Se cer mai mulţi bani pentru maşinile electrice. APIA cere majorarea subvenţiei la 8.500 de euro pentru a evita colapsul

Publicat: 29 01. 2025, 15:12
Actualizat: 29 01. 2025, 15:14

APIA avertizează într-un comunicat că reducerea subvenţiei la 5.100 de euro în 2024 a avut un impact negativ asupra pieţei auto, România înregistrând o scădere de 32,2% a înmatriculărilor de vehicule electrice, ceea ce a plasat-o pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol.

În schimb, state precum Belgia, Cipru, Cehia şi Ungaria au raportat creşteri de peste 40%, datorită politicilor de sprijin bine calibrate.

În contextul unor posibile măsuri de sprijin la nivel european, APIA susţine şi un program pan-european de subvenţii pentru vehicule electrice, în linie cu iniţiativele Comisiei Europene. De asemenea, asociaţia propune un plan predictibil de eliminare treptată a subvenţiilor pentru toate tipurile de motorizări, astfel: excluderea sprijinului pentru diesel în 2025, pentru benzină în 2026, iar pentru motorizările hibride şi plug-in hybrid până în 2029.

APIA salută decizia Ministerului Mediului de a elimina subvenţia pentru vehiculele diesel şi susţine creşterea pragului de preţ pentru maşinile eligibile prin programul Rabla, de la 75.000 la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflaţia şi evoluţia pieţei auto.

Totodată, APIA propune reducerea perioadei obligatorii de deţinere a vehiculelor achiziţionate prin programul Rabla, de la trei ani la un an, pentru a stimula piaţa. Asociaţia pledează şi pentru introducerea unui program Rabla Comercial, destinat firmelor de transport, curierat şi taximetrie, pentru a reduce poluarea generată de flotele comerciale.

În ceea ce priveşte infrastructura de încărcare, APIA recomandă subvenţii pentru staţiile de încărcare în programul Casa Verde şi dezvoltarea urgentă a unei reţele de staţii de mare putere pe coridoarele europene de transport (TEN-T), solicitând implicarea Ministerului Transporturilor, Ministerului Energiei şi Ministerului Dezvoltării.

APIA subliniază că sprijinul pentru vehiculele electrice trebuie să fie clar, predictibil şi susţinut, pentru a asigura o tranziţie coerentă către mobilitatea verde şi pentru a menţine România competitivă pe piaţa europeană.