Românii sunt mai prudenţi cu cheltuielile, dar încrederea în economie a crescut în acest an

Nivelul încrederii românilor în îmbunătăţirea situaţiei economiei naţionale a înregistrat o uşoară creştere în primul trimestru, comparativ cu ultimele trei luni ale anului trecut, dar populaţia a devenit mai prudentă atunci când vine vorba despre disponibilitatea de cumpărare, conform GfK.

Urmărește
278 afișări
Imaginea articolului Românii sunt mai prudenţi cu cheltuielile, dar încrederea în economie a crescut în acest an

Românii sunt mai prudenţi cu cheltuielile, dar încrederea în economie a crescut în acest an (Imagine: Shutterstock)

Studiul GfK "Climatul de consum Europa" a urmărit evoluţia aşteptărilor privind starea economică, veniturile şi dorinţa de cumpărare în rândul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, România şi Spania. Cele 12 ţări însumează circa 80% din populaţia totală a celor 27 de state membre ale UE.

Analiza arată că în ultimele trei luni ţările UE au prezentat date economice foarte variate, iar cetăţenii din diferite state evaluează situaţia economică din ţara lor şi propria lor situaţie într-un mod foarte diferit.

"La începutul anului 2012, Europa continua să traverseze o criză economică şi financiară. Cu toate că pericolul acut pare să fi fost evitat de haircut-ul acordat Greciei, există încă îngrijorarea că ţările UE vor aluneca din nou în recesiune datorită crizei economice susţinute. În acest context, se pune şi întrebarea dacă măsurile de austeritate dure implementate în momentul de faţă în toate ţările UE sunt soluţia corectă. Este cert că Grecia, Spania, Portugalia şi Italia vor trebui să se ocupe iniţial de datele economice negative. Măsurile de austeritate dure din aceste ţări împiedică investiţiile şi determină cetăţenii să nu facă cumpărături majore. Rămâne de văzut dacă consolidarea bugetelor dă rezultate, asigurând astfel mai mulţi bani pentru investiţiile pe termen mediu. Este cert că anul acesta, comparativ cu 2011, aproape toate economiile UE vor genera o creştere economică mai redusă", se arată într-un comunicat GfK România.

În aceste condiţii, consumatorii europeni reacţionează divers. În timp ce în unele ţări aceştia consideră datele economice şi evoluţia situaţiei lor personale în lunile care urmează ca fiind pozitive, în alte ţări populaţia speră prea puţin într-o îmbunătăţire a situaţiei lor în viitorul previzibil.

Conform datelor economice anticipate, creşterea economică în ţările UE continuă să fie privită foarte negativ, dar comparativ cu ultimul trimestru al lui 2011, unele ţări prezintă valori oarecum îmbunătăţite.

România se află la jumătatea eşalonului între cele 12 ţări analizate în privinţa aşteptărilor, cu un avans uşor faţă de perioada octombrie - decembrie 2011, iar Germania este singura ţară care înregistrează o valoare pozitivă a indicatorului calculat de GfK.

Germanii sunt europenii cei mai optimişti, iar pe locurile doi şi trei se află Polonia şi Austria. Consumatorii din ţările lovite de criză, Grecia, Italia şi Portugalia au făcut cea mai negativă evaluare a aşteptărilor lor privind veniturile. Primul trimestru din 2012 nu a indicat nicio îmbunătăţire a aşteptărilor privind veniturile în Bulgaria.

"Cu toate că în Germania aşteptările privind starea economiei au înregistrat o scădere considerabilă în perioada scursă de la jumătatea ultimului an, optimismul cetăţenilor privind evoluţia veniturilor proprii continuă să rămână foarte ridicat. Aceasta este în principal datorită situaţiei economice stabile a societăţilor comerciale şi a situaţiei extrem de pozitive de pe piaţa forţei de muncă. Ca urmare, consumatorii au aşteptări mari de la negociatorii de salarii", se arată în comunicat.

În privinţa dorinţei de cumpărare, cea mai bună situaţie o au germanii, urmaţi de austrieci şi polonezi, în coada clasamentului plasându-se Regatul Unit, unde cetăţenii anticipează reduceri drastice ale cheltuielilor publice şi creşterea impozitelor, alături de Grecia şi Portugalia. Românii sunt uşor mai prudenţi atunci când vine vorba despre disponibilitatea de cumpărare, comparativ cu perioada octombrie – decembrie 2011, arată analiştii.

GfK este una dintre cele mai cunoscute firme de cercetare a pieţei din lume, cu peste 11.000 de experţi şi afaceri de 1,37 miliarde de euro în 2011.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici