Scrisoarea FMI: Cazul restituirii de către Tarom a unei aeronave Boeing, la tribunalul din Londra

Tarom încearcă să restituie ultima aeronavă Boeing 737-800 pe care o mai deţine închiriată în portofoliu, dar cazul a ajuns la tribunalul din Londra şi o decizie nefavorabilă a instanţei va obliga operatorul aerian să raporteze impactul financiar, relevă scrisoarea trimisă de Guvern la FMI.

Urmărește
537 afișări
Imaginea articolului Scrisoarea FMI: Cazul restituirii de către Tarom a unei aeronave Boeing, la tribunalul din Londra

Scrisoarea FMI: Cazul restituirii de către Tarom a unei aeronave Boeing, la tribunalul din Londra (Imagine: Arhiva Mediafax Foto)

La începutul acestui an, Guvernul s-a angajat în negocierile cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) că va reduce costurile la nivelul Tarom inclusiv prin restituirea ultimului avion tip Boeing 737-800 din flotă, închiriat în urmă cu patru ani, sau prin reducerea chiriei la nivelul pieţei. Conform înţelegerii, operaţiunea trebuia să fie încheiată cel târziu până la sfârşitul lunii martie.

Termenul nu a fost însă respectat, iar ultima scrisoare de intenţie discutată de Guvern şi FMI la finele misiunii de evaluare din aprilie-mai relevă că perioada în care aeronava trebuie restituită a fost împinsă până la sfârşitul lunii iunie. Documentul indică însă în acelaşi timp că problema a ajuns pe rolul "tribunalului din Londra", care ar putea decide că aeronava nu poate fi relivrată, caz în care compania Tarom va fi obligată să prezinte un raport privind impactul aeronavei asupra rezultatelor financiare ale flotei.

"Relivrarea celei de-a treia aeronave Boeing B 737-800 închiriate sau reducerea chiriei la nivelul preţurilor de pe piaţă până la finele lunii iunie 2012. Urmărirea veniturilor şi cheltuielilor aferente operării aeronavei în eventualitatea în care tribunalul din Londra decide că aeronava nu poate fi relivrată şi furnizarea unui raport privind impactul aeronavei asupra rezultatelor financiare ale flotei", sunt angajamentele Guvernului din scrisoarea către FMI.

La Londra funcţionează şi Curtea de Arbitraj Internaţional, care se pronunţă în cazul litigiilor comerciale între companii.

Conform documentului citat, reducerea costurilor va fi efectuată şi prin reducerea voluntară a personalului, întreruperea liniilor şi zborurilor selectate, renegocierea contractului de leasing de personal navigant, extinderea programului de economisre la consumul de petrol.

Contactaţi de MEDIAFAX, reprezentanţii Tarom susţin însă, contrar documentului discutat de Guvern cu FMI, că "nu există niciun litigiu la Londra" în legătură cu relivrarea celei de-a treia aeronave Boeing 737-800, adăugând în acelaşi timp că alte informaţii solicitate nu pot fi furnizate deoarece nu sunt "de interes public", având în vedere că Tarom este o societate comercială care îşi desfăşoară activitatea într-un mediu concurenţial.

"Pe teritoriul României operează mai multe companii private de transport aerian, mediul concurenţial fiind extrem de pronunţat, divulgarea acestor informaţii putând atrage prejudicii atât materiale, cât şi de imagine, care se pot materializa în pierderi majore pentru compania Tarom. Publicitatea acestor informaţii legate de activităţi comerciale şi financiare ale companiei poate fi speculată de către mediul concurenţial prin utilizarea în interes propriu a acestora, creându-şi astfel beneficii în detrimentul companiei noastre", este răspunsul transmis de Tarom.

Operatorul aerian, aflat pe lista companiilor monitorizate de FMI, estimează deja pentru acest an o pierdere de peste 187 milioane lei.

Un studiu realizat la sfârşitul anului trecut de Banca Mondială relevă că un sfert din cele 154 companii de stat monitorizate au acumulat pierderi care ajung şi la sute de mii lei pe angajat. Pe lista acestor companii figurează şi Tarom, cu pierderi de 163.000 lei/angajat.

La sfârşitul anului 2008, Tarom a închiriat trei avioane Boeing 737-800 Next Generation, pe o perioadă de cinci ani. Prima aeronavă a fost recepţionată la 20 noiembrie 2008, a doua la începutul lunii decembrie 2008, iar a treia în februarie 2009.

La sosirea în ţară, aeronavele au fost stropite cu şampanie de conducerea Ministerului Transporturilor şi a companiei Tarom, conducerea operatorului aerian susţinând atunci că avionul are un consum cu până la 50% mai redus faţă de anumite aeronave din flota Tarom astfel că totalul costurilor anuale din exploatare va scădea cu până la 36 milioane dolari.

Decizia de a închiria cele trei avioane a făcut parte din planul Tarom de a deţine, până în 2012, o flotă formată din 30 de avioane noi, pentru a-şi creşte cota de piaţă.

La acel moment nu au fost prezentate costurile aferente chiriei, dar presa a relatat că acestea se ridică la trei milioane de euro lunar/aeronavă, deşi gradul de ocupare este de sub 30%, la care se adaugă alte milioane de euro pentru asigurarea flotei.

Două dintre cele trei aeronave Boeing 737-800 au fost restituite deja, înainte de expirarea perioadei de cinci ani pentru care au fost închiriate, pentru reducerea cheltuielilor, astfel că flota Tarom include în prezent o singură aeronavă de acest tip, la care se mai adaugă patru aeronave Boeing 737-700, patru aeronave Boeing 737-300, patru aeronave Airbus A318-111, şapte aeronave ATR 42-500, două aeronave ATR 72-500 şi o aeronavă Airbus A310-325.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici