bazate ajutoare de stat.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Ce înseamnă să fii președinte? Alexander Lukașenko spune că este treaba unui bărbat: „Doamne ferește să fie aleasă o femeie în Belarus”
-
Liderul nord-coreean Kim Jong Un ordonă producerea în masă a dronelor explozive
-
Războiul din Ucraina, ziua 996. Zelenski: Zece puncte ale planului intern de rezilienţă vor fi prezentate săptămâna viitoare / Noi sancţiuni împotriva Rusiei din partea UE
-
Guvernatorul Băncii Angliei îndeamnă la reconstruirea relaţiilor cu UE: Brexitul a subminat economia
"Nu cred în programele anti-criză bazate pe ajutor de stat pentru că nu există bani pentru aşa ceva", a spus Voinea, care a adăugat că Ministerul Economiei şi Finanţelor a ajuns să atragă lichidităţi cu scandenţa la o săptămână.
"În octombrie se împrumuta la trei luni, acum se împrumută la săptămână. Când te împrumuţi la săptămână este vorba de cheltuieli curente, nu de investiţii", a mai spus directorul executiv GEA.
Voinea a precizat că bugetul pentru anul viitor se bazează pe o creştere de 6%, ceea ce nu este realizabil.
"Actualul buget pe 2009 se bazează pe 6% creştere, ceea ce nu va fi niciodată, având în vedere că veniturile sunt în scădere, decât printr-o creştere fundamentală a datoriei publice pe termen scurt. Dintr-o criză care nu a ajuns încă la apogeu nu se iese tot prin supraconsum, ci prin economisire", a mai spus Voinea.
Ultimele estimări ale Comisiei Naţionale de Prognoză indică pentru acest an o creştere economică de 9,1%, iar pentru 2009 de numai 6%. Prognozele BNR plasează avansul PIB a 8-9% în acest an şi 4-5% în 2009.
El a arătat că în ultimii şase ani motoarele creşterii au fost majorarea consumului gospodăriilor, de 10-15% anual, şi formarea brută de capital fix.
Totodată, directorul GEA a arătat că majorarea cheltuielilor gospodăriilor a fost finanţată de creditele de consum, care au crescut cu 60% anual, şi de creşterea salariilor cu 20-25% anual. În plus, politica fiscală a stimulat consumul.
"A contribuit şi perspectiva optimistă asupra veniturilor proprii. Omul a avut senzaţia că îi va creşte salariul anual pentru următorii 20-30 de ani cu acelaşi procent, ceea ce nu se va mai întâmpla cu siguranţă de anul viitor", a adăugat Voinea.
În ceea ce priveşte formarea brută de capital fix, în categorie sunt incluse o bună parte din construcţii şi vânzarea de maşini.
El a arătat că o creştere determinată de consumul bazat pe datorie "nu este în regulă".
"În momentul în care finanţarea este prea scumpă sau dispare cu desăvârşire, aici este buba. Consumul oferă o senzaţie de bunăstare care nu este întotdeauna corectă. Datoriile au crescut de patru ori în ultimii patru ani în activele populaţiei, care cuprind mai ales imobile, a căror valoare a crescut în ultimii ani. La nivelul firmelor din retail raportul datorii active este de 3 la 1", a mai afirmat Voinea.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
CANCAN.RO
GANDUL.RO