- Home
- Economic
- BUCUREŞTI, (08.08.2024, 13:52)
-
Laura Buciu
Laura Buciu
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Şampania pierde teren în faţa variantelor mai ieftine sau a celor fără alcool
Şampania, considerată băutura momentelor de sărbătoare, se află pe o pantă descendentă în ce priveşte vânzările, consumatorii fiind nevoiţi să se îndrepte spre prosecco sau chiar spre variante fără alcool, din grija pentru buget sau pentru sănătate.
Urmărește
190 afișări
Şampania pierde teren în faţa variantelor mai ieftine sau a celor fără alcool
Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, spune că producătorii francezi de şampanie au cerut reducerea numărului de struguri recoltaţi în acest an, după ce vânzările de vin au scăzut cu peste 15% în prima jumătate a anului, clienţii reducându-şi consumul din cauza unei economii incerte.
Livrările de şampanie în prima jumătate a anului 2024 au ajuns la 106,7 milioane de sticle, în scădere cu 15,2% faţă de nivelul deosebit de ridicat înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 2023, şi mai aproape de nivelul din 2019.
ULTIMELE ȘTIRI
-
ICC emite mandat de arestare pe numele lui Netanyahu și Gallant
-
Ciolacu efectuează o vizită de lucru la Budapesta: Vreau să îmi finalizez mandatul cu obţinerea deciziei intrării depline în Schengen
-
Şef al armatei britanice: „Suntem pregătiţi să luptăm cu Putin în Europa de Est”
-
Florian Coldea şi Dumitru Dumbravă rămân sub control judiciar
În 2021, vânzările de şampanie la nivel global au crescut cu 14% faţă de recordurile pre-pandemice, fiind atins un vârf de 5,7 miliarde de dolari, în urma unui val de sărbători după încheierea restricţiilor, conform grupului industrial Union des Maisons de Champagne.
Această ipoteză ne arată un consum sporit pe fondul unei perioade extinse de carantină, în care activităţile sociale şi culturale au fost interzise şi, în egală măsură, pe fondul unor venituri suplimentare obţinute datorită economiilor realizate în pandemie, arată Radu Puiu.
Situaţia geopolitică şi economică globală sumbră, precum şi inflaţia generalizată pun presiune asupra consumului casnic. Şampania continuă să „sufere” consecinţele stocării excesive de către comercianţii cu amănuntul în 2021 şi 2022.
Spre deosebire de alte producţii de vin, majoritatea sticlelor de şampanie sunt un amestec între mai multe recolte, fiind folosite stocurile din anii anteriori. Aceste stocuri sunt refăcute în anii buni şi pot compensa recoltele slabe.
Şampania s-a bucurat de o perioadă de creştere substanţială pe piaţa americană, exporturile către SUA crescând cu 61% din 2020, procent care a depăşit cu mult următoarea piaţă de export, Regatul Unit.
Totuşi, această dinamică a scăzut în ultimii doi ani. Cifrele de vânzări pentru 2023 indică o scădere, vânzările totale de şampanie în SUA fiind mai mici cu 12,5 %, la 1,58 milioane de cutii. În plus, exporturile de şampanie către SUA au scăzut cu 20% în volum, la 2,2 milioane de cutii şi cu 14,5% în valoare, la 890 de milioane de dolari.
Scăderea poate fi atribuită mai multor factori. În 2023, mulţi producători şi importatori au majorat preţurile pe fondul cererii ridicate, însă această strategie a intrat în conflict cu preocupările tot mai mari ale consumatorilor cu privire la inflaţie. În consecinţă, cererea de şampanie a scăzut.
În timp ce piaţa şampaniei se confruntă cu factori defavorabili, prosecco a apărut ca un motor major de creştere în categoria vinurilor spumante. Importurile de prosecco în SUA au crescut vertiginos, livrările depăşind 10 milioane de cutii anul trecut, faţă de mai puţin de 8 milioane, cât erau înainte de pandemie.
Această creştere este alimentată, în mare măsură, de popularitatea utilizării prosecco în cocktailuri, în special în spritzes, care au devenit un element de bază în consumul social din SUA.
În timp ce vânzările de şampanie şi vin ale LVMH au generat venituri de 1,52 miliarde de dolari în prima jumătate a acestui an, aceasta reprezintă un declin de 12% faţă de veniturile diviziei de anul trecut, conform raportului de câştiguri al companiei. În SUA, veniturile au fost în scădere, dar tot au fost situate peste nivelurile pre-pandemice.
Având în vedere tensiunile geopolitice şi economice, nu este complet exagerată o legătură între sentimentul consumatorilor şi scăderea vânzărilor, în special a băuturilor legate de sărbători. Sezonalitatea şi evenimentele importante joacă cu siguranţă un rol în alegerile pe care le fac consumatorii.
Însă, o perspectivă interesantă a fost prezentată de o terapeută din California, Renée Zavislak. Ea afirmă că oamenii şi-au dat seama, în sfârşit, că alcoolul nu face decât să exacerbeze anxietatea şi depresia, explică analistul financiar din cadrul XTB România.
„Deci, da, într-un sens foarte diferit, oamenii sunt prea trişti pentru a cumpăra şampanie - dar numai pentru că au acceptat că şampania nu va face decât să îi întristeze şi mai mult”, spunea terapeuta.
În plus, ea a mai subliniat că a observat o creştere a numărului de pacienţi care fie au încetat să consume alcool, fie au redus considerabil consumul.
Grupul consumatorilor care se îndepărtează de alcool este în creştere, fie din raţiuni legate de stilul de viaţă, de sănătate fizică sau mintală. Aceştia se apleacă mai mult asupra băuturilor non-alcoolice, inclusiv şampanie sau bere.
Aceasta a devenit o alegere deosebit de populară în rândul consumatorilor din generaţia Z. Conform unui sondaj realizat în ianuarie de compania de publicitate NC Solutions, mai mult de 60% dintre persoanele născute între 1997 şi 2002 au declarat că intenţionează să reducă consumul de alcool în acest an.
Chiar şi în „spaţiul produselor non-alcoolice”, vânzările de vin spumant sunt „încă puternice", ceea ce înseamnă că populaţia încă doreşte să simtă acel gust efervescent familiar, însă într-o variantă fără alcool.
Mai mult, producătorii de şampanie au fost supuşi unor presiuni suplimentare, ca urmare a deciziei Chinei de a impune taxe vamale la importul de bunuri de lux din UE. Pe lângă această situaţie, incertitudinea economică resimţită la nivel mondial în acest moment, cu rate ale dobânzii mai ridicate, inflaţie şi costul vieţii în creştere, precum şi tensiunile geopolitice au făcut ca oamenii să fie din ce în ce mai reticenţi în a cheltui pe bunuri de lux, subliniază analistul din cadrul XTB România.
Piaţa şampaniei pare a se afla pe un trend descendent în prezent. Cauzele din spatele acestei tendinţe sunt multiple, însă una dintre cele mai frecvente este deteriorarea sentimentului general al populaţiei, pe fondul greutăţilor economice, aspect care duce la un consum redus.
În plus, oamenii sunt mult mai atenţi cu ceea ce consumă, în contextul interesului tot mai mare pentru un stil de viaţă mai sănătos. Pe lângă toate acestea, nu trebuie să uităm că şampania este vândută de branduri de renume, motiv pentru care chiar şi cele mai ieftine variante au preţuri ridicate pentru consumatorul de rând, cauzând o altă limitare din punct de vedere material, punctează Radu Puiu.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Citește pe alephnews.ro: Unul din trei oameni suferă de „ura față de mișcare”. Fenomenul poartă numele de misokinezie
Citește pe www.zf.ro: Germania, prinsă în mijlocul unui război care riscă să arunce toată Europa în haos: Cancelarul german Olaf Scholz este presat să trimită rachete cu rază lungă de acţiune în Ucraina
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Preotul care a lăsat-o pe Sabrina Carpenter să filmeze scene provocatoare în Biserică a fost eliberat
Germania, prinsă în mijlocul unui război care riscă să arunce toată Europa în haos: Cancelarul german Olaf Scholz este presat să trimită rachete cu rază lungă de acţiune în Ucraina
Cine este antreprenoarea care a revoluţionat industria textilă cu afacerea sa? Ea a renunţat la jobul pe care il avea, pentru a se implica într-un proiect pe care îl creştea de mai multă vreme
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Ce imagini! Apariția decoltată şi transparentă a celei mai frumoase jurnaliste sportive din lume
PROSPORT.RO
Răsturnare de situație! Silviu Prigoană nu ar avea un testament. Cine ar fi primit toată averea sa
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe