Şeful CJ Constanţa: Lucrările la tronsonul Cernavodă-Medgidia, întârziate din cauza exproprierilor

Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Constanţa, Nicuşor Constantinescu, susţine că tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia nu a fost realizat până în prezent din cauza exproprierilor, multe terenuri de pe acest tronson nefiind preluate de Ministerul Transporturilor de la proprietari.

Urmărește
11 afișări

Nicuşor Constantinescu a mers, marţi, la Cernavodă în zona unde se termină autostrada şi unde ar fi trebuit să înceapă noul tronson. Preşedintele CJ Constanţa a fost însoţit de reprezentanţi ai firmei Colas, cea care trebuie să realizeze tronsonul respectiv, ai Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa şi ai Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri.

Nicuşor Constantinescu a spus că abia după ce va fi realizată exproprierea terenurilor din zonă, va putea începe descărcarea de sarcină arheologică, iar, după ce se va încheia şi aceasta, firma Colas poate începe lucrările de construire a tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia.

"V-am invitat să vă arăt care este realitatea, unde nu sunt expropriate terenurile, unde trebuie făcută descărcare de sarcină arheologică. Nu se poate face descărcare de sarcină arheologică în via omului sau în curtea omului pentru că trebuie mai întâi expropriat şi apoi dat la Muzeul de Istorie ca să descarce de sarcină arheologică. Apoi, trebuie să vină constructorul care să finalizeze ceea ce trebuia terminat de foarte mulţi ani", a afirmat Nicuşor Constantinescu.

De asemenea, preşedintele CJ Constanţa a semnat, marţi, la Cernavodă, zece certificate de urbanism pentru tot atâtea variante ale tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia.

"Ca să nu mai fie discuţii, am adus zece certificate de urbanism cu toate variantele posibile şi dacă e nevoie mai dau, ca să nu se zică de certificat. Nu certificatul e problema, exproprierea e problema, unii proprietari taie via", a precizat preşedintele CJ Constanţa.

El a mai spus că s-a renunţat la vechea variantă a tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia deoarece pe traseul respectiv s-au găsit numeroase vestigii arheologice. Astfel, traseul iniţial a fost modificat, cel actual fiind mai lung cu aproape un kilometru.

"Descărcarea de sarcină arheologică pe varianta veche a demonstrat că sunt puncte arheologice importante şi trebuie ocolite. S-a venit cu această propunere care lungeşte traseul cu 921 de metri. De aceea, ca să putem continua şi să nu mai dăm vina unii pe alţii că nu putem să facem 54 de kilometri de autostradă, l-am adus pe directorul Muzeului de Istorie şi Arheologie Constanţa, care aşteaptă exproprierea să poată să descare ultimul traseu, dar mai întâi trebuie să primească terenul, iar Ministerul Tranporturilor trebuie să deţină acest teren, să-l exproprieze. Să nu se mai argumenteze că eu nu doresc această autostradă când abia ieri (n.r. - luni) s-a expropriat o porţiune din această autostradă de la proprietari. Găsim împreună proprietari care taie via, taie pomii, neştiind că pe acolo o să vină autostrada pentru că nu i-a contactat, din păcate, nimeni până acum. După ce sunt încheiate exproprierilor, terenurile trebuie date în primire Muzeului Naţional de Istorie şi Arheologie Constanţa, nu unui SRL, cum s-a întâmplat până acuma", a menţionat Nicuşor Constantinescu.

El a mai afirmat că nu ştie când va fi gata acest sector de autostradă pentru că nu ştie cât vor dura exproprierile şi descărcarea de sarcină arheologică.

"Nu veţi putea merge la vară pe acest sector de autostradă. Eu nu ştiu când se expropriază, când intră constructorul în atribuţii, dar sunt la dispoziţie pentru orice ajutor ca să facem acest proiect", a mai spus Nicuşor Constantinescu.

Nici reprezentantul firmei Colas, cea care va realiza tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia, nu a putut spune când va fi gata.

"Nu avem exproprierea, nu putem intra pe terenuri ilegal. Aşteptăm punerea la dispoziţie a terenurilor pentru a continua, totul depinde când ne este pus la dispoziţie terenul. Am explicat situaţia ministerului şi aşteptăm punerea la dispoziţie a terenurilor", a precizat Claude Duperon reprezentantul firmei Colas.

El a mai afirmat că societatea Colas nu este vinovată de întârzierea lucrărilor.

"Vom părăsi şantierul şi vom urma procedurile adminsitrative şi judiciare de reziliere a contractului în cazul în care va fi reziliată înţelegerea. Dar noi nu ne considerăm a fi vinovaţi, pur şi simplu nu putem intra ilegal pe terenurile care nu ne aparţin", a mai spus reprezentantul firmei Colas.

La rândul său, unul dintre proprietarii terenurilor pe unde va trece tronsonul respectiv susţine că nu a primit nicio înştiinţare oficială din partea autorităţilor privind exproprierea unei părţi din podgoria sa.

"Nu am fost anunţaţi până în prezent. După cum vedeţi am început lucrările de întreţinere a viei, care este o vie nouă intrată pe rod anul acesta. Dar trebuie să renunţ la ea pe suprafaţa expropriată", a afirmat unul dintre proprietarii terenurilor pe unde va trece tronsonul de autostradă.

El a mai spus că anul trecut a pierdut o finanţare de 180.000 de euro pentru un sistem de irigaţii deoarece ştia că autostrada va trece printr-o zonă a podgoriei sale şi a renunţat la acel proiect, dar între timp traseul respectiv a fost modificat şi autostrada este programată acum să treacă prin altă parte din via sa.

Nicuşor Constantinescu a mai anunţat că la celălalt sector al autostrăzii Medgidia-Constanţa nu sunt probleme şi lucrurile se desfăşoară normal.

"De la Medgidia la Constanţa nu sunt probleme, nici cu exproprierile, nici cu descărcările de sarcină arheologică, lucrurile merg normal, probleme sunt pe această variantă", a menţionat preşedintele CJC.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, declara, la începutul lunii martie, că firma franceză Colas a solicitat instituţiei pe care o conduce suplimentarea valorii contractului cu opt milioane de euro întrucât traseul autostrăzii a fost schimbat.

Boagiu anunţa că instituţia ar putea rezilia acordul cu compania franceză, care a câştigat contractul de 224 milioane euro pentru construcţia tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia, întrucât aceasta "refuză să lucreze".

Colas susţinea că a primit autorizaţiile şi terenurile doar pentru construcţia a şase kilometri din tronsonul Cernavodă-Medgidia şi aşteaptă decizia oficială pentru restul de 14 kilometri, în contextul în care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a anunţat că va rezilia contractul dacă grupul francez nu rezolvă deficienţele până la 15 aprilie.

"Din cei 20 de kilometri ai proiectului, doar o porţiune de 5 km a fost pusă la dispoziţia Colas, în data de 12 iulie 2010. Colas a mobilizat toate resursele necesare şi a efectuat lucrări pe această porţiune din acel moment. În data de 22 martie, compania a primit al doilea tronson, de 1,2 kilometri, şi autorizaţia de construcţie necesară, care permite Colas să înceapă imediat lucrările. În ceea ce priveşte secţiunea de 14 km rămasă, al cărei traseu trebuie modificat în urma săpăturilor arheologice din 2009, Colas aşteaptă o decizie oficială privind ruta finală, apoi încredinţarea terenului şi emiterea autorizaţiei de construcţie", anunţa constructorul francez.

Ulterior, în 25 martie, prefectul judeţului Constanţa, Claudiu Palaz, a declarat că este de datoria preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, să elibereze certificatul de urbanism pentru tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia.

Declaraţia a fost făcută la o zi după ce şeful CJ Constanţa afirmase că nu are competenţă în eliberarea certificatului de urbanism pentru tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia şi că aceasta este responsabilitatea Ministerului Transporturilor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici